Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Tycker du det är dyrt? För en förstklassig produkt i uppåt 6 timmar med fri flyt av Champagne.

Fram tills 2012 betalade jag ibland ~10 000kr+ t&r business med SAS. Räkna sedan med inflation och lönehöjningar nu 13år senare, även om just flyg i EU med low service bolagen sjunkit i pris.

Jag sitter förresten just nu i en skön Delta lounge efter en mycket trevlig flight i domestic First med just Delta. Jag hoppas SAS närmar sig deras nivå, betydligt bättre än gamla partnern United. Utmärkt mat, (valde långkokt saftig köttbit mm) goda drinkar på flyget, pre-takeoff mousserande, bemannad bar och ett urval av varma och kalla rätter här i loungen.
Ja Delta är HELT KLART ett stort lyft mot United. Bättre lounger, bättre säten i domestic first, bättre mat o dryck. Det enda jag saknar är Polaris som man alltid kom in i med C biljett.. Delta One verkar mkt mer svårt..

Vad kommer de göra om betalningsvilja saknas? För drygt 10 år sen var den alldeles för låg för att det skulle löna sig att ha Biz på europaflyget.

Även om SAS har flera samarbetspartners är väl ändå betalande kunder A och O för att det ska finnas lönsamhet?ä
Om kunderna inte är villiga att betala de priser SAS initialt sätter får man sänka priset så man har ett utbud som möter efterfrågan, det är så det brukar fungera i en marknadsekonomi.
Om sedan det pris som motsvarar efterfrågan är för lågt för att upprätthålla lönsamhet, ja då får man omvärdera konceptet och göra något annat. Men jag tycker det är bra att SAS prövar något nytt, och man har antagligen en del data som talar för att det fungerar, innan man tagit beslutet.

Att fortsätta som tidigare och inte kunna vara med i ett JV tror jag absolut är den sämsta lösningen, eftersom det ju var en av anledningarna till konkursen. Så att plus konceptet varit extremt framgångsrikt för företaget tycker jag det är svårt att hävda baserat på historien.

Säkerhet är A och O, därför passar inte fylleri ombord.
I takt med att det blir allt mer populärare för ungdomar att resa på charter så blir det en upplevelse i sig att förfesta på planet.

Finns säkert fler kunder än så som inte kan sköta alkoholen.

På 10-12 timmar kan man säkert sova ruset av sig om man dricker måttligt, men inte på 3-4 timmar.
Är du medveten om att de artiklar du hänvisar till är från 2015? Dessutom är det riktlinjer som SAS personalen fått dvs ingen gräns per se. I fallet med RyanAir är det en specifik linje där man slutat servera alkohol så kanske inte helt relevant för diskusionen

Det blir väl antagligen tvunget, hur stort är intresset att flyga till Sverige? Som affärsresenär i synnerhet?

Att affärsresenärerna i Sverige skulle bli fler tvivlar jag däremot på.
Tvärtom har resandebehovet minskat avsevärt då många möten kan tas remote. Då resande blir nödvändigt har ingen av mina arbetsgivare accepterat Biz och i första hand har det varit tåget som har gällt. Antagligen gäller det på ganska många företag.
Du vet väl att det är tillåtet att flyga Business fast man inte är på arbetsresa? ;) 100% av mina resor bokade i business har varit privatresor. (Fick en OP-UP på Lufthansa shorthaul några år sedan efter en Premium Economy jobbresa till Afrika, men det bokades inte så).

Och slutdestinationen behöver inte vara i Skandinavien för att SAS ska kunna dra nytta av sin shorthaul-C. Man kanske flyger till CPH/ARN/OSL och sen tar sig vidare i Europa? Eller börjar sin resa i Europa och åker ut via SAS-hubar?
Tror du alla som flög Business till/från Asien med Finnair var från Finland eller skulle avsluta sin resa där?

Förhoppningsvis prissätts business så som LH-gruppen gör där jag ofta tycker priset är överkomligt med framförhållning (t.o.m. för Oktoberfest), och inte på det viset Finnair gör (där jag aldrig någonsin sett överkomligt pris inom Europa).

Jag tycker mest detta är mest ett troll vi matar.

Helt klart är att ungdomarna dricker betydligt mindre och går ut i mindre utsträckning.

Ja, en som dessutom använder två profiler för inlägg bara i den här tråden, där den ena skapades för 9 dagar sedan. Den andra profilen hade ett enda inlägg för två år sedan innan inläggen i den här tråden.

Denna tråd handlar om SAS business och inte om alkoholdrickande och dess eventuella påverkan på flygsäkerheten... De flesta av oss som är på detta forum vill dricka goda drycker ombord, och de allra flesta klarar av det utan problem. Kabinpersonalen har ju rätt att neka vidare servering om de anser att någon resenär är överförfriskad.

Du vet väl att det är tillåtet att flyga Business fast man inte är på arbetsresa? ;) 100% av mina resor bokade i business har varit privatresor. (Fick en OP-UP på Lufthansa shorthaul några år sedan efter en Premium Economy jobbresa till Afrika, men det bokades inte så).

Och slutdestinationen behöver inte vara i Skandinavien för att SAS ska kunna dra nytta av sin shorthaul-C. Man kanske flyger till CPH/ARN/OSL och sen tar sig vidare i Europa? Eller börjar sin resa i Europa och åker ut via SAS-hubar?
Tror du alla som flög Business till/från Asien med Finnair var från Finland eller skulle avsluta sin resa där?
Det beror på plånbokens storlek, alla jag känner lägger hellre pengarna på två semesterresor i ekonomiklass än att sitta i Biz. Trodde det var vanligast.

Hur ser flygplatserna ut i Skandinavien? Är det stora knutar där många icke-européer mellanlandar? Trodde de i regel var slutdestinationerna, utom möjligen Kastrup som dessutom betjänar en stor del av södra Sverige. De största hubbarna är ju London, Frankfurt och ett flertal andra som har betydligt fler destinationer än Arlanda och Kastrup.

Att Finnair flyger mycket på Asien är inte så konstigt, det ligger ganska nära och flygtiden från Finland är inte lika lång jämfört med London. Det är lika logiskt som att Reykjavik har många mellanlandningar eftersom det ligger precis mellan Nordamerika och norra Europa. Men Stockholm har inte samma geografiska läge.

Såklart, man kan jämföra med Norwegian. Det är ju det svenska folket väljer för att flyga när SAS inte funkar/passar då dom är stora på Arlanda och flyger linjer som SAS inte flyger och vice versa. På det viset blir det också konkurrens vilket gör både priser och produkter jämförbara.

Bara mellanlandningar i sig är en kostnad, då resan blir flera timmar längre som tar upp en hel semesterdag.
Du drar så sjukt många antaganden utan belägg som egentligen mest vittnar om lite av en informationsbubbla där du extrapolerar dina egna erfarenheter och preferenser på hur gemene man tänker och gör.

1. SAS har kunder utanför Sverige. Detta har upprepats många gånger i denna tråd men tåls upprepas igen. Betalningsviljan i Danmark är högre än i Sverige, vilket syns på priserna.
2. Det finns en kundbas utanför Skandinavien. SAS hoppas på att vinna fler kunder från denna grupp och för att göra det behöver de kunna erbjuda business, för att locka över dessa från LH eller BA både inom Europa men också transkontinentalt. Denna grupp vill t ex se champagne i business.
3. Norwegian är inte det enda alternativet för svenskar. Dels finns det diverse konkurrenter på point to point (t ex till London finns BA och Ryanair) men många kan även tänka sig mellanlandning. Även om jag själv precis som du inte vill spendera min semesterdag på flyget och nästan alltid väljer direktflyget, så är det många som inte gör så och utan problem gör ”dumsnåla” val som att flyga fakirflygen eller ta en mellanlandning. Norwegian är aldrig ett alternativ för mig.
4. Som många nämnt krävs businessklass inom Europa för att kunna vara med i JV. Det är en av de främsta anledningarna till dealen som avslutade chapter 11 och bytet till Skyteam.
5. SAS mål är, som alltid, att nå lönsamhet och strategin att hålla låga priser för att locka de inhemska kunderna har inte visat sig fungera de senaste 15 åren. Nu när de inte längre har statliga majoritetsägare kan SAS försöka sig på en annan strategi, en strategi som många av deras konkurrenter framgångsrikt fört senaste åren, dvs att vinna resenärer som reser premiumklass och helst vidga kundbasen.
6. Långt ifrån alla i premiumkabinen är affärsresenärer. Jag köper ofta business privat, och även om det inte är något gemene man gör så är leisureresenärer som köper premiumbiljetter en växande grupp. Denna grupp har drivit upp priserna på hotell och flyg på många marknader, och reflekterar den stora tillväxt inom vissa sektorer som syns i USA och vissa delar av Europa, samt hur yngre i denna grupp inte är fokuserade på att äga sin bostad och därmed har en mycket större disponibel inkomst.

På det stora hela är det ju såklart en chansning av SAS, det finns inga säkra beslut när man bedriver affärer. Men baserat på det jag skrivit ovan tror jag detta är helt rätt chansning av SAS med stor lönsamhetspotential.

Toppen