Senaste nytt

SAS på väg att beställa 31 nya flyg?

Kanske del av Dash 8-affären?

On March 10, 2008, a multi-party agreement was announced, attempting to finalize the roles of maintenance and manufacture in causing the SAS incidents; as settlement, the airline and its partners ordered a replacement set of short-haul planes from Bombardier, and in turn received a US $164 million discount

Bombardier settles claim with SAS over Q400 turboprops - Business - CBC News
Det var ju det som var crj-900orna. Och länge sedan.

Det skulle inte förvåna mig om detta är ett led i kriget mellan Airbus och Boeing. Nyheter som dessa påverkar aktiemarknaden och det brukar väl ändå vara vanligt att man slår sig lite för bröstet vid en så pass stor affär. Boeing har nyligen uttryckt vilket misstag Airbus har gjort i partnerskapet med Bombardier och man har tidigare lämnat in framställan om prisdumpning till U.S. Trade Commission efter Deltas stora CS100 order förra åtet. Läget har uppfattats så allvarligt att man varnar för att en till liknande affär i USA skulle kunna spiken i kistan för hela den amerikanska flygindustrin. Man försökte t.o.m gå under Bombardier och erbjöd 737-700 till UA men insåg att det skulle påverka priset på MAX 7 och det i sin tur hela 737 MAX serien. I slutändan skulle detta kunna innebära ett hot för hela Boeings framtid.

I och med att C-series är svårsåld och programmet behöver en välbehövlig skjuts i orderboken tror jag att de blir en liknande deal som med Concorde. Fint och bra flygplan men ingen ville köpa, så de "gavs" i princip bort. Airbus fick 51% av programmet gratis för att på så vis förmodligen garantera programmets fortlevnad. Då det nu är ett plan i Airbus portfölj så tror jag att det mycket väl kan vara SAS som beställt. För en väldigt liten peng dessutom. OBS! Bara rena gissningar och antaganden från min sida. Har inga belägg.

Toppen