Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Du missar nog att många kommer få detta pga transfer från longhaul, och tanken är inte att fylla upp 10 rader och behålla "pluspriser".

Många har önskar riktig Business, men få är villiga betala priset. 3000 är dock inte så farligt, inrikes kostar ofta omkring 4000 på populära avgångar när man har kort framförhållning.

Det här är inte en produkt för "vanliga Svenssons", och prissätts därmed inte efter det heller.
Det blir nog ingen produkt för "vanliga företag" i Sverige heller.
Till skillnad från 20 år sen så har många arbetsgivare strikta policies för vad en tjänsteresa får kosta. Min arbetsgivare skulle iaf aldrig betala så mycket.

ÄNTLIGEN! Nu får man flyga bra, exklusivt och slippa armbåga någon charterresenär som bokat PLUS intra EU.

På tal om ämnet: Är det någon som faktiskt uppmärksammar att nu när business finns intra EU får checka 2x32kg på biljetten och sen 2 extra väskor med 32kg som EBG/EBD/EBP är ganska bra.

Visst är det dyrt men man skall ju också se att riktig champagne kommer serveras, förhoppningsvis även varm mat på alla flygningar utanför skandinavien osv. Bara hoppas LH prispressar SAS på kampanjer så vi får ca 4500kr T&R till Europa som LH ibland brukar ha.

Vill uppmärksamma att priset på ca 10 000kr T&R Las Palmas, gör det rätta och boka Finnair nästa vintersäsong som tar ca 12 000kr T&R för Biz men flyger med A350 på HEL-LPA-HEL.

Det blir nog ingen produkt för "vanliga företag" i Sverige heller.
Till skillnad från 20 år sen så har många arbetsgivare strikta policies för vad en tjänsteresa får kosta. Min arbetsgivare skulle iaf aldrig betala så mycket.
Målsättningen är inte att bli en produkt för ”vanliga företag”. Många företag har strikt policy som kräver economy-biljetter. Nu har SAS Economy Flex, vilket är en guldgruva för dem.

ÄNTLIGEN! Nu får man flyga bra, exklusivt och slippa armbåga någon charterresenär som bokat PLUS intra EU.

På tal om ämnet: Är det någon som faktiskt uppmärksammar att nu när business finns intra EU får checka 2x32kg på biljetten och sen 2 extra väskor med 32kg som EBG/EBD/EBP är ganska bra.

Visst är det dyrt men man skall ju också se att riktig champagne kommer serveras, förhoppningsvis även varm mat på alla flygningar utanför skandinavien osv. Bara hoppas LH prispressar SAS på kampanjer så vi får ca 4500kr T&R till Europa som LH ibland brukar ha.

Vill uppmärksamma att priset på ca 10 000kr T&R Las Palmas, gör det rätta och boka Finnair nästa vintersäsong som tar ca 12 000kr T&R för Biz men flyger med A350 på HEL-LPA-HEL.
Fast champagnen går väl annars att köpa ombord till ett betydligt lägre pris?
Enligt SAS kommer du även fortsättningsvis få nöja dig med kall mat om flygningen är max 2,5 timme.

4500 T&R kanske jag kan betala.

Men annan verkar det gå att få en produkt som liknar Plus med Economy Flex om man bockar för alla tillval, det enda man verkar gå miste om är priority boarding. Drinkar och champagne kan man ändå köpa ombord. Men frågan är om SAS anpassar nuvarande matmeny, så rätter liknande nya Business kan väljas när man förbokar biljetten (givetvis till ett högre pris än standardrätt), Norwegian erbjuder t ex varm mat mot förbeställning i Europa. Enligt vad jag sökt så verkar man få allt det där och ändå få det billigare än business.

Enligt SAS kommer du även fortsättningsvis få nöja dig med kall mat om flygningen är max 2,5 timme.

Men annan verkar det gå att få en produkt som liknar Plus med Economy Flex om man bockar för alla tillval, det enda man verkar gå miste om är priority boarding. Drinkar och champagne kan man ändå köpa ombord. Men frågan är om SAS anpassar nuvarande matmeny, så rätter liknande nya Business kan väljas när man förbokar biljetten (givetvis till ett högre pris än standardrätt), Norwegian erbjuder t ex varm mat mot förbeställning i Europa. Enligt vad jag sökt så verkar man få allt det där och ändå få det billigare än business.
Perfekt - då finns en lösning för dig med :)

Ja - vi vet att detta inte är en produkt för dig genom tidigare inlägg och att du argumenterar för att köpa tillval på Norwegian. Men det finns uppenbarligen många som inte håller med dig utan ser detta som en bra differentiering på marknaden. Vi kommer säkert se kampanjer, rabatterade företagsavtal och annat som inte är på bordet än och SAS har säkert räknat på detta. Och jag har i alla fall bokat C redan.

Försöker boka men får ”please enter your frequent flyer code” i appen och betalknappen står bara och snurrar i webläsare. Nån fler som har problem? Kanske hänger samman med nymodigheten med business inom Europa?

Rent generellt hittar jag inget lägre än S-klass, men enligt SAS tabeller så ska A, P, B, J, S, Y, D, Z, C vara business (i ungefär den prisordningen). Är det någon som har sett till några lägre klasser? Finns det lägre fares publicerade, men utan tillgänglighet?
Japp finns publicerade fares för business även i A. Jag ska göra ett första försök på jämförelse ikväll. Jag har inte kollat tillgänglighet men innan idag var allt under S nollat oktober och framåt. Kanske inventoryt i lägre klassar släpps under veckan.

Toppen