Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Undrar vilken inverkan det kommer ha på priserna för long haul business med connection, tex ARN-CPH-HND eller AMS-CPH-HND. Antar att man hamnar i business på korta benet i stället för plus som i dag om man går igenom bokningsflödet på webben.

Det låter positivt tycker jag. Passar travel policies bra. Tillbaka till gamla eco/eco extra/business men med nya namn. Argumentet för att gå till go/plus för att set skulle bli enklare är ju borta sedan länge sedan, med 7 sorters go och 9 sorters plus.
Stämmer, det nämndes också att man kommer ta bort namnen GO och PLUS också.
Nya namnen kommer blir Economy och Premium economy för att få liknande namn i Sky Team.

Synd, jag gillar Plus, både privat och i tjänst. I tjänst kommer jag inte kunna boka business inom Europa, och privat kommer jag troligen inte vara villig att betala det högre priset för business för mina resor till Sverige.
Precis så. Man blir fundersam om detta är framtvingat av SAS nya ägare och om dom verkligen har koll på vad kunderna vill ha och betala för.

Dessutom. Charter är en stor del av SAS verksamhet. Hur ska den främre delen av kabinen säljas in där? Ska alla SAS A320neo installeras med gardin som sen inte används?

Hur ska den främre delen av kabinen säljas in där? Ska alla SAS A320neo installeras med gardin som sen inte används?

Det låter som om den "främre delen av kabinen" skall bestå av guldpläterade säten och persiska mattor på golvet. I själva verket kommer det vara exakt samma som idag med en gardin som man helt enkelt inte drar igen. Det funkar för Finnair och många andra bolag så jag tror nog SAS personal kommer lära sig det också. Kanske blir det några centimeter extra pitch på de första raderna men även det klarar de flesta flygbolag att hantera.

Tycker det är bra med riktig C-klass. Om jag själv kommer nyttja den vet jag inte. Beror väl på priset, men eftersom jag är dum nog att flyga både British Airways och Finnair i C inom Europa då och då lär jag nog vara dum nog att göra det även med SAS om andan faller på.

Toppen