Senaste nytt

SAS på gång att köpa ny långdistansflotta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gjort lite helt ovetenskapliga jämförelser, inte för att visa på nån exakt kalkyl, utan för att visa hur stora skillnaden i pris blir i förhållande till hur små skillnaderna i prestanda är mellan A333 och A359.

Priser: http://www.airbus.com/presscentre/c...-documents/?eID=dam_frontend_push&docID=14849

A333 Airbus A330 - Wikipedia, the free encyclopedia
Pax: 295
Räckvidd 11.900 km
Bränsle 97.350 l
Listpris 239.4 M$ -40% rabatt = 144M$

A359 Airbus A350 XWB - Wikipedia, the free encyclopedia
Pax: 314
Räckvidd 15.000 km
Bränsle 138.000 l
Listpris 287.7 M$ -30% rabatt = 201 M$

A350 har överlägsen räckvidd, men det är inget SAS kommer använda sig av. ULH är en usel affär och inget som är aktuellt för SAS.
Bränsleförbrukningen är ganska likvärdig, men A350 rymmer 20 fler pax.
Frågan är om det är värt för SAS att betala ca 40% mer för en A359 jämfört med en A333 för att ha möjligheten att sälja 20 stolar extra? Knappast om ni frågar mig. Jag blir mycket förvånad om SAS beställer nåt annat än A333 för användning inom 1-5 års sikt.

Men om det nu är så liten skillnad varför har Norwegian valt att satsa på 787 och inte 330?

Men om det nu är så liten skillnad varför har Norwegian valt att satsa på 787 och inte 330?

* Norwegian är redan Boeing kund
* Norwegian är ett företag som vill ligga på teknikens framkant. Hela deras PR strategi bygger på att överdriva Dreamlinerns bränslebesparing
* Norwegian bestämde sig för Dreamliner för 3-4 år sedan, då fanns inte A330 "NG"

Apropå A330 och förbättringar: Även om Airbus uppgraderat modellen är det ett faktum att A350 är den framtida ersättaren. Det har ju redan talats om att t.o.m flytta över produktionen av A330 till USA för att få mer plats för nykomlingen i Toulouse. Det handlar då om den nya fabriken de kommer att bygga i Mobile.

Det är också viktigt att påpeka att A350 började sina dagar som en remotoriserad A330 men sedan påbörjades ett arbete som innebar att fler och fler ändringar infördes. Det blev nya vingar, ny kabin, avionik från A380, ändrad nosprofil och så vidare ända tills ungefär 98% var annorlunda än A330. Det var i det läget som kunderna tryckte på att det tveklöst var bättre att satsa på en helt ny modell snarare än att fortsätta med Mk1 och att Airbus kunde bättre än så.

Resultatet blev A350XWB och den ursprungliga A330-baserade Mk1 utgick.

Det råder ingen tvekan om att A350 ersätter både A330 och A340 - man bör alltså inte se företrädaren som en långsiktig strategi och trots förbättringar (högre startvikt, längre räckvidd) är den knappast mer ekonomisk heller. Det finns ju trots allt en anledning till att en ny maskin togs fram, hade A330 varit värd att satsa på hade vi haft A350 Mk1 i trafik redan (planen med den var ju introduktion 2010, premiärflygning 2009).

Jag vill minnas att AirAsia varit begärt att få en version av A330 med Trent 1700 (XWB) men det har av uppenbara skäl avvisats, Airbus har ju faktiskt redan utforskat den lösningen just eftersom A350 från början var just det.

