Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

En liten datapunkt. Jämförde SAS och BA på ARN-LHR ToR (torsdag-söndag) då det är en återkommande resa för mig. Valde en lågtrafik-vecka, dvs inga skollov eller långhelger. I princip identiska (och behagliga) avgångstider samt business på utresan och eco (med incheckat bagage) på hemresan.
BA 3455kr (business ut 1760kr)
SAS 4271kr (business ut 2960kr)
Jämför jag med bokningar tidigare år (post pandemi) skulle jag säga att båda bolagen ligger inom ungefär samma prisintervall (3500-4500kr).

OK, då förstår jag. Tyckte inte det framgick så tydligt på deras hemsida, men säkert jag som läser dåligt. Synd, för Business-produkten är betydligt dyrare till de destinationer jag ofta flugit i Plus. Och att ta med familjen på en sådan biljett är uteslutet numer känns det som

Rent generellt hittar jag inget lägre än S-klass, men enligt SAS tabeller så ska A, P, B, J, S, Y, D, Z, C vara business (i ungefär den prisordningen). Är det någon som har sett till några lägre klasser? Finns det lägre fares publicerade, men utan tillgänglighet?

Rent generellt hittar jag inget lägre än S-klass, men enligt SAS tabeller så ska A, P, B, J, S, Y, D, Z, C vara business (i ungefär den prisordningen). Är det någon som har sett till några lägre klasser? Finns det lägre fares publicerade, men utan tillgänglighet?
Kan tänka mig att det kommer dyka upp kampanjer så småningom där dessa används, men det är väl inte där de börjar från dag ett...

Mervärdet för att vara EBG ökade rätt kraftigt nu skulle jag påstå, kommer inte vara lika värt att köpa perksen längre som man kunde göra med plusbiljett för ett gäng hundringar förr. Visserligen går det ju att betala för dom separat på en ecobiljett, men ska man hosta upp pengar för fasttrack, lounge och nödutgång kommer det kosta lika mycket som biljetten i eco.

Inte för att jag flugit speciellt mycket plus, men jag kommer fortsätta "trängas" på rad 11/12, enda som kommer få mig att sitta framför skynket kommer vara om FlyPremium blir så bra som man hoppas!

Blir nyfiken också på vad utgångsbudet i poäng kommer vara på "bizgrade"!

Aldrig i livet! Hur kan SAS tro att någon skulle betala så mycket för dessa 70 minuter?
Andra destinationer verkar ha blivit riktigt dyra nu.

Inte ens om jag gillade att flyga och tyckte om flygmaten skulle jag ha pröjsat så mycket.
Du missar nog att många kommer få detta pga transfer från longhaul, och tanken är inte att fylla upp 10 rader och behålla "pluspriser".

Många har önskar riktig Business, men få är villiga betala priset. 3000 är dock inte så farligt, inrikes kostar ofta omkring 4000 på populära avgångar när man har kort framförhållning.

Det här är inte en produkt för "vanliga Svenssons", och prissätts därmed inte efter det heller.

Toppen