Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

På pappret en trevlig förmån men personligen vet jag inte just nu när jag ska använda den.

Precis som för många andra har jag ett Scandic i stan, men det ligger 10 minuter bort med bil och med gång eller kollektivtrafik är det 40--50 minuter dit. Enkel väg. Det ligger vid en infart och ett industriområde och i praktiken kommer jag aldrig att ha vägarna förbi vid frukosttid.

Jämför jag med jordgubbens erbjudande - fritt kaffe - så har jag använt det ett antal gånger på så sätt att jag har träffat en kollega eller kontakt på stan för ett möte och vi har kunnat sitta ner i lugn och ro på ett Clarion och prata jobb över en kopp kaffe.

Jag kan absolut se mig göra liknande på Scandic, men igen, det kräver att hotellet ligger i närheten av en normal mötesplats och att vi har anledning att mötas tidigt på dagen. Jag kan tänka mig att betala för den andres frukost även om det gör hela upplägget mer komplicerat och mindre attraktivt är Jordgubbens kaffe, men det vill då till att båda är på stan tidigt på dagen och inte har ätit redan.

Är man på resa bor man troligen på ett Scandic redan. De gångerna man bor på ett annat hotell ingår frukost oftast. Så kvar är gångerna man är på resa och bor på annat sätt (hos vänner, på gatan, fyllecellen... ;) ) och jag har ingen sådan vistelse inplanerad just nu i alla fall!

Jag gissar att jag antingen behöver flytta eller byta jobb så att jag får ett Scandic på gångavstånd!

Jag tror det är ett icke problem.
Hur många EBD finns det som nu svänger över som True Friends? (minsta nivå för denna perk)
Hur många av dessa har ett Scandic praktiskt beläget till vardags?
Hur många av dessa kommer att ha ork/tid/lust att konsekvent nyttja detta?

...

Jag tror inte heller att jättemnånga kommer att utnyttja detta högfrekvent och därmed borde det inte bli ett problem. Men jag har en oro i sociala medier där det är viktigt att visa upp en bild av hur j-la speciell man är. Det räcker med ett litet antal personer som skryter i sina kanaler om hur de frossar gratis för tusentals kronor i månaden för att SAS och/eller Scandic ska dra öronen åt sig.

Jag tror inte heller att jättemnånga kommer att utnyttja detta högfrekvent och därmed borde det inte bli ett problem. Men jag har en oro i sociala medier där det är viktigt att visa upp en bild av hur j-la speciell man är. Det räcker med ett litet antal personer som skryter i sina kanaler om hur de frossar gratis för tusentals kronor i månaden för att SAS och/eller Scandic ska dra öronen åt sig.
Ju, om gästen hade betalat själv hade det varit en inkomst förlust på tusentals kronor för hotellet. Men gästen hade aldrig kommit annars. Lär knappast bli så många som utnyttjar på samma hotell att hotellet blir tvungna att beställa och ställa fram mer mat.
Så det som hotellet "förlorar" är kostnaden för mat som inte blir över. Den mat ställs fram till hotellpersonalen som äter sen frukost/tidig lunch. Det som är fortfarande över slängs.

I värsta fall har personalen lite mindre att välja bland. I bästa fall hjälper det några hotell att minska sitt svinn.

Man behöver också tänka på utrymmet, dvs bord som upptas av icke-betalande statusmedlemmar. Är de tomt så är det ju ingen fara, men tråkigt ifall betalande övernattare hamnar vänta…

Ju, om gästen hade betalat själv hade det varit en inkomst förlust på tusentals kronor för hotellet. Men gästen hade aldrig kommit annars. Lär knappast bli så många som utnyttjar på samma hotell att hotellet blir tvungna att beställa och ställa fram mer mat.
Så det som hotellet "förlorar" är kostnaden för mat som inte blir över. Den mat ställs fram till hotellpersonalen som äter sen frukost/tidig lunch. Det som är fortfarande över slängs.

I värsta fall har personalen lite mindre att välja bland. I bästa fall hjälper det några hotell att minska sitt svinn.
Kanske det jag försökte säga inte gick fram. Jag säger inte att hotellet förlorar.
Jag säger att ingen verksamhet vill få en bild uppmålad av sig i sociala medier av den här typen. Frosseri, orimligheter, orättvisor eller "vi verkar inte ha koll på grejerna" är saker inget företag vill bli förknippade med.

Om det får uppmärksamhet internt kommer det inte att räcka att chefen på lojalitet säger "Ja, fast det där stämmer inte, vi har kört siffrorna och vi förlorar inte en spännn på förmånen". Om bilden av företaget inte är positiv spelar det ingen roll, utan chefen på lojalitet kommer att få uppdraget "Se till så att den typen av inlägg upphör".

