Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Garanterad prisökning.

Stora frågan blir om FlyPremium finns kvar efter införandet.
Finns ju för business longhaul idag. Frågan är vad poängpriset inom Europa blir för dem utan FlyPremium.

Jag undrar mest vad som händer med priser på Travel Pass. Det ryktades ju om att södra europa trafiken var en bra inkomstkälla. Jag killgissar att det finns omfattande travel pass volym där. Nu kostar 20-klipp Spanien dryga 50tkr, osäker om det säljs lika många om det blir 75tkr. Jag tror inte travel pass i ekonomi (om det bokas i M istället för C framöver), klarar konkurrens från LCC om det inte blir väldigt fördelaktigt.

Just detta. Nu upprepar jag mig själv men hellre matig plus än dyr affärsklass. Och där plus kan godkännas av arbetsgivare är affärsklass helt uteslutet.
Flygbolagen har dock börjat inse att businessresenärer inte nödvändigtvis är tjänsteresor utan snarare ett välbeställt eller betalningsvilligt klientel.

Jag ser problemet i att priset för Plus är mycket lägre än vad Business sannolikt kommer bli utan att produkten blir motsvarande bättre men jag får hoppas att SAS har siffror på vad de räknar blir utfallet.

Flygbolagen har dock börjat inse att businessresenärer inte nödvändigtvis är tjänsteresor utan snarare ett välbeställt eller betalningsvilligt klientel.
Absolut, men vilken kategori kan man dra in mest pengar på i Norden på korta flygningar) affärsresenärer i plus (där många sedan inte kan boka business pga resepolicy) eller välbeställda personer? Jag tror på det tidigare.

Absolut, men vilken kategori kan man dra in mest pengar på i Norden på korta flygningar) affärsresenärer i plus (där många sedan inte kan boka business pga resepolicy) eller välbeställda personer? Jag tror på det tidigare.
Lägg till connections till internationell Business Class på den andra kategorin så vinner nog den ändå. Eller det är i alla fall jämnare.
Men jag tror att Business med högre pris kommer få det svårt på de rena turistdestinationerna. Dock lär det vara svårt att ha två olika koncept på AMS/LHR/CDG/CPH/... respektive AGP/ALC/LPA/AYT... Domestic/Scandinavian kan det nog bli en enklare produkt än Business, men namnet på produkten spelar så klart roll för många som reser i tjänsten.

Men jag tror att Business med högre pris kommer få det svårt på de rena turistdestinationerna.
Det tror jag med, men jag tror att prissättningen kommer att vara därefter d v s att det inte tål så många tusenlappars höjning på dessa destinationer jmf med SAS Plus. Redan idag ligger SAS Plus redan idag på 5000-6000 kr.

Toppen