Senaste nytt

SAS om flygskatt

A

Aurora

Guest
Mycket dubbelmoral bland miljöpartister när många insisterar i att köra bil till jobbet. Vill man värna om miljön ser jag hellre att man väljer bort bilen tillförmån för kollektivtrafik eller cykel, något som jag själv gör. Ganska dumt att ge sig på flyget när det inte finns något rimligt substitut

Det morsomme er jo at inte ens biltrafikken har ngt særskilt att gjøra med det globala klimatsystemet. LOKALT kan det ha mye å si (se på Mexico City, Beijing eller bare en norsk by som Oslo eller Tromsø på våren) - men globalt er det de store punkt-utsläppene som har effekt på KLIMATET.

Det er så mye feilinformasjon og myter om klimatet som er ute og går at man kan få lettere fnatt av det til tider. Mediene gjør ikke situasjonen mye bedre med vranglære, bare noe så enkelt som selve definisjonen av klimatet er fullstendig bakvendt hos mange... Tragisk at denne vranglære dras inn i politikken :(
 

Palazzi

Medlem
Källa på det?

Inte menat som = fler med gedigen utbildning än i andra väljargrupper. Men ett parti som företräder 10% av populationen lär ju inte bara ha stollar i styrelse + väljarkår.

Frågan är varför flyget alltid ska vara någon syndabock. 1% av utsläppen i Sverige om siffran jag läst stämmer.

Min gissning är nog att där känner gemene man att "de kan göra skillnad". Valet i samtrafik, mellan de tre stora transportmedel vi har där....
Bilen är för känsligt, och utsläpp hos företag ligger "över huvudet" på gemene man - man tror sig inte kunna påverka de stora drakarnas val.

Sedan tror jag inte dessa väljare är särskilt koscher ändå. Visst finns det trogna tågresenärer, men inte kommer en majoritet av befolkningen välja tåget på resor +5h....

Bara gissar*

Hmm, jag skulle inte alls sätta likhetstecken mellan dessa . ;)

Haha, inte det jag försökte. Mer som "antingen eller"... ;)
 

nilsson

Medlem
Det är väl i princip ingen som skulle välja tåg istället för flyg, så det är mest en fråga om att hålla semesterresenärer hemma i Sverige. Man får inte så mycket infrastruktur för 3,5 miljarder. En tredjedels citytunnel under Malmö t.ex.
 

d99mlu

Medlem
Ja det skulle vara kul med en ordentlig granskning över Miljöpartiet och se hur många som faktiskt lever som dom lär.
Jag tycker det blir så konstigt med sådana här resonemang. Naturligtvis optimerar även miljöpartister sin vardag efter pris och upplevelse sett till gällande regler. Skillnaden är väl att de vill ändra reglerna så att samma optimering skulle ge ett annorlunda resultat (och då även för dem).

Lika konstigt som kritiken mot sossen som köpte sin ombildade bostadsrätt. Det är väl självklart att man kan vara emot fenomenet och ändå handla ekonomiskt rationellt i sin egen vardag.
 

ante_77

Medlem
Har ingen källa på det nu, men jag vill minnas att man för ett antal år sedan konstaterade man att det var väldigt många MP:are som körde runt i gamla rishögar utan katalysatorrening. Har för mig att Birger Schlaug hörde till en av dem.

Fast det gör dom rätt i.

Lokalt så är det en försämring för luften och även marken.
Men energiåtgången som krävs för att tillverka en Toyota Prius till Birger är avsevärt mycket värre än att han fortsätter köra med sin gamla bil.

Själv kör jag hybrid, fast jag har BMW och inte Toyota. Och det är inte för miljöns skull jag har den.

Man kan alltid hoppas att MP väljer att ta tåget till Bryssel. Inte fan blir det mindre CO2 bara för att man betalar mer för sin flygbiljett.
 

chazzie

Medlem
Jag är också förvånad, eller kanske mer upprörd att man riktar alla gevärsmynningar mot flyget, som faktiskt inte släpper ut speciellt stor del av CO2 och övriga föroreningar. Det jag däremot tycker är intressant är hur man framställer tåget som en frälsare, här handlar det trots allt om att lägga ned mil efter mil med räls rätt igenom naturen, och som vi vet är det alltid någon professor på något universitet som påpekar att dragningen går igenom ett habitat för art X.

