Såklart, man kan jämföra med Norwegian. Det är ju det svenska folket väljer för att flyga när SAS inte funkar/passar då dom är stora på Arlanda och flyger linjer som SAS inte flyger och vice versa. På det viset blir det också konkurrens vilket gör både priser och produkter jämförbara.
Bara mellanlandningar i sig är en kostnad, då resan blir flera timmar längre som tar upp en hel semesterdag.
Du drar så sjukt många antaganden utan belägg som egentligen mest vittnar om lite av en informationsbubbla där du extrapolerar dina egna erfarenheter och preferenser på hur gemene man tänker och gör.
1. SAS har kunder utanför Sverige. Detta har upprepats många gånger i denna tråd men tåls upprepas igen. Betalningsviljan i Danmark är högre än i Sverige, vilket syns på priserna.
2. Det finns en kundbas utanför Skandinavien. SAS hoppas på att vinna fler kunder från denna grupp och för att göra det behöver de kunna erbjuda business, för att locka över dessa från LH eller BA både inom Europa men också transkontinentalt. Denna grupp vill t ex se champagne i business.
3. Norwegian är inte det enda alternativet för svenskar. Dels finns det diverse konkurrenter på point to point (t ex till London finns BA och Ryanair) men många kan även tänka sig mellanlandning. Även om jag själv precis som du inte vill spendera min semesterdag på flyget och nästan alltid väljer direktflyget, så är det många som inte gör så och utan problem gör ”dumsnåla” val som att flyga fakirflygen eller ta en mellanlandning. Norwegian är aldrig ett alternativ för mig.
4. Som många nämnt krävs businessklass inom Europa för att kunna vara med i JV. Det är en av de främsta anledningarna till dealen som avslutade chapter 11 och bytet till Skyteam.
5. SAS mål är, som alltid, att nå lönsamhet och strategin att hålla låga priser för att locka de inhemska kunderna har inte visat sig fungera de senaste 15 åren. Nu när de inte längre har statliga majoritetsägare kan SAS försöka sig på en annan strategi, en strategi som många av deras konkurrenter framgångsrikt fört senaste åren, dvs att vinna resenärer som reser premiumklass och helst vidga kundbasen.
6. Långt ifrån alla i premiumkabinen är affärsresenärer. Jag köper ofta business privat, och även om det inte är något gemene man gör så är leisureresenärer som köper premiumbiljetter en växande grupp. Denna grupp har drivit upp priserna på hotell och flyg på många marknader, och reflekterar den stora tillväxt inom vissa sektorer som syns i USA och vissa delar av Europa, samt hur yngre i denna grupp inte är fokuserade på att äga sin bostad och därmed har en mycket större disponibel inkomst.
På det stora hela är det ju såklart en chansning av SAS, det finns inga säkra beslut när man bedriver affärer. Men baserat på det jag skrivit ovan tror jag detta är helt rätt chansning av SAS med stor lönsamhetspotential.