Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Hoppas verkligen att de kommer att ha kontinuerliga kampanjer eller håller rimlig nivå vid dåligt bokningsläge. De flesta gånger jag bokat premiumklasser har det nästan alltid varit ”tillfällighet” med en direkt jämförelse i bokningsrutan mot ekonomipriset på aktuell flygning. Tycker det var här Plus ofta levererade (levererar) en känsla av prisvärdhet. Kostar eko 3500:- skulle jag inte ha några problem någon tusenlapp eller två för business (har inga barn vilket gör totalen överkomlig) beroende på men skulle det konstant vara dubbla eller mer ser jag inte att det kommer vara aktuellt för egen del. Skillnaden eko/Plus kan ju nu ibland nästan vara försumbar vilket inte lär vara aktuellt framöver. Visst kan även det man får, framförallt som statuspassagerare, anses vara detsamma men vet inte om garanterat blockat säte, mat på porslin och extra poäng motiverar några större summor.

Framgår ingenstans om det blir fri dryck i business även på "semester destinationerna" eller om de kommer behålla max 3 gränsen från Plus tiden?
Intressant och se hur det blir.
Kommer de anta att pax i business tål mer alkohol än tidigare Plus pax bara för de betalar mer för biljetten !?

Fra sas.se :​

BUSINESS

OBS! På flygningar till/från Alicante, Antalya, Faro, Gazipasa, Las Palmas, Fuerteventura, Teneriffa, Malaga och Palma är upp till tre alkoholhaltiga drycker kostnadsfria.

ÄNDRINGAR: Ombokning tillåts mot en avgift på EUR 70 per person. Vid ombokning till ett högre biljettpris kommer skillnaden mellan det betalda priset och det högre priset att läggas till. Ursprungsflygplats/destination kan inte ändras.

ÅTERBETALNING: Biljettpris och utrikesavgift är inte återbetalbara.

BARNRABATT: 25 % rabatt för barn i 2–11 års ålder. 90 % rabatt för 0–2 år. Ingen rabatt på skatter eller avgifter.

KLASS: B, B

BUSINESS

OBS! På flygningar till/från Alicante, Antalya, Faro, Gazipasa, Las Palmas, Fuerteventura, Teneriffa, Malaga och Palma är upp till tre alkoholhaltiga drycker kostnadsfria.

ÄNDRINGAR: Ombokning tillåts mot en avgift på EUR 70 per person. Vid ombokning till ett högre biljettpris kommer skillnaden mellan det betalda priset och det högre priset att läggas till. Ursprungsflygplats/destination kan inte ändras.

BARNRABATT: 25 % rabatt för barn i 2–11 års ålder. 90 % rabatt för 0–2 år. Ingen rabatt på skatter eller avgifter.

Uselt.

Ja, kampanjer och diverse rabatter hoppas jag se. Eller att priset sänks så småningom för att möta konkurrenters priser. Det är fint med konkurrens och det behövs fler aktörer så vi slipper se ockerpriser hos flygbolag som tillhör en viss allians med andra flygbolag.
Marknaden kommer garanterat att tala om för SAS vad den tycker är lämpliga priser. Av det jag sett hittills så tycker jag inte att det verkat helt orimligt dock jmf med alternativen.
Man ska heller inte glömma att på vissa sträckor saknar SAS konkurrens helt…

Om jag sedan kommer att betala för Business på korta PTP-sträckor är nog inte så troligt…
Dock är det nog som påpekats tidigare ett sätt att uppfylla kraven som JV:t sätter på anslutningar till transatlant-trafiken.. Så tanken är nog att dessa platser huvudsakligen ska säljas till resenärer som ansluter till/från långflygen inom JV:t

Det blir nog ingen produkt för "vanliga företag" i Sverige heller.
Till skillnad från 20 år sen så har många arbetsgivare strikta policies för vad en tjänsteresa får kosta. Min arbetsgivare skulle iaf aldrig betala så mycket.
De flesta företag har "economy only" så de påverkas inte av om det heter plus eller business längst fram.
Vi har en annan policy som är "man ska resa med det billigaste och snabbaste alternativet som oftast är economy", det finns med andra ord en liten öppning för annat än ekonomi.