När det gäller A330 vs Boeing 787 är det mycket som talar för att den sistnämnda vinner ekonomironden - det är återigen talande att Airbus ursprungliga A350 Mk1 (A330 med Trent 1700 och GEnx) föll bort till förmån för A350XWB. Från början hette det ju förövrigt att det egentligen inte krävdes något annat än den befintliga A330 eller A330-200Lite för att utmana 787. Detta uttalades först då Boeing talade om Super Efficient som blev 7E7. Ingen utmaning behövdes - A330 räckte minsann.;)

Så utmaningen mot Boeing 787 har genomgått följande faser:

Fas 1. A330 och en ev A330-200Lite är allt som behövs, inget behov av ny flygplanstyp föreligger (2003/2004).
Fas 2. A350 introduceras och är en A330 med "7E7-motorer" - d.v.s Trent 1700 (bleedversion av Trent 1000) och GEnx (också bleedversion).
Fas 3. A350 skall få nya vingar, flygplanskroppen uppgraderas med aluminium-lithium, flightdeck blir A380-baserat eftersom nosprofilen ändrats då crew rest area placeras under flightdeck, kabinen får ny interiör med BMW-design, sidorutorna på flightdeck modifieras för att ge ett modernare utseende och det börjar t.o.m talas om en kompositvinge.
Fas 4. 98% av A350 skiljer sig från A330 även om kabinbredden är samma, kunderna börjar trycka på om att en ny version krävs. ILFC kritiserar Mk1 av A350 häftigt. Airbus börjar överväga en "A370" med bredare kabin.
Fas 5. Airbus dumpar A330-baseringen helt och hållet - resultatet blir istället A350XWB. Befintliga ordrar för Mk1 omförhandlas. De ursprungliga Mk1 -800 och -900 förstoras och kompletteras med -1000.

Jag tycker som sagt att historien bakom A350 säger allt om att Airbus uppenbarligen INTE betraktar A330 som framtiden. Jag kan t.o.m sätta mitt liv på att de INTE lär svara "A330" på frågan "Vilken är er effektivaste widebody?" Om A330 motsvarar en A350 kan man ju lika gärna säga att de slösat enormt med resurser trots att de ju faktiskt började med en A330 som sedan fick nya motorer.;)

Det är också talande att B787 är mer effektiv än A330 - det är ju därför som A350 togs fram eftersom det visade sig att det inte räckte att göra ingenting.

Den s.k NG-versionen av A330 vore förresten intressant att få veta mer om. Det jag vet är att de erbjuder högre startvikt och för någon dag sedan läste jag om ytterligare ökning (från 240 ton till 242 ton vill jag minnas). Avioniken har också uppgraderats genom att CRT ersatts med LCD och det skedde för flera år sedan i samband med att A340-500/600 utvecklades. Versionen kallades A330 Enhanced.

Någon kraftigt omarbetad A330 (utöver uppdaterad avionik och högre startvikt) finns inte vad jag vet - det handlar om smärre modifieringar på befintlig plattform. Den stora A330-modiferingen var A350 Mk1.

Så jag känner att vi kan släppa teorin om att A330 är en exceptionell sak som utmanar både B787 OCH A350.

Inget ont om maskinen, det är en bra maskin men det är ju trots allt en konstruktion som flög redan 1992. Det vore också tämligen fantastiskt om t.ex RR Trent 700 skulle vara mer effektiv än Trent XWB (1700). Det är ungefär som om GEnx skulle få på fingrarna av CF6-80-familjen.

För min del råder det ingen tvekan om att såväl A350 som B787 är mer effektiva och ekonomiska produkter än A330 - det finns som sagt flera anledningar till att de blev utvecklade.

Jag har gjort lite helt ovetenskapliga jämförelser, inte för att visa på nån exakt kalkyl, utan för att visa hur stora skillnaden i pris blir i förhållande till hur små skillnaderna i prestanda är mellan A333 och A359.

