Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Så det blir inte tre-klass-kabin på internationella kortrutter enligt denna artikel?
De låter som en dålig idé. Plus verkar vara en väldigt populär klass intra-Europa, och nu försvinner den helt?

Så på internationella kortrutter blir det Ekonomi och Business. Svårt att tro att jag får igenom att köpa business på jobbet där jag tidigare fick igenom Plus. Tråkigt för mig (även om jag kanske kan förstå SAS).

Troligen innebär detta att SAS tror sig kunna ta mer betalt i ekonomi. Affärsresenärerna kommer ju flyga ändå, och i slutändan så tror SAS att kombination högre priser i ekonomi samt ett antal som betalar för business kommer ge de överlag högre intäkter?

Ja det visar väl att nya ägarna inte har så bra koll på kunder och marknad i Skandinavien.
De nya ägarna har ju iofs bättre koll på hur man tjänar pengar, och det är nog ändå det som SAS siktar på först och främst.

Min gissning är att affärsklass innebär att SAS kan lägga sig på en högre prisnivå i genomsnitt längst fram i kabinen (kanske t om dela upp det i vanlig business och business light likt Finnair) samt erbjuda genomgående business för longhaulresenärer som enbart gör transit i CPH/OSL/ARN. Dels lockar det den stora grupp som kan boka business över Atlanten och kanske fn väljer bort SAS samt det stora ”nya” kundsegmentet unga som tjänar väldigt bra med pengar och gärna lägger pengarna på lyx (segmentet som t ex drivit upp priser på hotell i USA och andra populära destinationer).

SAS kommer även kunna ta högre betalt i ekonomi genomsnitt, kanske genom att behålla prisnivån på lägsta bokningsklasserna för att konkurrera med LCC men höja prisnivån på andra klasser. Affärsresenärer som enbart kan boka ekonomi kommer troligen hamna på de klasserna - jag själv när jag reser i tjänsten bokar med rätt kort varsel.

Utöver priserna, så har ju SAS även börjat sälja fast track och lounge som separat tjänst, så de affärsresenärer som enbart kan boka ekonomi kan fortsatt betala mer för kringtjänster, som troligen har högre marginal för SAS och är enklare att planera för.

Ska bli kul att se ett SAS som inte längre kör race to the bottom utan istället inser att ett framgångsrikt bolag måste försöka öka intäkterna istället för att bara kapa kostnader.

Så det blir inte tre-klass-kabin på internationella kortrutter enligt denna artikel?
De låter som en dålig idé. Plus verkar vara en väldigt populär klass intra-Europa, och nu försvinner den helt?

Det är det jag har hävdat tidigare. Om man ska harmonisera med de andra Skyteam bolagen kan man inte gå från 1,5 klass ombord till 2,5. Två är det som gäller.

Det vi inte ska missa är att folk antingen väljer budget eller lyx. Går att se på hotellmarknaden där budget- och lyxsegmentet går bra medans allt mellanting har det svårt. Kolla bara hur många nya Comfort hotell och upplevelsehotell som har öppnat upp postcovid. Fritidsresenärerna som åker till Malaga i Plus har nog inga problem att betala 1000kr extra per skalle för att åka nya business.

vad tror ni händer med en Plus biljett till Paris i april som man nyligen köpte? "Upgrade" till Business, eller "downgrade" till någon annat?

Intressant fråga. Borde bli upgrade eller så får du kräva tillbaka 75% av priset (eller vad EU-reglerna säger i händelse av nedgradering). MEN man skulle kunna tänka sig att det beror på biljettens bokningsklass. De (högre) bokningsklasser som motsvarar businesskabin idag på långdistans hamnar i nya Business och de andra hamnar i Ekonomi. Men det känns som en farlig väg för SAS att vandra...

Toppen