Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Stod 2025 nånstans?
En sak jag undrar är om intra-Norden kommer a C eller behandlas som inrikes?
För mind del spelar det ingen roll om det är plus eller C. Policy är att vi skall boka full flex. Hade detta funnits i Economy hade det varit där jag suttit.

Blir säkert min 6 mån försening på det och vi är i slutet av nästa år. Få hinner köpa sina biljetter så långt fram. Enklast att bara uppgradera de son är bokade i Plus.

Hur gjorde SAS när Business försvann? Fick dom som redan bokat ersättning för nedgraderingen?

Kan man inte bara införa det så långt fram att ingen bokat än?
Det kan man absolut göra, men då kan förändringen inte införas förrän om tidigast 330 dagar och gissningsvis vill de genomföra förändringen tidigare än så. Ju längre fram i tiden man lägger förändringen desto färre har hunnit boka och problemet blir litet.

Om man jämför med hur prisskillnaden brukar ligga så är det lite väl optimistiskt att tro att prishöjningen stannar där.

Jämför du en resa på random datum i oktober tar SAS 2700 för Plus medan business är uppe och nosar på 5000kr hos AF/KLM. Och ska man dessutom jämföra med flyg som avgår samtidigt är man uppe i 7000kr per person och business. Det kommer med andra ord inte stanna på någon tusenlapp per skalle.

Låt säga då att du faktiskt tar med partnern och två barn. I Plus går det på knappa 11000. I business på AF/KLM kommer det kosta 2000. Ska man envisas med att flyga 06 på morgonen kommer det kosta 28000 kr per väg.

Tor retur betalar du då 22kkr för SAS Plus medan du betalar 56kkr i AF/KL business. Jag tror inte många är pigga på det.

Har annan erfarenhet utifrån vårt resemönster.
Har ännu inte kollat AF/KLM, men senaste åren alltid bokat business med TAP eller Brussels hem vid våra (för) många Kanarieresor.
Billigare än SAS plus varenda gång och någon gång jämförbara priser med SAS Go.
OK vi är flexibla gällande avgångs datum/tider vilket säkert påverkar prisbilden.

Främsta fördelen med deras business är lounge på avreseflygplatsen samt framför allt slippa oändliga toaköerna slutet av resan, speciellt om man hamnar rad C eller D i plus på en semester destination från sydeuropa..
Sitta dricka cava ur plastmugg med en stor ändalyckt upp i ansiktet är inte lyckad avslutning på en semester resa. Alls!

One thing that haven’t been mentioned so far (as far as I recall), is that the blocked middle seat for Business “theoretical” benefits everyone, unless every business pax brings 2 carry-on’s (as per long-haul allowance)…:D

Alla andra reguljära flygbolag har business med blockat mittsäte inom europa. De måste ha gjort analysen att det är lönsamt (personligen uppskattar jag det framför plus konceptet), frågan är väl om vi i skandinavien saknar betalningsviljan eller varför konceptet inte skulle fungera för oss?

Toppen