Priser: http://www.airbus.com/presscentre/c...-documents/?eID=dam_frontend_push&docID=14849

A333 Airbus A330 - Wikipedia, the free encyclopedia
Pax: 295
Räckvidd 11.900 km
Bränsle 97.350 l
Listpris 239.4 M$ -40% rabatt = 144M$

A359 Airbus A350 XWB - Wikipedia, the free encyclopedia
Pax: 314
Räckvidd 15.000 km
Bränsle 138.000 l
Listpris 287.7 M$ -30% rabatt = 201 M$

A350 har överlägsen räckvidd, men det är inget SAS kommer använda sig av. ULH är en usel affär och inget som är aktuellt för SAS.
Bränsleförbrukningen är ganska likvärdig, men A350 rymmer 20 fler pax.
Frågan är om det är värt för SAS att betala ca 40% mer för en A359 jämfört med en A333 för att ha möjligheten att sälja 20 stolar extra? Knappast om ni frågar mig. Jag blir mycket förvånad om SAS beställer nåt annat än A333 för användning inom 1-5 års sikt.
Tror inte jämförelsen är aktuell i detta fall, SAS tar 264 pax i A330-300, inte 295. A350-900 tar i standardutförande 9 i rad i Y mot 8 i 330. För PE gäller 8 istället för 7.
Bara detta borde ge mer än 20 stolar, och då har jag inte tagit hänsyn till att 350 är bredare bak, 3,2 m längre, samt ev fler C-stolar.

Är det någon som har tillgång till snittpassagerarkostnad per flygtimme eller liknande, för de aktuella planen (A330NG / E, A350XWB och B787) ?

Jag menar, om man börjar med inköpspris (som måste uppskattas pga tiltade listpriser), serviceintervall/kostnad, bränsleförbrukning per timme och ton, och sedan då antalet passagerarstolar. In i en Excel fil med det så vips borde vi få en jämförelse som borde vara hanterbar. Om man sedan tänker att jämförelsen skall enbart beskriva säg de 5 första åren - i snitt - som i efter 5 år så får SAS råd att byta igen eller ja något liknande ?

Vad jag är ute efter är alltså en ren sifferjämförelse. Jag vill att vi bortser från engångskostnader som att piloter skall flyga in sig och liknande - den kostnaden är iofs intressant, men kan troligen anses vara konstant oberoende av flygplanstyp. Mera intressant då med just underhållskostnaden - behöver alla flygplanstyper like mycket underhåll eller ? Och behöver ett byte av tillverkare verkligen medföra nya extremt dyra inköp av verktyg - nej jag tror inte det, för oberoende av vad som köpes in så måste man i alla fall anpassa sig, så det kan vara ointressant.

Det man till sist kommer ned till, hur dyrt är det att transportera en människa per flygtimme / avstånd.

Då vet man vart break-even går (hur fullt måste planet vara) och om man skall sträva efter ökat passagerarantal / flight eller flera flighter...

Jag tror just nu att SAS skulle klara sig jättefint med enbart A330NG/E - men om man fick en tabell på alla typer av tänkbara plan, så går det kanske att få fram tydligare ?

Det man till sist kommer ned till, hur dyrt är det att transportera en människa per flygtimme / avstånd.

ja, det är ju en jämförelse som är intressant att se vilket flygplan som kan producera den billigaste flygtimmen/passagerare men sedan för att väl se vilken modell som är mest intressantast utifrån SAS synvinkel blir faktorer som tex. snitt passagerarunderlag sett till de linjer SAS operarar nu, och 15år framåt.

Exakt. SAS kanske inte behöver 350XWB kapacitet, och att då ta merkostnaden per år enbart för att få ett nytt plan? Dvs kostnaden för de nya 350XWB ligger så mycket högre att man måste se om merkostnaden motiverar på de avstånd som förekommer. Jag vill minnas att jag sett siffran 5000 nmi som break even, under den distansen vinner A33x NG/E och över så börjar B787 göra sig påmind med sin lägre soppaförbrukning. Dvs avgörande är inköpskostnad och AVSTÅND för de rutter man avser flyga helt enkelt. Visst, jag vill ha direkt OGG (Maui) från ARN, men jag och fru Bamsefar är knappast något bra kundunderlag med en eller två turer om året till FS Maui....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen