Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Den cyniska skulle kunna påstå att det kan handla om en kostnadsfråga. Dricks friskt på de linjerna och det kostar ju en del, och marginalerna är lägre för plus än business. Flög till AGP med BA nyligen och folk dels halsade i sig alkohol samt fyllde väskorna.

Om det var en säkerhetsfråga så borde väl det vara max 3 drycker, punkt! Dvs inte finnas möjlighet att köpa mer. Nu kan ju den som vill kröka bara köpa fler drycker, det är ju inte ens dyrt ombord.
Att behöva betala dyrt för dricka bör räcka för att fler ska ta det lite lugnt med alkoholen. Det känner vi till från landbacken, där vi betalar dyrt för alla rusdrycker vi vill ha. Om baren på ett bröllop tar bra betalt för en 3:a så blir det bara en drink, annars kan man med lätthet sätta i sig en hel kvarting.

Har en 2-4-1 Europa. Frågan är om den går att applicera? Om så, blev den användbar.
Gäller att dom släpper några biz awards, än så länge helt nollat på standard-award intra EU.
Är väl i så fall inrikesflyget från Arlanda, i övrigt är väl SAS det enda SkyTeam-flygbolag som har direktflyg till några destinationer? När SAS gick över till SkyTeam sjönk antalet flyglinjer med Star Alliance avsevärt från Arlanda om jag har sett rätt. Och att hitta flyg med SAS-partners kräver alltså fler byten i Kastrup och andra flygplatser nere i Europa.

Att begränsa antalet gratisdrinkar till max tre på vissa destinationer är en fråga om säkerhet, sånt är betydligt viktigare än att man måste betala extra för drinkarna. Fylleri i Business är väl inte direkt vad medresenärer som betalat dyra pengar för biljetten önskar sig.
Jag som EBD hade inga problem att beställa 3 GT:s och 5 öl på LPA-ARN i GO. Tror att fylleriet är större på charter/rajjan m.m än vad det är på SAS. Annars skulle ju minimera drickat i loungen också (Iof är det ju max 3h innan avgång som gäller för loungebesök nu).

Att begränsa antalet gratisdrinkar till max tre på vissa destinationer är en fråga om säkerhet, sånt är betydligt viktigare än att man måste betala extra för drinkarna. Fylleri i Business är väl inte direkt vad medresenärer som betalat dyra pengar för biljetten önskar sig.
Jag vet inte varför du återkommer till alkoholfrågan om och om igen, särskilt när du kommenterar mitt inlägg som inte nämnt alkohol öht.

Men eftersom du ändå tar upp ämnet så tror jag inte att det har med säkerhet alls att göra utan att det är en ren kostnadsfråga. Att konsumera 3 alkoholhaltiga drycker på en flygning till exvis LPA som tar 5-6 timmar vet jag inte om jag direkt skulle klassa som fylleri heller... dricker man det under jämn takt under flygningen så är man knappt mätbart berusad... men alla har vi olika perspektiv.

SAS måste ju också förhålla sig till marknadspriserna för Business class inom Europa. Några exempel ARN-MAD t&r i juli:
Brussels ca 5500 kr
Lufthansa ca 5800 kr
Swiss ca 6000 kr
TAP ca 6700 kr
Iberia ca 7200 kr
KLM ca 7200 kr
AF ca 7600 kr

Det är ungefär på dessa prisnivåer det ligger även till andra ställen i Europa. Tror SAS kommer ligga i den övre delen ihop med AFKLM.
Följer upp mitt eget inlägg. SAS vill ha 3672 kr för en enkel i Business ARN-CPH-MAD i oktober. Bra pris. Liknar Iberias kampanjpriser som dyker upp ibland.

Noterar vid min dummie-bokning att SAS bara låter mig välja säte på en rad i Business-kabinen CPH-MAD.
726d5cd5a9b1ee4b3e96184530c5bf9c.jpg

Jag vet inte varför du återkommer till alkoholfrågan om och om igen, särskilt när du kommenterar mitt inlägg som inte nämnt alkohol öht.

