Senaste nytt

SAS pausar rutten från Stockholm till Chicago i vinterprogrammet.

Hachans

Medlem
Om vi ska tro SAS egna utsagor i ärendet så är väl den största skillnaden mellan Arlanda och Kastrup att danskarna i snitt är villiga att betala högre biljettpriser, inte i att det är stor skillnad i potentiella passagerare.

Sedan är jag väl lite förvånad, när jag flög den i fredags från Chicago så var det fullt (räknade till 6 lediga säten längst bak i ekonomi) och hård konkurrens om uppgraderingar (enligt incheckningen).

Hur man än vrider på det så ligger Köpenhamn bättre till. Vill man dra pax från exempelvis Dusseldorf och Stuttgart så är det lättare att dra dem till Köpenhamn än Stockholm.

Nu håller kanske inte riktigt din observation eftersom du gjorde den under sommarsäsongen när linjen fortsatt ska gå. Jag åkte den i februari och då var det glest. Tills boarding då det plötsligt var knökfullt, men det berodde på en inställd Icelandair-kärra som bokat om alla sina pax. Men det kan man ju inte leva på.
 

Abbs

Medlem
Om vi ska tro SAS egna utsagor i ärendet så är väl den största skillnaden mellan Arlanda och Kastrup att danskarna i snitt är villiga att betala högre biljettpriser, inte i att det är stor skillnad i potentiella passagerare.

Sedan är jag väl lite förvånad, när jag flög den i fredags från Chicago så var det fullt (räknade till 6 lediga säten längst bak i ekonomi) och hård konkurrens om uppgraderingar (enligt incheckningen).
Delar din uppfattning på samma flyg i fredags..

Synd, just SK 945/945 är min favorit för att med ett byte någorlunda smidigt kunna ta sig till/från USA.
 

vegasbaby

Medlem
Delar din uppfattning på samma flyg i fredags..

Synd, just SK 945/945 är min favorit för att med ett byte någorlunda smidigt kunna ta sig till/från USA.
Så vidt jeg har forstått er også nordmenn ganske betalingsvillige, men også OSL er nå avspist med kun EWR direkte. Og det selv om OSL-MIA var helt full hver eneste gang jeg fløy med dem (seks ganger). Jeg skulle ønske den norske stat hadde beholdt eierskap på lik linje med danskene, da hadde det kanskje blitt litt forhandlinger om dette? Som jeg leste på et annet forum - vi skal visst snart være glad for om vi får beholde direkteruten OSL-CPH...
 
Last edited:

maswan

Medlem
Så vidt jeg har forstått er også nordmenn ganske betalingsvillige, men også OSL er nå avspist med kun EWR direkte. Og det selv om OSL-MIA var helt full hver eneste gang jeg fløy med dem (seks ganger). Jeg skulle ønske den norske stat hadde beholdt eierskap på lik linje med danskene, da hadde det kanskje blitt litt forhandlinger om dette? Som jeg leste på et annet forum - vi skal visst snart være glad for om vi får beholde direkteruten OSL-CPH...

Om jag kommer ihåg rätt från dessa tidigare uttalanden så kan Oslo ha bra betalningsvilja, men antalet resenärer är betydligt mindre än Stockholm och Köpenhamn.
 

vegasbaby

Medlem
Om jag kommer ihåg rätt från dessa tidigare uttalanden så kan Oslo ha bra betalningsvilja, men antalet resenärer är betydligt mindre än Stockholm och Köpenhamn.
Det er mye mulig, men dersom Norse klarer å etablere seg med sine direkteruter til USA og Bangkok (med ganske stor premium-kabin og høye priser) så mener jeg det hadde vært plass til noe flere ruter for SAS også. Vi får se hvordan Norse klarer seg. Nå har jo også Thai meldt at de starter opp igjen OSL-BKK så det blir tøff konkurranse dit.
 

mha321

Medlem
Det er mye mulig, men dersom Norse klarer å etablere seg med sine direkteruter til USA og Bangkok (med ganske stor premium-kabin og høye priser) så mener jeg det hadde vært plass til noe flere ruter for SAS også. Vi får se hvordan Norse klarer seg. Nå har jo også Thai meldt at de starter opp igjen OSL-BKK så det blir tøff konkurranse dit.
Norse lägger ju majoriteten av sina rutter från gatwick - av en anledning. Och även deras premium är ju långt ifrån en Business class på andra bolag, även om det är en helt ok premium ekonomiorodukt. Men det är en helt annan prisnivå på dem.

Sedan ska man nog inte glömma att både SEK och NOK har gått riktigt uselt på sistone. Det har inte DKK.
 

Flyer722

Medlem
Det er mye mulig, men dersom Norse klarer å etablere seg med sine direkteruter til USA og Bangkok (med ganske stor premium-kabin og høye priser) så mener jeg det hadde vært plass til noe flere ruter for SAS også. Vi får se hvordan Norse klarer seg. Nå har jo også Thai meldt at de starter opp igjen OSL-BKK så det blir tøff konkurranse dit.
Går däremot inte att jämföra Norse med SAS. Norse är under sin tillväxtfast och har börjat experimentera med rutter medans SAS försöker undvika konkurs.
 

Tobbe.O

Medlem
Sorglig utveckling. Danskarna har viljan och ser möjligheter. Mht att vi är ett så pass mycket större land hade SAS kunnat blomstra med Arlanda som bas. Om vi velat...
Nja inte riktigt, skulle faktist säga ju större land (samt glesbefolkat) desto sämre förutsättningar för en bas då det behövs flera flygplatser med folk som flygs in till Arlanda. Jämför med t.ex. Schiphol som har hela Nederländerna som upptagningsområde.

Såklart tråkigt för Arlanda och Stockholm, men tror det kan vara bra att köra Chicago linjen på säsong istället.

Jag vet inte om man ska säga tyvärr men hela södra Sverige ser Kastrup som sin flygplats när vi ska ut i världen. Öresundsregionen är en av de folktätare regionerna i Europa. Som en känd pilot sagt: I Stockholm och inom en timmes flygradie når man ca 10 miljoner potentiella passagerare. I Öresundsregionen och en timmes flygradie kring Kastrup når du nästan 100 miljoner potentiella passagerare... Å det är lättare att få tyskar mm att flyga till Kastrup för byte ut på långdistansen än att få dem flyga upp till Arlanda.

Bor själv i Blekinge och når Kastrup med bil på ca två timmar.

Transferpassagerare byter snabbt och smidigt flyg på Kastrup och SAS håller en imponerande frekvens på storstadstriangeln :)
 
Toppen