Senaste nytt

SAS och Jet Time signerar Letter of Intent

twiggs

Medlem
Man kan inte ens ta med normalt handbagage.

Men det löser man ju precis som på CRJ-900: allt större handbagage taggas med lappar vid gaten och väskan läggs sedan i lastutrymmet vid ombordstigning för att återfås direkt efter landning vid flygplanstrappan. Detta är dvs ett icke-problem.
 

JonW

Medlem
Knappast ett ickeproblem eftersom de flesta har kabinbaggage för att medföra grejor man vill ha just i kabinen och inte i lastutrymmet...
 

NotRyan

Medlem
Knappast ett ickeproblem eftersom de flesta har kabinbaggage för att medföra grejor man vill ha just i kabinen och inte i lastutrymmet...

Jag skulle nog tro att de flesta tar det som kabinbagage för att:

1. Man vill inte stå och vänta vid ett bagageband
2. Man vill inte skicka Laptops och andra känsliga/värdefulla prylar genom bagagesortering.

Kabinbagaget kommer rätt fort efter landning till flygplanstrappan så jag vill nog tro att det till stora delar är ett ickeproblem. Hur ofta använder du grejer ur ditt handbagage på såpass korta flighter detta rör sig om?

Det finns säkert exempel på det du säger också, men jag tror inte det är så stort problem

Mvh
/NotRyan
 

JonW

Medlem
Så jag tillhör inte de flesta eftersom jag vill ha följande saker i kabinen:

Ögonbindel, öronproppar, nackkudde
Böcker, tidningar, tidskrifter, arbetspapper.
Laptop för arbete eller förströelse
Mediciner
Extra tröja vid stora temp skillnader
Mat, om jag anar att utbudet ombord är dyrt, dåligt eller jag är sugen på nåt särskilt.
Läsglasögon o solglasögon
Nycklar, kontanter, kamera m fl värdesaker el ömtåliga ting som jag inte vill släppa utom synhåll.
 

palmen

Moderator
Behövs allt det där på flygningar som är kortare än 1 timme? Känns som lite overkill i min mening, eller är tanken att sova, jobba, läsa samt äta under denna tid?
 

twiggs

Medlem
Så jag tillhör inte de flesta eftersom jag vill ha följande saker i kabinen:

Ögonbindel, öronproppar, nackkudde
Böcker, tidningar, tidskrifter, arbetspapper.
Laptop för arbete eller förströelse
Mediciner
Extra tröja vid stora temp skillnader
Mat, om jag anar att utbudet ombord är dyrt, dåligt eller jag är sugen på nåt särskilt.
Läsglasögon o solglasögon
Nycklar, kontanter, kamera m fl värdesaker el ömtåliga ting som jag inte vill släppa utom synhåll.

Vänta nu, skulle vi flyga till SYD eller till SDL?!
 
Last edited:

JonW

Medlem
Behövs allt det där på flygningar som är kortare än 1 timme? Känns som lite overkill i min mening, eller är tanken att sova, jobba, läsa samt äta under denna tid?
Du glömmer en annan stor nackdel med ATR 72.
Det är en mycket långsam pippi, långt ifrån Q 400 m fl.
När jag inte lyckas undvika den på USM-BKK är restiden 1,5 h. Detta för en sträcka på 463 km.
ATR 72 har en max range på nästan det tredubbla, vill inte ens tänka på restiden om nån sätter in den på nån rutt åt det hållet...
 

JonW

Medlem
Vänta nu, skulle vi flyga till SYD eller till SDL?!

Tanken har inte slagit dig att det kan bli båda på samma resa?
Vill jag flyga SDL-SYD eller SDL-USM via ARN/CPH o BKK vill jag kanske ha med samma kabinbaggage alla benen, även om jag nu inte behöver varenda pinal på de kortare benen...
 

NotRyan

Medlem
Tanken har inte slagit dig att det kan bli båda på samma resa?
Vill jag flyga SDL-SYD eller SDL-USM via ARN/CPH o BKK vill jag kanske ha med samma kabinbaggage alla benen, även om jag nu inte behöver varenda pinal på de kortare benen...

Ja, men du får ju med samma bagage på alla benen, kabinbagaget du lämnar ifrån dig utanför dörren i SDL får du igen på ARN alldeles utanför planet, har det med dig hela vägen till BKK i kabinen, där du lämnar det utanför flygplanstrappan igen vid avgång och får tillbaka det på Koh Samui när du kliver av.

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Tanken har inte slagit dig att det kan bli båda på samma resa?
Vill jag flyga SDL-SYD eller SDL-USM via ARN/CPH o BKK vill jag kanske ha med samma kabinbaggage alla benen, även om jag nu inte behöver varenda pinal på de kortare benen...

Jodå, tanken har visst slagit mig och jag kom till underfund med att jag skulle klarat mig alldeles utmärkt utan min(a) ögonbindel, öronproppar, nackkudde, böcker, tidningar, tidskrifter, arbetspapper, laptop, mediciner, tröja, mat, läsglasögon, solglasögon, nycklar, kontanter, kamera, värdesaker och annat under tiden från dess att jag sätter fot min på flygplanstrappen på ARN/SDL tills dess att jag återigen kliver av planet (tar högst 50 minuter) – har nämligen gjort samma sak på CRJ-900 på sträckor som CPH–OTP/ATH/LYS/m fl som varit betydligt längre och inte behövt just något av ovanstående.

Skulle jag varit i ett enormt behov av något av ovanstående så skulle jag förövrigt packat ner detta i den laptopväska som kan medtas ombord utan bekymmer (vilket gäller alla plan av denna typ).

Nej, jag vidhåller min ståndpunkt. Skulle DAA-bagage varit ett enormt bekymmer så skulle troligen forumet varit nedklottrat av kommentarer redan, tror inte ens att någon har tagit upp diskussionen förrän nu faktiskt. :) Ett ickeproblem, med andra ord!!
 
Toppen