Vidare skall vi driva tågen på el, men vi ska stänga våra kärnkraftverk, hmm... Jag tror inte tåget har så mycket mindre miljöpåverkan egentligen, sen att själva tåget i sig, rent fysiskt, inte släpper ut CO2 och andra föroreningar, men det beror ju helt och hållet på var elen kommer ifrån, ska vi ersätta alla flyg med tåg så får vi nog smälla upp en j-a massa vindkraftverk... Hur var det med sådana, monteras de helt utan miljöpåverkan, eller måste man inte bygga en väg genom obygden för att frakta åtskilliga ton komponenter per lastbil för en enda snurra? Vi kommer knappast att "bli klara" med utbyggnaden av vindkraft om den ska ersätta t.ex. kärnkraften eftersom vi konsumerar allt mer el, vi måste ju ladda vår elbil för att åka till tågstationen också =}

Jag är inte anti-tåg som det kanske låter, men jag anser att var sak har sin plats och många gillar att vara "miljöriddare" och slänger ur sig olika påståenden utan att egentligen ha gjort någon djupdykning i vad respektive färdsätt innebär, utan just nu är det bara flyg = dåligt och tåg = jättebra.

Titta på många destinationer i södra Sverige, de trafikerades förut med flyg men nu går det tåg, helt enkelt för att det går snabbare, men jag tror inte det går snabbare att åka tåget till Zürich än att flyga, precis som det uppstår problem att ta tåget till Nordamerika =}

Jag har inte kollat själv, men procenten störningar i tågtrafiken av olika anledningar är bra mycket högre än flyget, det skulle vara intressant att se statistik på mängden störningar mellan två destinationer som trafikeras av båda färdmedlen...

Just my $0.02
 

Homer

Medlem
MP: "Flyget tar inte sitt ansvar"

Flygbolag som SAS tar inte ansvar för den miljöpåverkan de orsakar. Det menar Miljöpartiets ekonomisk-politiske talesperson Per Bolund som avfärdar branschens utredning om flygskatten.
En flygskatt är nödvändig om branschen ska ta sin del av ansvaret i miljöarbetet, anser Per Bolund.

Han avfärdar därmed slutsatserna i föreningen Svenskt Flygs färska konsekvensanalys om flygskatten. Bland annat står han fast vid att den miljöskatt på flyg som MP föreslår skulle generera intäkter på 3,5 miljarder kronor, inte kosta 5,6 miljarder kronor i förlorade skatteintäkter så som det påstås i rapporten, som i sin tur backas upp av flygbolaget SAS.

”Föreningen Svenskt Flyg har bara tittat på flygbranschen i sig, inte transportsektorn som helhet. En flygskatt skulle gynna järnvägarna och busstransporter”, säger Per Bolund.

Han vänder sig även mot påståendet från både SAS och Svenskt Flyg att skatten endast skulle få en marginell inverkan på miljön.

”Det stämmer inte heller. KTH:s bidrag till Fossiloberoende-utredningen visar att man skulle reducera utsläppen i flygsektorn med 3-7 procent genom en sådan här skatt. Flygsektorns klimatpåverkan består inte bara av koldioxidutsläpp utan även av vattenånga och kväveoxider som släpps ut på hög höjd och gör att klimatpåverkan blir upp till fyra gånger större”, säger han.

Hans Ollongren, ansvarig för luftfartspolitisk och myndighetsfrågor för SAS, menar att flygskatter ofta har en negativ nettoeffekt på länders skatteintäkter och nämner tre exempel på länder som infört och sedan tagit bort flygskatter: Holland, Irland och Danmark.

Även här har Per Bolund en annan verklighetsbild.

”Stora länder som Storbritannien och Tyskland har flygskatt och använder det för att styra sig mot ett mer hållbart transportsystem”, säger han.

Enligt Per Bolund tar flygbranschen inte sitt miljömässiga ansvar i dag.

”Vår inställning är att alla transportslag ska bära sina kostnader. Det är inte rimligt att flyget inte betalar någon klimatskatt, när vägtransporterna gör det i form av koldioxidskatt på bensin och diesel. Flyget betalar endast för en liten del av sina utsläpp inom EU:s handel med utsläppsrätter och det är lätt att se att det inte lett till minskade utsläpp”.

Inför valet driver MP, med stöd från V och FI, kravet på en miljöskatt på flygresor. Enligt MP:s förslag skulle en flygbiljett inom EU då bli 110 kronor dyrare och utanför EU kosta 270 kronor mer än i dag.

di.se - MP: "Flyget tar inte sitt ansvar"
 

henrik l

Medlem
Då får dom väl se till att tåget börjar bli tillförlitligt igen. Vad jag vet så är både Banverket och SJ statligt ägda och därmed bör det i slutändan finnas ett politiskt ansvar för den uppkomna situationen. Eller, skyller politikerna på väljarna som har röstat fram dem:p
 
Toppen