Senaste nytt

SAS och AMEX lanserar tre nya kortnivåer - med en ny Elite-nivå för frekventa resenärer

Så här ser de nya korten ut. Tyvärr har jag ingen bättre upplösning i nuläget.

SAS-American-Express-Classic-Premium-Elite-Cards.png
Verkar ju (även om det är svårt att se) som om man som EBS kan ha Elite. Då är det alltså inte det som styr...

Som EBS har jag inte fått något meddelande. Kanske så att EBD automatiskt blir Elite...Då skulle det vara intresseant att veta vad som gäller EBG och EBS och som jag skrev i mitt förra inlägg - vad som gäller AmEx Platina och även andra.
Det finns ingen koppling mellan EuroBonusnivå och EuroBonus-Amexnivå. Inte heller får man som EBG eller EBD t.ex. någon rabatt på årsavgiften för Amex Elite.

Vad som gäller för Pandion ville de inte svara på då Pandion inte är en officiell nivå.

Jag pratade med Amex kundtjänst idag för att få klarhet i när jag skall passera 150.000 kr nivån. Jag har legat och hållt på detta i ett halvår för att få min vaucher så sent som möjligt. Enligt kundtjänst kunde jag passera denna summa idag och då få en voucher med nya förmånerna med *A. Den skulle då gälla från 1 nov till dec 2015.

Om jag ville ha Elite nivå så var det bara att beställa ett sådant kort, ingen får någon särskild invitation för detta kort utav verkar vara fritt för alla efter sedvanlig kreditprövning.

Jag har förra månaden betalt årsavgiften på 1000 kr på mitt nuvarande kort och den dras av, med undantag för de månader jag använt kortet, om jag skaffar ett Elite kort.

Om jag nu skaffar ett Elite kort blir det inte förrän i April då mitt Eurobonuskort har sin brytpunkt för nytt år.

Helt klart en bra förbättring av förmånerna. Jag kommer att göra mej av med BA Visa kort senare efter att ha lyckats komma upp i deras 200.000 kr. Det är ju bättre att få dessa på Amex framöver med nya förmånerna.

Det skall bli intressant att se hur utbudet kommer att vara på de andra flygbolagen när det ör dags att beställa biljett. Möjligheten till nya resmål blir ju enormt mycket större.

Måste utresan eller enkelresan fortfarande ske från Skandinavien likt dagens kort? (Undrar Henrik som av en händelse sitter ensam i BC-hörnan på GOT)

Nu har även jag pratat med AMEX. Jag har Platinum idag och min fråga var vilket SAS/AMEX som ingick (vilket är Premium Card). Frågade om det ändå skulle kosta mig 4.000 kr att uppgradera till Elite (svaret var JA) och slutligen om något hindrade mig från att gå tillbaka till det "vanliga" AMEX men ha SAS/AMEX Elite (svaret var att det gick alldeles utmärkt).

Deras argument är att ens partner numera inte enbart kan få ett Platinumkort utan även ett SAS/AMEX (vilket inte tidigare varit möjligt) samt att försäkringen är bättre på Platinum än SAS/AMEX Elite (vilket naturligtvis alltid kan diskuteras).

Nu har även jag pratat med AMEX. Jag har Platinum idag och min fråga var vilket SAS/AMEX som ingick (vilket är Premium Card). Frågade om det ändå skulle kosta mig 4.000 kr att uppgradera till Elite (svaret var JA) och slutligen om något hindrade mig från att gå tillbaka till det "vanliga" AMEX men ha SAS/AMEX Elite (svaret var att det gick alldeles utmärkt).

Deras argument är att ens partner numera inte enbart kan få ett Platinumkort utan även ett SAS/AMEX (vilket inte tidigare varit möjligt) samt att försäkringen är bättre på Platinum än SAS/AMEX Elite (vilket naturligtvis alltid kan diskuteras).

Synd att inte SAS/Amex Elite ingick i gratiskorten på Platinum .. då hade värdet på Platinum ökat markant :)

Undrar om infon gällande Platinum och Elite verkligen stämmer. Om det gör det så är det ju tråkigt. Tror att det skulle vara många här som skulle vara beredda att betala 6-8kkr för Platinum-Elite kombinationen. @Stefan62 brukar ju vara välinformerad angående Platinum. Tyckte mig läsa någonstans att vi skulle avvakta några veckor....

Toppen