Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Ja - vi vet att detta inte är en produkt för dig genom tidigare inlägg och att du argumenterar för att köpa tillval på Norwegian. Men det finns uppenbarligen många som inte håller med dig utan ser detta som en bra differentiering på marknaden. Vi kommer säkert se kampanjer, rabatterade företagsavtal och annat som inte är på bordet än och SAS har säkert räknat på detta. Och jag har i alla fall bokat C redan.
Ja, kampanjer och diverse rabatter hoppas jag se. Eller att priset sänks så småningom för att möta konkurrenters priser. Det är fint med konkurrens och det behövs fler aktörer så vi slipper se ockerpriser hos flygbolag som tillhör en viss allians med andra flygbolag.

Jag skulle gärna kunna tänka mig att uppgradera genom budgivning. Eller varför inte genom bonuspoäng.

Nåväl, det var vid dygnskiftet de höjde priserna och halva dagen har inte ens gått, så vi får väl se om det finns många som håller med mig.

Last edited:
Vem ska det här bli en produkt för?
Folk som flyger Business Longhaul - en väldigt stor del av SAS nya JV-strategi
Folk som inte överväger Norwegian på grund av gamla 737, eller 737MAX
Folk vars företag godkänner Business-biljetter.
Folk som har råd och inte sitter och vrider på varje krona eller är sugna på att köpa varje tillval enskilt
Folk som vill ha SAS-poäng/status.
Folk som vill till Heathrow.
Folk som vill ha tomt säte brevid sig.
Folk som inte vill äta sin "Upgraded Meal" ut en pappkartong (med träbestick?)

Om SAS kan hitta 4-6 sådana per A320-flygning så har man gjort väldigt bra av sig.
"Business" har länge sedan slutat betyda att målgruppen är endast affärsresenärer.

Folk som flyger Business Longhaul - en väldigt stor del av SAS nya JV-strategi
Folk som inte överväger Norwegian på grund av gamla 737, eller 737MAX
Folk vars företag godkänner Business-biljetter.
Folk som har råd och inte sitter och vrider på varje krona eller är sugna på att köpa varje tillval enskilt
Folk som vill ha SAS-poäng/status.
Folk som vill till Heathrow.
Folk som vill ha tomt säte brevid sig.
Folk som inte vill äta sin "Upgraded Meal" ut en pappkartong (med träbestick?)

Om SAS kan hitta 4-6 sådana per A320-flygning så har man gjort väldigt bra av sig.
"Business" har länge sedan slutat betyda att målgruppen är endast affärsresenärer.
Business Longhaul flyger jag gärna, dock inte till fullpris utan i så fall till rabatterat pris eller kanske med bonuspoäng - tydligen går det att betala en del med bonus och en del kontant. Försöker göra poäng på småslattar jag får när jag handlar, med MasterCard.

Om jag skulle få för mig att lägga ett bud på en uppgradering, vad får man räkna med att lägga för bud om man ska ha någon chans att få igenom det?

ÄNTLIGEN! Nu får man flyga bra, exklusivt och slippa armbåga någon charterresenär som bokat PLUS intra EU.

På tal om ämnet: Är det någon som faktiskt uppmärksammar att nu när business finns intra EU får checka 2x32kg på biljetten och sen 2 extra väskor med 32kg som EBG/EBD/EBP är ganska bra.

Visst är det dyrt men man skall ju också se att riktig champagne kommer serveras, förhoppningsvis även varm mat på alla flygningar utanför skandinavien osv. Bara hoppas LH prispressar SAS på kampanjer så vi får ca 4500kr T&R till Europa som LH ibland brukar ha.

Vill uppmärksamma att priset på ca 10 000kr T&R Las Palmas, gör det rätta och boka Finnair nästa vintersäsong som tar ca 12 000kr T&R för Biz men flyger med A350 på HEL-LPA-HEL.
Betalar gärna 10.000kr ToR till Las Palmas.
Dock under förutsättning att;
Gardin finns och bir fördragen under hela flygningen. Plus idag medför oändlig ( läs olidlig) kö från economy i halva pluskabinen till toan sista timmarna.
Folk måste tro att toan fram är överlägsen de två bakre.
Dessutom tillgång till lounge LPA.

Speciellt nu när SAS lämnat *A och alternativen Business med TAP och Brussel inte är så aktuella längre.

Lite OT har jag nu konstaterat att buda på uppgradering så är lägsta bud fortfarande 650kr enligt texten, men i praktiken accepteras inga bud under 1.500kr

Gardin finns och bir fördragen under hela flygningen. Plus idag medför oändlig ( läs olidlig) kö från economy i halva pluskabinen till toan sista timmarna.

Speciellt nu när SAS lämnat *A och alternativen Business med TAP och Brussel inte är så aktuella längre.

Lite OT har jag nu konstaterat att buda på uppgradering så är lägsta bud fortfarande 650kr enligt texten, men i praktiken accepteras inga bud under 1.500kr

Las Palmas, är det stora flygplan på den linjen?

Framgår ingenstans om det blir fri dryck i business även på "semester destinationerna" eller om de kommer behålla max 3 gränsen från Plus tiden?
Intressant och se hur det blir.
Kommer de anta att pax i business tål mer alkohol än tidigare Plus pax bara för de betalar mer för biljetten !?

Ja jo, det är ju långa flyg så vettigt med dessa priser i biz, men AY flighten ner var ju komfortet med riktigt biz säte all värt.

Jag flög hem LPA-ARN på exit-row i GO och märkte snabbt vid 3h strecket vilken kö det blev framåt. Allt tog dessutom slut i form av dryck och snacks. Slutade med att crew kom bärandes på nödproviant i form av ett ölflak Heineken som man sålde sedan för 40kr burken. Men all alkohol var slut 50 min före landning.

Las Palmas, är det stora flygplan på den linjen?
Finnair flyger A350, med SAS kör bara A320Neo som störst. Flög Finnair-flighten för 2 veckor sedan, läs här:
Reserapport: Finnairs längsta intra-EU flight med A350 (Helsingfors-Las Palmas i Business Class)

Försöker boka men får ”please enter your frequent flyer code” i appen och betalknappen står bara och snurrar i webläsare. Nån fler som har problem? Kanske hänger samman med nymodigheten med business inom Europa?
Bokade Business Flex till Teneriffa i morse utan problem (via web)

Bokade Business Flex till Teneriffa i morse utan problem (via web)
Det var nåt tillfälligt trassel. Jag bokade dito till Malaga och lyckades efter att ha bytt webbläsare. Bokningen dök upp i appen efter att jag fått mail med bekräftelse samt e-ticket, men det stod att biljettering inte hade skett som felmeddelande en stund. Även detta försvann sen, så det ser numera rätt ut.

Toppen