Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Det säljs ju fortfarande Plus för tiden efter 1 oktober. Så jag gissar att Plus kommer finnas kvar, iaf ett tag.

2-3 rader Business till skyhögt pris, och sedan några radar Plus. Och sedan SAS Go.
Så var det ju innan Plus kom till. Min förståelse har varit att Plus försvinner. Det finns flera sidor med information och spekulationer om detta i denna tråd. Pressmeddelandet är oväntat otydligt på denna punkt.

Den 6:e maj börjar biljetterna till business säljas, då vet vi prisnivån
Tror man kan ana detta redan nu. Om man ser på en enkel Stockholm - Bryssel den 30/9 i Plus jämfört med den 1/10 (säljs som "Plus") är det ca 1 000 kr dyrare fr.o.m. den 1/10 enkel väg. D.v.s. dagens prisnivå i Plus blir ca 1 000 kr dyrare i business. Kollade även på sträckan Stockholm - Tallinn och där verkar det bli ca 500 kr dyrare enkel väg. Jag gissar att de som bokat Plus på ett flyg som går fr.o.m. den 1/10 hamnar i business, därav prissättningen.

Jag skulle tro att SAS kommer att höja poängpriset för bonusresor i Europa för business jämfört med Plus. Jag har kikat på flera europeiska destinationer fr.o.m. i höst och inte på någon linje finns bokningsbara platser för vanliga bonusresor i plus/business.

Håller med.
Är därför de stoppat möjligheten att buda på uppgradering vilket jag påpekat tidigare.
Mitt exempel.
Lämade bud på flyg Mad-Cph slutet av maj. Fick omgående mejl bekräftelse på att budet registrerats.
Förgäves försökt buda på uppgradering LPA-CPH slutet januari -25. Går bara inte att få igenom budet.

Inte livsavgörande men kontaktade chatten och fick "god dag yxskaft" svar.
Sände min fråga till mejl lådan. Omgående svar att de skulle återkomma inom några dagar.
Dagarna går och total tystnad råder.

Har noterat att priset på Plusbiljetter. höjts mot tidigare.
Ligger nu på samma nivå som business med TAP och Brussel på denna sträcka

Tror man kan ana detta redan nu. Om man ser på en enkel Stockholm - Bryssel den 30/9 i Plus jämfört med den 1/10 (säljs som "Plus") är det ca 1 000 kr dyrare fr.o.m. den 1/10 enkel väg. D.v.s. dagens prisnivå i Plus blir ca 1 000 kr dyrare i business.
ARN-BER bara runt 300 kr dyrare mellan Sep och Oktober.

Spännande att det inte finns ett ord om att Plus ersätts…

Saknar även besked om SAS kommer att öppna upp 3.eparts lounger för endast business passagerare där egna l.ounger inte finns.,
För egen del som mest flyger på urtråkiga, semesterdestination Ryan air flygplatser ganska avgörande..

Men, men blir väl i så fall ramaskri bland gold/diamond innehavare som flyger i Go.

Saknar även besked om SAS kommer att öppna upp 3.eparts lounger för endast business passagerare där egna l.ounger inte finns.,
För egen del som mest flyger på urtråkiga, semesterdestination Ryan air flygplatser ganska avgörande..

Men, men blir väl i så fall ramaskri bland gold/diamond innehavare som flyger i Go.
access to more lounges

Kan man tolka nåt här?

Och någon som har info eller gissning på poängintjäning på nya Business, blir det på Plus-nivå eller kommer de höjas?

Toppen