Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

På pappret en trevlig förmån men personligen vet jag inte just nu när jag ska använda den.

Precis som för många andra har jag ett Scandic i stan, men det ligger 10 minuter bort med bil och med gång eller kollektivtrafik är det 40--50 minuter dit. Enkel väg. Det ligger vid en infart och ett industriområde och i praktiken kommer jag aldrig att ha vägarna förbi vid frukosttid.

Jämför jag med jordgubbens erbjudande - fritt kaffe - så har jag använt det ett antal gånger på så sätt att jag har träffat en kollega eller kontakt på stan för ett möte och vi har kunnat sitta ner i lugn och ro på ett Clarion och prata jobb över en kopp kaffe.

Jag kan absolut se mig göra liknande på Scandic, men igen, det kräver att hotellet ligger i närheten av en normal mötesplats och att vi har anledning att mötas tidigt på dagen. Jag kan tänka mig att betala för den andres frukost även om det gör hela upplägget mer komplicerat och mindre attraktivt är Jordgubbens kaffe,

Jag tror inte heller att jättemnånga kommer att utnyttja detta högfrekvent och därmed borde det inte bli ett problem. Men jag har en oro i sociala medier där det är viktigt att visa upp en bild av hur j-la speciell man är. Det räcker med ett litet antal personer som skryter i sina kanaler om hur de frossar gratis för tusentals kronor i månaden för att SAS och/eller Scandic ska dra öronen åt sig.
Jag håller verkligen med Dig om allt.

Strawberrys kaffe är toppen! Jag använder det frekvent särskilt på resande fot. Mycket lugnare miljö vanligen runt knutpunkter, wifi och sparar 50-100dkk/nok/sek. Mindre monetärt värde men stor skillnad i upplevt värde jämfört frukostkaos med främlingar en ledig tidig morgon i mitt fall.

Typ det enda jag använder kedjan till numera :)

Last edited:
Refunder är bara en länk som ger kickback, så det går bra.
Om du inte faktiskt har provat det så bör du nog inte vara så säker. På tex Radisson var det åtminstone tidigare så att man inte fick några poäng om man bokade via refunder. Det gick in i systemen med samma flagga som tex booking.com.

Det kan mycket väl funka, men "det är bara en länk som ger kickback" är inte förklaringen till det.

Om du inte faktiskt har provat det så bör du nog inte vara så säker. På tex Radisson var det åtminstone tidigare så att man inte fick några poäng om man bokade via refunder. Det gick in i systemen med samma flagga som tex booking.com.

Det kan mycket väl funka, men "det är bara en länk som ger kickback" är inte förklaringen till det.
Refunder påverkar inte Friends. Scandic bryr sig om "rate-koden"som bokats, inte "source" eller "referal".

Så länge bokningen genomförs med ett vanligt prisalternativ (rate code) som t.ex. vanlig medlemsrabatt på Scandic egna hemsida (och inte t.ex. via Mecentats rate) så erhåller man Friends-poäng. Booking.com har sina egna prisalternativ (rate codes) som de bokar.

Däremot vet jag inte om Refunder ger cashback på alla prisalternativ (t.ex. Mecenat) eller inte.

Aldrig haft problem på något ställe med refunder. En cookie lagras som ger kickback, på hotell och andra köpställen har jag bara sett villkoret att man ska handla via deras officiella kanaler och då har jag också fått mina förmåner.

Refunder är inte "boka via tredjepart" som tex booking och hotels är.

Men vist, säger du att man inte får sina förmåner för att man har en cookie på sin dator när man bokar vanliga rates på Scandics hemsida, så skulle det vara intressant och se bevis för detta.

Jag har gjort bokning på Radisson via refunder, och det har givit förmåner och kickback från refunder.

Inser nu att när jag glider genom fast track tidig morgon på GOT att Scandic frukosten alldeles intill helt klart hade varit att föredra över SAS loungen i nuvarande tillstånd (ombyggnation).

Dock Lufthansa idag så Menzies duger mer än väl, men där finns ett teoretiskt värde för en smal grupp människor.

Däremot vet jag inte om Refunder ger cashback på alla prisalternativ (t.ex. Mecenat) eller inte.
Ingen Refunder cashback om man använder en annan rabattkod typ Mecenat. Iallafall enligt Refunder.
"Hur fungerar det med rabattkoder och cashback?
Använd inte externa rabattkoder, d.v.s. inte sådana som du inte fått från Refunder. Då finns det en risk att ditt köp inte registreras hos oss. Köp gjorda med otillåten rabattkod kan komma att nekas i efterhand även om köpet registreras vid köptillfället."

Inser nu att när jag glider genom fast track tidig morgon på GOT att Scandic frukosten alldeles intill helt klart hade varit att föredra över SAS loungen i nuvarande tillstånd (ombyggnation).

Dock Lufthansa idag så Menzies duger mer än väl, men där finns ett teoretiskt värde för en smal grupp människor.
Tack för tipset, har funderat på när jag skulle kunna ha nytta av förmånen, som tidigare nämnts av andra så är det inte heller aktuellt för min del att ensam åka till Scandic före jobbet eller med familjen på helgen, men detta skulle kanske kunna bli aktuellt någon gång per år. Oftast tar jag dock Expresso House (Amex) på GOT så ändå tveksamt om det kommer bli av i praktiken.

Ni som har utnyttjat förmånen - registrerar de utnyttjandet på något spårbart sätt eller är det mer "ok tack för att jag fick se din status, varsågod och gå in"?

Sedan tror jag nog att Scandic kan tjäna mer än SAS på samarbetet i stort. Tror ("gissar") att det är fler med status hos SAS som går över från tex Strawberry eller Elite till Scandic till följd av statusmatchen än folk som normalt flyger med Norwegian nu, efter att ha fått SAS-status visa Scandic, byter till att flyga med SAS.
Jo det reggas. Jag fick skriva under en nota. Inget som jag skulle betala förklarade damen utan det var för internt bruk.

Toppen