Det är väl bara att boka business och använda mittsätet. Hos Lufthansa grupp funkar det inte alltid tyvärr pga fasta borden.Trist att första raden för plus försvinner. Perfekt om man reste med familjen.
Det är väl bara att boka business och använda mittsätet. Hos Lufthansa grupp funkar det inte alltid tyvärr pga fasta borden.Trist att första raden för plus försvinner. Perfekt om man reste med familjen.
Du menar att SAS totalt skulle byta inställning till vilka loungeförmåner som följer med medlemsnivån respektive köps med biljetter? Så EBG/EBD får de bättre loungerna där det finns egna lounger men ingen lounge alls där de köper in tredjepart? Låter inte så troligt, men jag trodde å andra sidan heller inte att de skulle återinföra business på short haul, så jag är uppenbarligen inte helt i synk med hur SAS tänker idag.Saknar även besked om SAS kommer att öppna upp 3.eparts lounger för endast business passagerare där egna l.ounger inte finns.,
För egen del som mest flyger på urtråkiga, semesterdestination Ryan air flygplatser ganska avgörande..
Men, men blir väl i så fall ramaskri bland gold/diamond innehavare som flyger i Go.
Plus kommer inte att finnas kvar för flighter efter 1 oktober för SH internationalDet säljs ju fortfarande Plus för tiden efter 1 oktober. Så jag gissar att Plus kommer finnas kvar, iaf ett tag.
2-3 rader Business till skyhögt pris, och sedan några radar Plus. Och sedan SAS Go.
Tror du jämför äpplen med päron. 30/9 säljs i bokningsklass A och 1/10 säljs i STror man kan ana detta redan nu. Om man ser på en enkel Stockholm - Bryssel den 30/9 i Plus jämfört med den 1/10 (säljs som "Plus") är det ca 1 000 kr dyrare fr.o.m. den 1/10 enkel väg. D.v.s. dagens prisnivå i Plus blir ca 1 000 kr dyrare i business. Kollade även på sträckan Stockholm - Tallinn och där verkar det bli ca 500 kr dyrare enkel väg. Jag gissar att de som bokat Plus på ett flyg som går fr.o.m. den 1/10 hamnar i business, därav prissättningen.
Jo, jag vet och det beror på att SAS har nollat alla lägre bokningsklasser i Plus efter den 1/10 - möjligen för att personer som bokar Plus efter den 1/10 hamnar i business och därför så prissätter man Plus efter den 1/10 för att motsvara vad det kommer att kosta i business. Det är bara en teori förstås men att alla lägre bokningsklasser i Plus skulle vara nollade även så långt fram som mars 2026 av någon annan anledning verkar osannolikt.Tror du jämför äpplen med päron. 30/9 säljs i bokningsklass A och 1/10 säljs i S
Det kan väl även bli så att de inte gör något alls med premiumförmånen men att de stryper antalet awardplatser i business ordentligt.Varför det. En retur i Go går på 30t, Plus 50t. Partneraward inom Europa på 40t respektive 60t.
Frågan om FlyPremium känns berättigad, men jag skulle nog inte tro det blir för stor skillnad där med.
Och efter 25 månader går SAS upp i nya "Transavia Nordic" och får samma koncept som dem? För det är ditåt du pekarHär är min spådom om tidslinjen framåt
0 månader. Nya pristabeller och intjäningstabeller publiceras. Prishöjningen är genomsnittligt rätt modest, men i bakgrunden kommer man att bli hårdare på att inte släppa billiga bokningsklasser i samma omfattning som idag. Intjäningen ökas 10-20% mot dagens plus. Ingen prishöjning för awards.
3-6 månader. Efter vad som i en efterhandskonstruktion kallas "introductory period" så ersätts champagnen av något enklare.
6-9 månader. En ny biljettyp "economy plus" införs, riktad mot affärsresenärer. Här ingår fri återbetalning, fri ombokning samma dag, extra bagage, fast track, platsval och högre poängintjäning. Ombord placeras man i economy med economyservice. Detta släpps även som en TP-produkt.
9-12 månader. Businesserveringen på huvudstadstriangeln reduceras pga kort flygtid och många passagerare. Man går över från varm mat till en kall box. Dryckesserveringen blir kvar på befintlig nivå, men all servering från storflaska avskaffas. I samband med att man går in i Skyteam JV, och minskningen av antalet statuskunder som sjösattes i början av 2025 får genomslag, ökas antalet tredjepartslounger till en nivå som motsvarar andra partners.
12-18 månader. Varm mat tas generellt bort på flighter kortare än 75 eller 90 minuter baserat på erfarenheterna från huvudstadstriangeln. Business som produkt tas bort från ATR-flottan.
12-24 månader. Business tas bort som ombordprodukt från alla linjer intrascand, förutom huvudstadstriangeln. Detta ska nu räknas som Domestic, och får den ombordprodukt som inrikesflygen har (men säljs fortfarande som business). Eventuellt så tar man i samband med detta bort 1-1 seatingen från CRJ/ERJ.
Det är inte alls det jag försöker peka mot. Business inom Europa är här för att stanna hos SAS, men sin vana trogen har man lagt upp till en högre ambitionsnivå än vad man har uthållighet att leverera på långsiktigt. Vi kommer se att man går över till en KLM-nivå på produkten efter ett tag spår jag.Och efter 25 månader går SAS upp i nya "Transavia Nordic" och får samma koncept som dem? För det är ditåt du pekar![]()