Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Tror man bör ta det piano med alkoholen på långflyget också.
Detta är inget belägg för att just SAS skulle ha mer problem med fylleri än något annat bolag. Inte heller är det ett belägg för att något flygbolag slutat med alkoholservering.

Du får tycka vad du vill om att folk dricker alkohol på flygplan men det lär knappast försvinna och jag själv kommer med glädje dricka både skumpa och G&T ombord.

Det beror på plånbokens storlek, alla jag känner lägger hellre pengarna på två semesterresor i ekonomiklass än att sitta i Biz. Trodde det var vanligast.

Hur ser flygplatserna ut i Skandinavien? Är det stora knutar där många icke-européer mellanlandar? Trodde de i regel var slutdestinationerna, utom möjligen Kastrup som dessutom betjänar en stor del av södra Sverige. De största hubbarna är ju London, Frankfurt och ett flertal andra som har betydligt fler destinationer än Arlanda och Kastrup.

Att Finnair flyger mycket på Asien är inte så konstigt, det ligger ganska nära och flygtiden från Finland är inte lika lång jämfört med London. Det är lika logiskt som att Reykjavik har många mellanlandningar eftersom det ligger precis mellan Nordamerika och norra Europa. Men Stockholm har inte samma geografiska läge.
Vidga umgängeskretsen? Jag känner i princip lika många som antingen (a) inte reser alls, (b) hellre tar två ekonomiresor än reser premiumklass eller (c) som aldrig sätter sin fot i ekonomi och enbart reser business.

Att SAS skulle haft mer problem med fylleri än något annat bolag tror jag du får svårt att hitta något belägg för. Vilka flygbolag är det som har dragit in alkoholserveringen helt på vissa linjer p.g.a. fylleri? (Att vissa flygbolag inte erbjuder alkohol av religiösa skäl eller p.g.a. att flygningen är för kort för att ha servering är något annat).
Aeroflot drog helt in alkohol servering på några "kritiska" linjer, Bangkok var en av dem.

Har för mig att det var typ Punta Cana och nån mer typisk törstig turist destination också.

• Gilla
Reactions: hco
Det beror på plånbokens storlek, alla jag känner lägger hellre pengarna på två semesterresor i ekonomiklass än att sitta i Biz. Trodde det var vanligast.

Hur ser flygplatserna ut i Skandinavien? Är det stora knutar där många icke-européer mellanlandar? Trodde de i regel var slutdestinationerna, utom möjligen Kastrup som dessutom betjänar en stor del av södra Sverige. De största hubbarna är ju London, Frankfurt och ett flertal andra som har betydligt fler destinationer än Arlanda och Kastrup.

Att Finnair flyger mycket på Asien är inte så konstigt, det ligger ganska nära och flygtiden från Finland är inte lika lång jämfört med London. Det är lika logiskt som att Reykjavik har många mellanlandningar eftersom det ligger precis mellan Nordamerika och norra Europa.
Ditt grundfel är att du tittar på din filterbubbla ("alla jag känner") och antar att alla andra också gör så.
Folk som inte har råd med nästa semesterresa ifall de reser business en resa, är sällan sådana som väljer att resa business över huvudtaget, undantaget bröllopsresor, 50-årspresent osv. Man reser business för man har råd med det, utan att ruineras.
Och det behöver inte ens vara "vanligast" för att kunna fylla en businesskabin, du har säkert märkt att det på en businessresenär ofta går 10-15 icke-businessresenärer i ett plan.

Sen är det intressant att du och alla du känner hellre lägger pengar på två semesterresor än sitter i business, men är helt otänkbart för dig att folk mellanlandar i Europa för att få billigare flyg. Men sen är det logiskt att bryta sina USA-resor i två delar för mellanlandning på Island? Och Asien-resor behöver i paus i Finland, för att det är trevligt att vänta och boarda pånytt?
:D

Och om du förstår att Finnair kan flyga till Asien och plocka med sig folk från London ("de går ju en hel semesterdag till mellanlandning"), varför är det omöjligt att tänka sig att samma resenär inte skulle åka via Arlanda eller Köpenhamn? Eller från Warsawa via Norden till USA? Varför är det som Finnair gjorde omöjligt för SAS, enligt din logik?

Skaffa nya vänner. :rolleyes: Inte ens mina ungar (19 o 21) vill ha en mittsätesryttare. (sen kommer de ha det när de reser på egen hand, men inte när pappa betalar ;) Tycker det är trångt nog ändå och hade gärna sett amerikanskt/icelandair upplägg med andra säten även om jag fattar att jag är i minoritet i sverige)

Skaffa nya vänner. :rolleyes: Inte ens mina ungar (19 o 21) vill ha en mittsätesryttare. (sen kommer de ha det när de reser på egen hand, men inte när pappa betalar ;) Tycker det är trångt nog ändå och hade gärna sett amerikanskt/icelandair upplägg med andra säten även om jag fattar att jag är i minoritet i sverige)
+1 MD-80 med euro config och skinnfåtöljerna i C är det bästa SAS någonsin haft i EU.

Mitt barn klagade den enda resan han gjort i plus longhaul :) Han gillar verkligen C och givetvis F.

Kan bli ett hårt uppvaknande för kidsen när de sedan ska betala själva med kompisarna hahahaha

Toppen