Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Vad menar han?
En affärsdestination är väl alla ställen som det flygs affärsklass till?

När man pratar om affärsdestinationer så menar man i allmänhet destinationer som inte är nöjesdestinationer och som har stor andel resenärer som reser i arbetet/nytta.

Ankan kanske har en helt annan definition såklart. Men det är nog inte så troligt.

Man får tänka på att det krävs betydligt mindre att konkurrera med Ryan och norsken till Malaga och Alicante, än på andra linjer. Man kan typ införa begränsningar på alkoholen och ändå fortsätter folk flyga med SAS.

Men fattas du en lounge i typ MAD kommer folk hitta Lufthansa snabbt.

• Gilla
Reactions: fcx
Det får man ta för givet att det kommer bli tillgång på alla outstations, har för mig jag såg någon reklam i sociala medier om att dom 1 oktober skulle införa "Business i världsklass", ska bli kul att se hur dom slår asiaterna på fingrarna i regional business :)

Provade just SQ i ekonomiklass (!) BKK-SIN. Vill påstå att SQ economy slår åtminstone SAS Plus på fingrarna på många europeiska sträckor när det kommer till ombordservice. Så SAS får nog ligga i lite om de skall nå världsklass på europaflygen.

Saker jag förväntar mig när SAS inför Business på shorthaul igen:

- Egen incheckningsdisk där jag inte behöver köa ihop med 50 EBG på outstation när det är tre SAS-kärror som avgår samtidigt från flygplats som inte tillåter mobilt boardingkort.
- Lounge på alla outstations, likt KLM.
- Att jag kan välja i förväg eller ombord vad jag vill äta, fisk/kött eller vegetariskt. (I Plus är det inga val av måltid idag.)
- Inget tjafs om hur många drycker eller snacks.
- Att bagaget kommer först.

- Egen incheckningsdisk där jag inte behöver köa ihop med 50 EBG på outstation när det är tre SAS-kärror som avgår samtidigt från flygplats som inte tillåter mobilt boardingkort.
Kommer väl inte att inträffa? SkyTeams upplägg är att Sky Priority tillämpas för såväl för resenärer i business (och first) som för STE+, och motsvarande upplägg gäller ju i alla tre allianser.
Har du förresten missat att även EBS har prioriterad incheckning? ;)

Kommer väl inte att inträffa? SkyTeams upplägg är att Sky Priority tillämpas för såväl för resenärer i business (och first) som för STE+, och motsvarande upplägg gäller ju i alla tre allianser.
Har du förresten missat att även EBS har prioriterad incheckning? ;)
Det ver jag. Men finns inget som hindrar SAS att hyra tre diskar istället för två, när 500 pers ska checka in på 2h.

- Att jag kan välja i förväg eller ombord vad jag vill äta, fisk/kött eller vegetariskt. (I Plus är det inga val av måltid idag.)
Och att champagnen fylls på konstant utan att man behöver be om det, som hos SWISS.

Instämmer helt.
Dessutom inte minst viktigt en gardin som verkligen hålls stängd under hela flygningen.
Som det är idag, inte minst på semester destinationer med LPA och TFS som absoluta skräck exempel att sitta i plus på C eller D plats i slutet av flygningen när C/A dukar av och samlar in skräp samtidigt som samtliga toabesökare absolut måste använda främre toaletten och bildar en stor svettig ogenomtränglig klunga som hänger över ens säte är inte ett Plus,
Snarare tvärtom.

Instämmer helt.
Dessutom inte minst viktigt en gardin som verkligen hålls stängd under hela flygningen.
Som det är idag, inte minst på semester destinationer med LPA och TFS som absoluta skräck exempel att sitta i plus på C eller D plats i slutet av flygningen när C/A dukar av och samlar in skräp samtidigt som samtliga toabesökare absolut måste använda främre toaletten och bildar en stor svettig ogenomtränglig klunga som hänger över ens säte är inte ett Plus,
Snarare tvärtom.
Enig. Men jag är ganska säker på att en gardin kommer upp, och med skylt som i C på longhaul, "endast Business".

Toppen