Senaste nytt

SAS om flygskatt

Miljövänligt alternativ, undrar vad som händer om det är mulet under en långflygning

Solar-powered Eco-friendly aeroplane set to fly around the world next year
Eftersom planet kan flyga mellan 28000 - 39000 ft borde moln inte vara något större problem. Däremot skulle jag säga att en marschhastighet på 70 km/h är ett större problem vid en långflygning.

General characteristics
  • Crew: 1
  • Length: 21.85 m (71.7 ft)
  • Wingspan: 63.4 m (208 ft)
  • Height: 6.40 m (21.0 ft)
  • Wing area: 11,628 photovoltaic cells rated at 45 kW peak: 200 m2 (2,200 sq ft)
  • Aspect ratio: 19.7
  • Loaded weight: 1,600 kg (3,500 lb)
  • Max. takeoff weight: 2,000 kg (4,400 lb)
  • Powerplant: 4 × electric motors, powered by 4 x 21 kWh lithium-ion batteries (450 kg), providing 7.5 kW (10 HP) each
  • Propeller diameter: 3.5 m at 200 to 400 rpm (11 ft)
  • Take-off speed: 35 kilometres per hour (22 mph)
Performance
 
Idén är tyvärr inte död än, pressmedelande från regeringen

Regeringen tillsätter därför idag en utredning som ska se över hur en skatt på flygresor kan utformas så att flygets klimatpåverkan kan minska.

I utredningens uppdrag ligger bland annat att:

  • Ge förslag på hur skatten ska utformas för att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.
  • Se över hur skatten kan uppmuntra flyget till effektivare transporter och minskad klimatpåverkan.
  • Ta i beaktande att skattens utformning ska samverka med de närings-, transport- och regionalpolitiska målen om bl.a. jobb, till-gänglighet och konkurrenskraft i alla delar av landet.
Utredning om skatt p flygresor - Regeringen.se
 
Toppen