Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

I en av inläggen diskuterads vad det skulle serveras mellan HEL-ARN igår serverads på Finnair Business en laxsmörgås där sista förbrukningsdag idag, jag är ingen som klagar men för mig var smörgåsen ”blöt” ingen bricka utan den kom med en pappers servett Cola Zero och jag frågade efter blåbärsjuice, ingen fråga om man ville ha påtår av dryckerna, förmodligen fanns det alkohol sortiment i vagnen men ingen av oss tre i C verkade intresserad av det utbudet, vi hade varsin rad.

Kabinchefen var max 3 minuter i C under tiden de pågick servering, maskinen var en E190.
SAS kommer ta marknadsandelar på den sträckan, men det är väl inte som åker i C på sträckan om man inte skall vidare.

Varför jag gjorde det undrar vän av ordning, hade köpt en biljett i Eco för 545 kr och hade 6000 Finnair poäng kvar, uppgraderade för att få loung innan avgång
IMG_2129.jpeg

Bokade precis en resa i mars 2026 och nu finns det bara två säten att välja på i främre delen av planet på flygningen mellan Arlanda och Köpenhamn.

Jag har laddat hem priser från ExpertFlyer. Utgång ARN priser för enkel och returer som gäller idag (utresa idag, hem om en vecka) till AMS, AGP, BCN, CPH, HEL, LHR och MMX. Tänker göra samma efter imorgon för att jämföra nya prislisterna. Hur representativt det stickprovet är vet jag ej, men gav mig på en blandning av leisure, business, och high/low yield. CPH, HEL och MMX får representera olika destinationer i Norden (inkl inrikes), blir för mycket jobb annars.

PMa om du också vill nörda, så skickar jag över CSV filer.

PS. Såklart med tanke att annonserade säljstart är imorgon. Just nu ligger Plus priser och PE kabinen kvar i listorna.
PPS. Det var bra att jag skrev här. Det gjorde att jag kom på att priserna i maj kanske inte är lika relevant, laddade hem priserna för enkel och retur första veckan oktober nu också. Noterar att dessa är mycket kortare (färre priser punkter), men alla Plus klasser finns kvar med liknande priser som innan. Fast man inte kan boka A-klass till oktober längre (nollad).

Last edited:
Noterat att om man har bokningar i Plus smart så är dessa bokningar nu i Business och jag har samma plats, några pax måste nog flyttas om, det lär nog bli lite strul når man har bokat 3 säten i rad och en av resenären kanske hamnar långt ifrån de övriga två ex. om man har ett barn då kan familjen splittras.

Noterat att om man har bokningar i Plus smart så är dessa bokningar nu i Business och jag har samma plats, några pax måste nog flyttas om, det lär nog bli lite strul når man har bokat 3 säten i rad och en av resenären kanske hamnar långt ifrån de övriga två ex. om man har ett barn då kan familjen splittras.
Yes, nu har min höstlovs bokning till Malaga också rört sig.

En t.o.r. från Stockholm till turistdestinationer som Nice eller Malaga verkar ligga på kring 8 000 kr (men Las Palmas på strax under 10 000 kr) medan t.ex. Berlin och Dublin ligger på kring 5 000 kr.

Last edited:
Toppen