Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Så jag kan nå SAS Gold genom att överföra SAS Eurobonus poäng till Scandic så jag når Scandic nivå 5. Och därmed så blir jag även SAS Gold ?
Trodde jag var tvungen att spendera mig till Scandics nivåer.
….eller har jag missat något i denna fråga ? ::)

Så jag kan nå SAS Gold genom att överföra SAS Eurobonus poäng till Scandic så jag når Scandic nivå 5. Och därmed så blir jag även SAS Gold ?
Skulle inte förvåna mig om detta funkar, men antar att någon tror att de är statusgrundande när man för över?, skulle vara väldigt billigt med endast 50 000 EBP så kan man få Guld :p

Du har missat förra sidan. Och Scandics FAQ gällande SAS samarbetet.

Två gånger har jag behövt ringa in för att rätta till min status hos Scandic sista halvåret. Första gången i höstas när de tydligen hade bumpat ner mig två nivåer, något som jag fick reda på vid incheckning på ett hotell. Receptionen kunde inte hjälpa mig då, så jag fick stå i Scandics reception och ringa Scandics kundtjänst och stå i kö i 25 minuter till den grad att receptionisten tyckte synd om oss. Kundtjänst på Friends sa sedan det att var ett "omöjligt hopp" eftersom man kan aldrig nedgraderas två nivåer på en gång och hjälpte till med att fixa felet. Nyligen hade jag återigen bumpats ner, den här gången bara en nivå och fick det löst relativt snabbt med ett samtal. Så det går att lösa med ett enkelt samtal. Trist att man ska behöva hålla koll på det konstant bara.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
Två gånger har jag behövt ringa in för att rätta till min status hos Scandic sista halvåret. Första gången i höstas när de tydligen hade bumpat ner mig två nivåer, något som jag fick reda på vid incheckning på ett hotell. Receptionen kunde inte hjälpa mig då, så jag fick stå i Scandics reception och ringa Scandics kundtjänst och stå i kö i 25 minuter till den grad att receptionisten tyckte synd om oss. Kundtjänst på Friends sa sedan det att var ett "omöjligt hopp" eftersom man kan aldrig nedgraderas två nivåer på en gång och hjälpte till med att fixa felet. Nyligen hade jag återigen bumpats ner, den här gången bara en nivå och fick det löst relativt snabbt med ett samtal. Så det går att lösa med ett enkelt samtal. Trist att man ska behöva hålla koll på det konstant bara.
Ja, väldigt trist.
Har din status så som du ser den på scandichotels.com åkt ner eller är det bara hotellen som ser en lägre status?

Jag har haft det sistnämnda, dvs man har ingen indikation på problem innan man checkar in. Det är någon synk mellan interna system som inte fungerar. Jag gissar att så länge folk fortsätter att rapportera att statusen inte håller så behöver man ringa inför varje vistelse. :(

Jag blev nedflyttad ett steg hos Scandic (5 till 4) när min EBG status hos SAS förlängdes. Hade alltså matchad till Scandic 5 tidigare. Har både ringt och mailat men de verkar inte speciellt sugna på att fixa det. Bytte från Strawberry till Scandic enbart pga samarbetet med SAS.

Det är värt att testa, men där finns ett problem mellan Scandics interna system, som blir tydligt just i situationen när EB-statusen förnyas.

Om jag gissar så triggar förnyelsen på EB-sidan att statusen i Scandic går ner och sedan upp igen. Det klarar Scandics medlemsssystem och allt ser normalt ut i mina sidor. Men det propageras inte korrekt till det system som hotellen jobbar i. Dit kommer nedgraderingen men inte uppgraderingen.

Om det är det som hänt här vet jag inte, men då är lösningen att be kundtjänsten att verkligen gå in och kolla hur ens status ser ut i det system som hotellen jobbar i. Då uptäcker de diffen och kan manuellt uppgradera en där.

Toppen