Apropå A330 och förbättringar: Även om Airbus uppgraderat modellen är det ett faktum att A350 är den framtida ersättaren. Det har ju redan talats om att t.o.m flytta över produktionen av A330 till USA för att få mer plats för nykomlingen i Toulouse. Det handlar då om den nya fabriken de kommer att bygga i Mobile.
Det är också viktigt att påpeka att A350 började sina dagar som en remotoriserad A330 men sedan påbörjades ett arbete som innebar att fler och fler ändringar infördes. Det blev nya vingar, ny kabin, avionik från A380, ändrad nosprofil och så vidare ända tills ungefär 98% var annorlunda än A330. Det var i det läget som kunderna tryckte på att det tveklöst var bättre att satsa på en helt ny modell snarare än att fortsätta med Mk1 och att Airbus kunde bättre än så.
Resultatet blev A350XWB och den ursprungliga A330-baserade Mk1 utgick.
Det råder ingen tvekan om att A350 ersätter både A330 och A340 - man bör alltså inte se företrädaren som en långsiktig strategi och trots förbättringar (högre startvikt, längre räckvidd) är den knappast mer ekonomisk heller. Det finns ju trots allt en anledning till att en ny maskin togs fram, hade A330 varit värd att satsa på hade vi haft A350 Mk1 i trafik redan (planen med den var ju introduktion 2010, premiärflygning 2009).
Jag vill minnas att AirAsia varit begärt att få en version av A330 med Trent 1700 (XWB) men det har av uppenbara skäl avvisats, Airbus har ju faktiskt redan utforskat den lösningen just eftersom A350 från början var just det.
När det gäller A330 vs Boeing 787 är det mycket som talar för att den sistnämnda vinner ekonomironden - det är återigen talande att Airbus ursprungliga A350 Mk1 (A330 med Trent 1700 och GEnx) föll bort till förmån för A350XWB. Från början hette det ju förövrigt att det egentligen inte krävdes något annat än den befintliga A330 eller A330-200Lite för att utmana 787. Detta uttalades först då Boeing talade om Super Efficient som blev 7E7. Ingen utmaning behövdes - A330 räckte minsann.
Så utmaningen mot Boeing 787 har genomgått följande faser:
Fas 1. A330 och en ev A330-200Lite är allt som behövs, inget behov av ny flygplanstyp föreligger (2003/2004).
Fas 2. A350 introduceras och är en A330 med "7E7-motorer" - d.v.s Trent 1700 (bleedversion av Trent 1000) och GEnx (också bleedversion).
Fas 3. A350 skall få nya vingar, flygplanskroppen uppgraderas med aluminium-lithium, flightdeck blir A380-baserat eftersom nosprofilen ändrats då crew rest area placeras under flightdeck, kabinen får ny interiör med BMW-design, sidorutorna på flightdeck modifieras för att ge ett modernare utseende och det börjar t.o.m talas om en kompositvinge.
Fas 4. 98% av A350 skiljer sig från A330 även om kabinbredden är samma, kunderna börjar trycka på om att en ny version krävs. ILFC kritiserar Mk1 av A350 häftigt. Airbus börjar överväga en "A370" med bredare kabin.
Fas 5. Airbus dumpar A330-baseringen helt och hållet - resultatet blir istället A350XWB. Befintliga ordrar för Mk1 omförhandlas. De ursprungliga Mk1 -800 och -900 förstoras och kompletteras med -1000.
Jag tycker som sagt att historien bakom A350 säger allt om att Airbus uppenbarligen INTE betraktar A330 som framtiden. Jag kan t.o.m sätta mitt liv på att de INTE lär svara "A330" på frågan "Vilken är er effektivaste widebody?" Om A330 motsvarar en A350 kan man ju lika gärna säga att de slösat enormt med resurser trots att de ju faktiskt började med en A330 som sedan fick nya motorer.
Det är också talande att B787 är mer effektiv än A330 - det är ju därför som A350 togs fram eftersom det visade sig att det inte räckte att göra ingenting.
Den s.k NG-versionen av A330 vore förresten intressant att få veta mer om. Det jag vet är att de erbjuder högre startvikt och för någon dag sedan läste jag om ytterligare ökning (från 240 ton till 242 ton vill jag minnas). Avioniken har också uppgraderats genom att CRT ersatts med LCD och det skedde för flera år sedan i samband med att A340-500/600 utvecklades. Versionen kallades A330 Enhanced.
Någon kraftigt omarbetad A330 (utöver uppdaterad avionik och högre startvikt) finns inte vad jag vet - det handlar om smärre modifieringar på befintlig plattform. Den stora A330-modiferingen var A350 Mk1.
Så jag känner att vi kan släppa teorin om att A330 är en exceptionell sak som utmanar både B787 OCH A350.
Inget ont om maskinen, det är en bra maskin men det är ju trots allt en konstruktion som flög redan 1992. Det vore också tämligen fantastiskt om t.ex RR Trent 700 skulle vara mer effektiv än Trent XWB (1700). Det är ungefär som om GEnx skulle få på fingrarna av CF6-80-familjen.
För min del råder det ingen tvekan om att såväl A350 som B787 är mer effektiva och ekonomiska produkter än A330 - det finns som sagt flera anledningar till att de blev utvecklade.