Vi har folk som reser inrikes på dessa biljetter ibland när det behövs, då är inte priset avgörande utan att komma fram till kund.

Som sagt, dessa business biljetter är inte för "vanliga familjer" eller företag med snäv resepolicy. Det är inte heller dessa biljetter införs.

BUSINESS

Jag tvivlar på att det där är riktigt uppdaterat. Eftersom serveringen som jag sett ska göras från större flaska i glas så kan man inte prata om "tre drycker" på samma sätt som tidigare. Det kommer vara svårt att räkna så exakt och då antar jag att det blir mer likt anda bolags C-klass inom Europa. I det fallet kommer man inte heller kunna bunkra på sig flera småflaskor på en gång. Där finns det nog olika åsikter, men jag tycker det är en utveckling åt rätt håll...

Jag tvivlar på att det där är riktigt uppdaterat. Eftersom serveringen som jag sett ska göras från större flaska i glas så kan man inte prata om "tre drycker" på samma sätt som tidigare. Det kommer vara svårt att räkna så exakt och då antar jag att det blir mer likt anda bolags C-klass inom Europa. I det fallet kommer man inte heller kunna bunkra på sig flera småflaskor på en gång. Där finns det nog olika åsikter, men jag tycker det är en utveckling åt rätt håll...
Jag väntar en uppdatering på den punkten först i oktober för att undvika diskussion ombord idag där Plus finns kvar.

Marknaden kommer garanterat att tala om för SAS vad den tycker är lämpliga priser. Av det jag sett hittills så tycker jag inte att det verkat helt orimligt dock jmf med alternativen.
Man ska heller inte glömma att på vissa sträckor saknar SAS konkurrens helt…

Om jag sedan kommer att betala för Business på korta PTP-sträckor är nog inte så troligt…
Dock är det nog som påpekats tidigare ett sätt att uppfylla kraven som JV:t sätter på anslutningar till transatlant-trafiken.. Så tanken är nog att dessa platser huvudsakligen ska säljas till resenärer som ansluter till/från långflygen inom JV:t

Är väl i så fall inrikesflyget från Arlanda, i övrigt är väl SAS det enda SkyTeam-flygbolag som har direktflyg till några destinationer? När SAS gick över till SkyTeam sjönk antalet flyglinjer med Star Alliance avsevärt från Arlanda om jag har sett rätt. Och att hitta flyg med SAS-partners kräver alltså fler byten i Kastrup och andra flygplatser nere i Europa.

Att begränsa antalet gratisdrinkar till max tre på vissa destinationer är en fråga om säkerhet, sånt är betydligt viktigare än att man måste betala extra för drinkarna. Fylleri i Business är väl inte direkt vad medresenärer som betalat dyra pengar för biljetten önskar sig.

Är väl i så fall inrikesflyget från Arlanda, i övrigt är väl SAS det enda SkyTeam-flygbolag som har direktflyg till några destinationer? När SAS gick över till SkyTeam sjönk antalet flyglinjer med Star Alliance avsevärt från Arlanda om jag har sett rätt. Och att hitta flyg med SAS-partners kräver alltså fler byten i Kastrup och andra flygplatser nere i Europa.

Att begränsa antalet gratisdrinkar till max tre på vissa destinationer är en fråga om säkerhet, sånt är betydligt viktigare än att man måste betala extra för drinkarna. Fylleri i Business är väl inte direkt vad medresenärer som betalat dyra pengar för biljetten önskar sig.

Den cyniska skulle kunna påstå att det kan handla om en kostnadsfråga. Dricks friskt på de linjerna och det kostar ju en del, och marginalerna är lägre för plus än business. Flög till AGP med BA nyligen och folk dels halsade i sig alkohol samt fyllde väskorna.

Om det var en säkerhetsfråga så borde väl det vara max 3 drycker, punkt! Dvs inte finnas möjlighet att köpa mer. Nu kan ju den som vill kröka bara köpa fler drycker, det är ju inte ens dyrt ombord.

Toppen