A
Aurora
Guest
Jeg lurer på hvorfor akkurat SAS angripes av dette. Nextjet og Norwegian surrer da rundt på Svensk innenriks med mye eldre og mye mer forurensende fly enn det SAS gjør...
Jeg lurer på hvorfor akkurat SAS angripes av dette. Nextjet og Norwegian surrer da rundt på Svensk innenriks med mye eldre og mye mer forurensende fly enn det SAS gjør...
Jag tycker det blir så konstigt med sådana här resonemang. Naturligtvis optimerar även miljöpartister sin vardag efter pris och upplevelse sett till gällande regler. Skillnaden är väl att de vill ändra reglerna så att samma optimering skulle ge ett annorlunda resultat (och då även för dem).
Lika konstigt som kritiken mot sossen som köpte sin ombildade bostadsrätt. Det är väl självklart att man kan vara emot fenomenet och ändå handla ekonomiskt rationellt i sin egen vardag.
Så om man driver en politik för högre skatter bör man betala in lite extra redan nu, för att föregå med gott exempel?Varför tycker du det är konstigt? Om jag är en kämpe för miljön så åker jag väl inte omkring i en bensinslukande gammal volvo och sen sitter och skriker att man borde förbjuda dessa. Man föregår väl med gott exempel...
Varför tycker du det är konstigt? Om jag är en kämpe för miljön så åker jag väl inte omkring i en bensinslukande gammal volvo och sen sitter och skriker att man borde förbjuda dessa. Man föregår väl med gott exempel...
Så om man driver en politik för högre skatter bör man betala in lite extra redan nu, för att föregå med gott exempel?
Nu handlade det väl om flygresande och miljö, och då har jag en stilla undran om hur du själv tänker...?
”Föreningen Svenskt Flyg har bara tittat på flygbranschen i sig, inte transportsektorn som helhet. En flygskatt skulle gynna järnvägarna och busstransporter”, säger Per Bolund.
”Det stämmer inte heller. KTH:s bidrag till Fossiloberoende-utredningen visar att man skulle reducera utsläppen i flygsektorn med 3-7 procent genom en sådan här skatt. Flygsektorns klimatpåverkan består inte bara av koldioxidutsläpp utan även av vattenånga och kväveoxider som släpps ut på hög höjd och gör att klimatpåverkan blir upp till fyra gånger större”, säger han.