MP: "Flyget tar inte sitt ansvar"
Flygbolag som SAS tar inte ansvar för den miljöpåverkan de orsakar. Det menar Miljöpartiets ekonomisk-politiske talesperson Per Bolund som avfärdar branschens utredning om flygskatten.
En flygskatt är nödvändig om branschen ska ta sin del av ansvaret i miljöarbetet, anser Per Bolund.
Han avfärdar därmed slutsatserna i föreningen Svenskt Flygs färska konsekvensanalys om flygskatten. Bland annat står han fast vid att den miljöskatt på flyg som MP föreslår skulle generera intäkter på 3,5 miljarder kronor, inte kosta 5,6 miljarder kronor i förlorade skatteintäkter så som det påstås i rapporten, som i sin tur backas upp av flygbolaget SAS.
”Föreningen Svenskt Flyg har bara tittat på flygbranschen i sig, inte transportsektorn som helhet. En flygskatt skulle gynna järnvägarna och busstransporter”, säger Per Bolund.
Han vänder sig även mot påståendet från både SAS och Svenskt Flyg att skatten endast skulle få en marginell inverkan på miljön.
”Det stämmer inte heller. KTH:s bidrag till Fossiloberoende-utredningen visar att man skulle reducera utsläppen i flygsektorn med 3-7 procent genom en sådan här skatt. Flygsektorns klimatpåverkan består inte bara av koldioxidutsläpp utan även av vattenånga och kväveoxider som släpps ut på hög höjd och gör att klimatpåverkan blir upp till fyra gånger större”, säger han.
Hans Ollongren, ansvarig för luftfartspolitisk och myndighetsfrågor för SAS, menar att flygskatter ofta har en negativ nettoeffekt på länders skatteintäkter och nämner tre exempel på länder som infört och sedan tagit bort flygskatter: Holland, Irland och Danmark.
Även här har Per Bolund en annan verklighetsbild.
”Stora länder som Storbritannien och Tyskland har flygskatt och använder det för att styra sig mot ett mer hållbart transportsystem”, säger han.
Enligt Per Bolund tar flygbranschen inte sitt miljömässiga ansvar i dag.
”Vår inställning är att alla transportslag ska bära sina kostnader. Det är inte rimligt att flyget inte betalar någon klimatskatt, när vägtransporterna gör det i form av koldioxidskatt på bensin och diesel. Flyget betalar endast för en liten del av sina utsläpp inom EU:s handel med utsläppsrätter och det är lätt att se att det inte lett till minskade utsläpp”.
Inför valet driver MP, med stöd från V och FI, kravet på en miljöskatt på flygresor. Enligt MP:s förslag skulle en flygbiljett inom EU då bli 110 kronor dyrare och utanför EU kosta 270 kronor mer än i dag.
di.se - MP: "Flyget tar inte sitt ansvar"