Jag drar en parallell.
I finsk media förekom det ett antal artiklar om mileage runners där enskilda trädde fram och berättade hur de reste ett stort antal flygresor om året "helt utan anledning". Personerna fick utrymme att förklara sin sida, men det är klart att det för den breda allmänheten framstod det som helt onödiga flygresor och totalt miljöförakt.
Och sedan gick Finnair över till spend-based, och gick längre och hårdare fram än sina allianskollegor.

Jag säger inte att det är ett 100% orsakssamband, men det är rätt lätt att föreställa sig hur bolaget ser sin sustainability-profil sakna trovärdighet när man samtidigt uppmanar folk att resa mer, längre och i onödan.

Sålunda - det behöver inte ens vara sant. Men gör ett par tiktok/youtube videos på "hur jag sparade 3 000 i månaden och fick en mer varierad frukost". Folk gillar och delar skiten. Du behöver inte ha ätit en enda gratis-frukost på Scandic i hela ditt liv för att få genomslag i deras ledningsgrupp.

Samtidigt är det inte gratis frukost helt utan motprestation, om man ser prestationen till kombinationen sas och Scandic. De som eventuellt gör dessa tiktok videos måste ändå ha antingen flugit rätt mycket med sas och partners eller spenderat ännu mer på kreditkort. Resultatet blir ju då också en marketing för scandic rakt in i en bra målgrupp.

Däremot kommer de säkert följa upp det. Och det är inte alls omöjligt att det tex ändras till en "max 50 gånger per år" (en gång i veckan) eller så. Vilket nog skulle drabba en mycket liten andel medlemmar men ändå ta bort proglemet.

Jag tror också begränsningen på att det är för 1 person drar ner rejält. Är man två blir det ju halva priset (antingen en full pris och en gratis eller så har ju nivån under halva priset för två). Men där närmar man sig nog snabbt att det inte längre kostar något för scandic -den inkrementella vinsten på att faktiskt sälja en frukost i en matsal mer buffet är nog väldigt hög med tanke på cash priset..

Samtidigt är det inte gratis frukost helt utan motprestation, om man ser prestationen till kombinationen sas och Scandic. De som eventuellt gör dessa tiktok videos måste ändå ha antingen flugit rätt mycket med sas och partners eller spenderat ännu mer på kreditkort. Resultatet blir ju då också en marketing för scandic rakt in i en bra målgrupp.

Däremot kommer de säkert följa upp det. Och det är inte alls omöjligt att det tex ändras till en "max 50 gånger per år" (en gång i veckan) eller så. Vilket nog skulle drabba en mycket liten andel medlemmar men ändå ta bort proglemet.

Jag tror också begränsningen på att det är för 1 person drar ner rejält. Är man två blir det ju halva priset (antingen en full pris och en gratis eller så har ju nivån under halva priset för två). Men där närmar man sig nog snabbt att det inte längre kostar något för scandic -den inkrementella vinsten på att faktiskt sälja en frukost i en matsal mer buffet är nog väldigt hög med tanke på cash priset..
Ni som har utnyttjat förmånen - registrerar de utnyttjandet på något spårbart sätt eller är det mer "ok tack för att jag fick se din status, varsågod och gå in"?

Sedan tror jag nog att Scandic kan tjäna mer än SAS på samarbetet i stort. Tror ("gissar") att det är fler med status hos SAS som går över från tex Strawberry eller Elite till Scandic till följd av statusmatchen än folk som normalt flyger med Norwegian nu, efter att ha fått SAS-status visa Scandic, byter till att flyga med SAS.

Ni som har utnyttjat förmånen - registrerar de utnyttjandet på något spårbart sätt eller är det mer "ok tack för att jag fick se din status, varsågod och gå in"?
Nej det reggas inte i min stad i alla fall. Det tittas på status och leg för att se att namn stämmer överens och att det inte bara är en screenshot.

Jag tror också begränsningen på att det är för 1 person drar ner rejält.

Ja, absolut. Skulle det vara gratis frukost för två så tror jag att det skulle öka utnyttjandet avsevärt, framförallt på helgerna. Då tror jag många skulle ta med sig en kompis och äta frukost många helger, men om man äter själv så är det inte lika lockande.

Jag har använt den två gånger. Ena gången skrevs mitt nummer upp på ett papper (oklart om det sedan gjordes något med det såklart). Andra gången inte.

Såg @bachelor kommentar också -om leg. Inte blivit ombedd om leg någon av gångerna.

Toppen