Men eftersom du ändå tar upp ämnet så tror jag inte att det har med säkerhet alls att göra utan att det är en ren kostnadsfråga. Att konsumera 3 alkoholhaltiga drycker på en flygning till exvis LPA som tar 5-6 timmar vet jag inte om jag direkt skulle klassa som fylleri heller... dricker man det under jämn takt under flygningen så är man knappt mätbart berusad... men alla har vi olika perspektiv.
Dessutom godtycket inom SAS.
Eget exempel.
Flight LPA-CPH nov förra året i plus.
Efter 4 timmar sugen på en öl. En C/A drake dök upp och gjorde högt och tydligt klart för mig och övriga kabinen att jag minsann redan fåt tre drinkar.
Pinsamt
Flight TFS -CPH i år samma sak, blev törstig efter fyra timmar. En ung trevlig C/A gick förbi med 2.a serveringsvagn till economy. Stannade upp och frågade vill du ha något mer säg bara till.
SAS i ett nötskal.
Däremot inte beredd att betala 10-12.000kr business för dylikt godtycke.
Dessutom flugit business TAP Brussel från LPA senaste åren för att slippa SAS Plus laxlådor och toaköer.
Aldrig, upprepar aldrig upplevt någon som helst fylla på dessa flights. Tvärtom städat och trevlig stämning.
Avvaktar med nyfikenhet hur SAS business upplägg inom Europa blir något år efter introduktionen.
Hoppas på det bästa.

Att behöva betala dyrt för dricka bör räcka för att fler ska ta det lite lugnt med alkoholen. Det känner vi till från landbacken, där vi betalar dyrt för alla rusdrycker vi vill ha. Om baren på ett bröllop tar bra betalt för en 3:a så blir det bara en drink, annars kan man med lätthet sätta i sig en hel kvarting.

Det är nog någonting personligt.
Jag har själv aldrig dragit på krogen och gått sugit på ölen eller gått hem för att det var dyrt.

Har vi inte redan konstaterat att dina personliga upplevelser inte är representativa för hur gemene person gör? Tråkig bröllopsgäst - men med tanke på vad du sagt om bekantskapskretsen kanske det är väldigt vanligt med bar där man betalar på bröllopen du går på :p

Nu har jag jämfört Plus priser i maj mot business priser i oktober. När jag kommer hem, kan jag jämföra gårdagens oktober priser mot dagens oktober priser. Just nu bara retur-priser som jämför Plus Smart mot Business Standard (non-flex), förutom i C-klass. Numera säljs även icke-flex C biljetter men det gjorde det inte innan.

Jämförelse visar bara base-fare utan skatter och avgifter och jämför samma bokningsklasser. Den tar inte heller hänsyn till faktiskt tillgång i bokningsklasser. Samlat för hand nu, så kan såklart finnas fel.

Alla priser i SEK. Även ökningen i SEK.

Bokningsklass A (billigaste i både gamla Plus och nya business)

RTN Plus majRTN Biz oktÖkning
AGP128041942914
AMS118033342154
BCN118037942614
CPH135439082554
HEL195447082754
LHR126727341467
MMX17961950154

Bokningsklass S (billigaste som har funnits tillgänglig oktober framåt sedan några månader tillbaka)

AGP354867253177
AMS325547441489
BCN350957632254
CPH312956812552
HEL345459082454
LHR326046481388
MMX36823836154

Bokningsklass J (billigaste bokningsklass som även tidigare publicerades som en business-fare med kabin B, även om man i praktiken hamnade i PE)

AGP556798024235
AMS55916475884
BCN504877832735
CPH534076042264
HEL525467081454
LHR574167631022
MMX48144968154

Bokningsklass C (grundpris för travel pass och andra produkter)

AGP11721199378216 (!)
AMS9303135904287
BCN89321897510043 (!)
CPH7648129885340
HEL1175412308554
LHR9203128213618
MMX67027421719

Jag vill minnas att jag har läst frågan om hur det blir med anslutning om man åker premium interkontinental. SAS har publicerad en Q&A, urklipp följer:

Where will a Long Haul Premium (Plus) passenger sit if connecting on a Short Haul leg?
Same logic as today. A long Haul passenger travelling LLA-STO-CPH-LAX will sit:
- LLA-STO: Premium
- STO-CPH: Business
- CPH-LAX: Premium
Since the Premium booking classes for long haul belong to Business/Premium on Short Haul, the passenger will seat in Business/Premium on Short Haul.

Jag vill minnas att jag har läst frågan om hur det blir med anslutning om man åker premium interkontinental. SAS har publicerad en Q&A, urklipp följer:

Where will a Long Haul Premium (Plus) passenger sit if connecting on a Short Haul leg?
Same logic as today. A long Haul passenger travelling LLA-STO-CPH-LAX will sit:
- LLA-STO: Premium
- STO-CPH: Business
- CPH-LAX: Premium
Since the Premium booking classes for long haul belong to Business/Premium on Short Haul, the passenger will seat in Business/Premium on Short Haul.
Så kan man lätt fylla intra-EU Business, sälja dem som feeder till long haul Premium. Inte en dålig deal för de som flyger in till ARN/CPH/OSL från andra marknader.

Toppen