Senaste nytt

SAS och Kastrup

Det är en livsmedelsbutik typ Coop Forum.

Nu är jag ju lite ironisk, men för att förklara lite, jag spenderar ganska mycket tid på CPH, så lugn och ro har jag gott om, jag dagspendlar ofta mellan CPH och GOT och inbokad på 20.20 hem och har ofta inte möten efter 17, men hinner inte med 17.20, så det är inget att släpa mer än hem heller. Vårt resmönster är annorlunda, jag blir EBG på 25 resor tor GOT-CPH. Ankommer då ofta CPH vid 18 för en flight 20.20 inte sällan 2-4 ggr i månaden

Jag har inte sagt att sakerna inte finns att köpa på andra ställen, jag bara köper dem på CPH.

Jag gillar Bruun & Stengades skjortor och chinos, de finns det många och privärda av airside. Får också en hel del deals och poäng genom CPH advantage och eurobonus genom att förbeställa på taxfreen nu när det är stora flaskor handlar jag en del där, frun sitt smink sedan har du ju HM, Lego, elektronik etc, det är ju som ett köpcentrum på cph och nu med en dansk krona på 1.11 SEK är det billigare än i Göteborg på en hel del grejjer. Att handla hemma i Lerum gör jag en hel del, men att ta mig tid att åka till köpcentrum i Göteborg är inget kul. Som pappa till två små är den timme jag kan lägga på shopping på CPH, eller ibland inne i Köpenhamn det mesta av lugn och ro jag kan få.

Sedan tar de Diners överallt också inte att glömma bort...

Det är en livsmedelsbutik typ Coop Forum.

Nu är jag ju lite ironisk, men för att förklara lite, jag spenderar ganska mycket tid på CPH, så lugn och ro har jag gott om, jag dagspendlar ofta mellan CPH och GOT och inbokad på 20.20 hem och har ofta inte möten efter 17, men hinner inte med 17.20, så det är inget att släpa mer än hem heller. Vårt resmönster är annorlunda, jag blir EBG på 25 resor tor GOT-CPH. Ankommer då ofta CPH vid 18 för en flight 20.20 inte sällan 2-4 ggr i månaden

Jag har inte sagt att sakerna inte finns att köpa på andra ställen, jag bara köper dem på CPH.

Jag gillar Bruun & Stengades skjortor och chinos, de finns det många och privärda av airside. Får också en hel del deals och poäng genom CPH advantage och eurobonus genom att förbeställa på taxfreen nu när det är stora flaskor handlar jag en del där, frun sitt smink sedan har du ju HM, Lego, elektronik etc, det är ju som ett köpcentrum på cph och nu med en dansk krona på 1.11 SEK är det billigare än i Göteborg på en hel del grejjer. Att handla hemma i Lerum gör jag en hel del, men att ta mig tid att åka till köpcentrum i Göteborg är inget kul. Som pappa till två små är den timme jag kan lägga på shopping på CPH, eller ibland inne i Köpenhamn det mesta av lugn och ro jag kan få.

Sedan tar de Diners överallt också inte att glömma bort...

OK, vad som funkar för dig!

Jag är stockholmare men bor i Köpenhamn och jobbar i Malmö. Känner mig således fri på den punkten ;). Kastrup har imo gjort en stor satsning och lyckats bra och i vart fall betydligt bättre än ARN på många punkter (t.ex. på longhaul). Nu reser jag mest med SAS och då är det kanon med de satsningar som gjorts, t.ex. den nya Fast Tracken. WiFi är gratis för alla genom CPH Advantage. Och det är ju i regel smidigt att byta med korta promenader (i undantagsfall hamnar man ju långt ute på A-piren förvisso).

Det kommer förmodligen bli ett lyft för ARN när SAS flyttar inrikestrafiken till T5.

Kastrup har ju även ryckt upp sig rejält på matfronten och utklassar Arlanda. Le Sommelier och MASH är ju trots allt två "riktiga" restauranger. Shoppingen kan ju inte jämföras - Kastrup är även där väsentligt bättre än ARN. Om man sedan är intresserad av det är en annan femma.

Är gift med ett proffs som har svart bälte i shopping och som anser att CPH är bland de bättre flygplatserna att handla på.
Anledning främst varierat utbud i alla prisklasser från H&M till dyraste märkesaffärerna. Överlag prisvärt, speciellt under rea. Avslappnad behaglig mer gallerikänsla än flygplats. Innebär att de gånger vi reser tillsammans så är vi på plats runt tre timmar innan avgång. Blev absurt när vi reste till Brasiilen över jul/nyår. Att släpa två kassar med nyinköpta vinterkläder till värmen runt halva klotet bara för att det var udsalg i favoritbutiken......
Själv känner jag mig hemma på Kastrup. Bra SAS lounge där man slipper de smaklösa kycklingspetten (ARN). Handlar mycket av mina kläder i Gant-shoppen som ofta har specialpriser. Njuter utav att strosa i Georg Jensenbutiken. Handlar uppskattade presenter i Vikingasmyckeståndet (mitt emot loungen). Undviker skaldjur/kaviar-restaurangen.Ser läckert ut men dyrt och tyvärr mest frysta skaldjur. Berställningarna på smik/lukta gott inhandlas på ARN som visat sig ha generellt lägre priser på dessa varor.
Sist men inte minst om man har bilen så har Netto-butiken vid Statoil förvånansvärt bra vinsortiment och tar Visa/MC-kort.

Jag var på T5 i tisdags och CPH igår, jag tror det blivit billigare nu på CPH i och med kronkursen är som den är, detta gällande lukta gottet, tack för tipset om Netto-butiken... Jag är också gift med ett svart bälte i shopping, men hon har aldrig varit airside på CPH....

Är det den nya fasttracken som hörs väldigt väl i SAS lounchen på övervåningen? Någon har inte tänkt....eller så är det inte klart ännu.

Många lingvister anser att Skånska är en Dansk dialekt, för övrigt talas Skånska även på Bornholm men kallas då för Östdanska.

Danskar har svårare att förstå skånska än att förstå rikssvenska. Handlar snarare om vad som skulle varit ett separat språk om historiska omständigheter inte kommit emellan. "Ett språk är en dialekt med en armé och en flotta" - Max Weinreich

Då jag ursprungligen är lundensare hyser jag inte särskilt mycket agg mot CPH. Som flygplats är den på alla sätt och vis överlägsen ARN. Att det sedan finns anledningar till att jag är mindre välvilligt inställd till vissa kadrer bland dansk SAS-personal är en annan sak.

Kastrup har ju även ryckt upp sig rejält på matfronten och utklassar Arlanda. Le Sommelier och MASH är ju trots allt två "riktiga" restauranger.

Haha, nu är ju de två ställena du nämner relativt nya, men om man ska tro på CNN så ska Max hamburgare på ARN T4 (enl nån artikel från 2008) vara en av de tre bästa flygplatsrestaurangerna i världen tillsammans med Bonfire i BOS och Plane Food LHR. Å andra sidan hade CPH också en entry på listan, Noerrebro Bryghus under kategorin "Bars".

Toppen