Senaste nytt

SAS och AMEX lanserar tre nya kortnivåer - med en ny Elite-nivå för frekventa resenärer

mha321

Medlem
Jag vet att det är en utökad och mer förmånlig reseförsäkring. Jag frågade inte om exakt innehåll och detta ligger hur som helst hos en tredjepart och varken hos SAS eller AMEX. Men är det något särskilt du vill veta går det säkert att leta fram.

Eftersom det marknadsförs som "utökad och mer förmånlig" så kan man ju tycka att de någonstans borde publicera skillnaderna, gärna i tabellfromat. Är det större ersättningsbelopp? Fler situationer som ersätts? Kortare tider innan försäkringen "går igång" osv..

Även om försäkringens hantering ligger hos tredje part, så måste ju AMEX ha koll på vad den faktiskt innehåller.
 

Jacob

Medlem
Eftersom det marknadsförs som "utökad och mer förmånlig" så kan man ju tycka att de någonstans borde publicera skillnaderna, gärna i tabellfromat. Är det större ersättningsbelopp? Fler situationer som ersätts? Kortare tider innan försäkringen "går igång" osv..

Även om försäkringens hantering ligger hos tredje part, så måste ju AMEX ha koll på vad den faktiskt innehåller.
Om du refererar till artikeln så är det inte AMEX jag haft kontakt med utan EuroBonus, chefen för EuroBonus samt ansvarig för avtalet med AMEX. Det är klart att det går att ta fram detaljerna men ganska förklarligt har dessa två personer inte alla belopp och regler i huvudet, inte heller handlade min kontakt om att grotta i de exakta detaljerna för varje kort utan att få lite övergripande klarhet. Sälja och marknadsföra korten får SAS och AMEX sköta själv! :)

Eftersom det inte framgick särskilt mycket om reseförsäkringarna frågade jag dock om det eftersom dyrare kort brukar ha utökade reseförsäkringar, och fick svaret att så var fallet för Elite. "Utökad och mer förmånlig" är mina egna ord baserat på den uppfattning jag fick.

Men igen, om du skriver vad exakt du vill veta så vidarebefordrar jag frågorna. Annars är det enkelt att ringa till AMEX kundtjänst och fråga.
 

mha321

Medlem
Om du refererar till artikeln så är det inte AMEX jag haft kontakt med utan EuroBonus, chefen för EuroBonus samt ansvarig för avtalet med AMEX. Det är klart att det går att ta fram detaljerna men ganska förklarligt har dessa två personer inte alla belopp och regler i huvudet, inte heller handlade min kontakt om att grotta i de exakta detaljerna för varje kort utan att få lite övergripande klarhet. Sälja och marknadsföra korten får SAS och AMEX sköta själv! :)

Eftersom det inte framgick särskilt mycket om reseförsäkringarna frågade jag dock om det eftersom dyrare kort brukar ha utökade reseförsäkringar, och fick svaret att så var fallet för Elite. "Utökad och mer förmånlig" är mina egna ord baserat på den uppfattning jag fick.

Men igen, om du skriver vad exakt du vill veta så vidarebefordrar jag frågorna. Annars är det enkelt att ringa till AMEX kundtjänst och fråga.

Ah, att eb folket inte har full koll på det kan jag förstå :)

Men ja, jag tycker AmEx generellt varit lite dåliga på detaljer om försäkringarna, inte bara här. Det finns ju försäkringsvillkor förstås, men att manuellt jämföra ett par 10+ sidor formella dokument....

Som jag skrev, en kort överblick av vad som faktiskt skiljer. Är det ersättningsbelopp, väntetider (typ minst x timmar försenad innan något händer), olika saker som ingår osv. Svårt att peka på någon speciell detalj när man inte en vilka som finns...
 

JanneC

Ny medlem
Ursäkta en nybörjare men vad exakt innebär det att man får tre extra kort - innebär det att jag kan ge ett till min sambo och att hon då även får Elite-förmånerna? Eller är det ett basic-kort som man ger bort?
 

Falcon71

Medlem
Läste att man numera som platinumkort innehavare kunde få SAS Amex till sin sambo också - menas det kopplat till eget konto eller sambos konto - alltså kan man få en extra 2-4-1 ?
 

agehall

Medlem
Eftersom det marknadsförs som "utökad och mer förmånlig" så kan man ju tycka att de någonstans borde publicera skillnaderna, gärna i tabellfromat. Är det större ersättningsbelopp? Fler situationer som ersätts? Kortare tider innan försäkringen "går igång" osv..

Även om försäkringens hantering ligger hos tredje part, så måste ju AMEX ha koll på vad den faktiskt innehåller.

Villkoren för AmEx SAS EB Elite Card har alltid funnits tillgängliga på AmEx hemsida. Kolla efter försäkringsvillkoren för deras kort, så finns Elite card med där. (Eller fanns iaf - har inte kollat att det fortfarande finns kvar.)
 

DrKlas

Medlem
Det finns ju en lång tråd med många som tänker skaffa ett Elite-kort, men är det någon som tänker skaffa ett Classic-kort? Jag förstår inte riktigt vem som är målgruppen för det kortet.
 
Det finns ju en lång tråd med många som tänker skaffa ett Elite-kort, men är det någon som tänker skaffa ett Classic-kort? Jag förstår inte riktigt vem som är målgruppen för det kortet.
Tror inte den målgruppen hänger här direkt... Det handlar väl om att tjäna mer pengar även på de som inte reser mycket eller är villiga att spendera 1000 kronor i en årsavgift (vilket jag tror är många). De allra flesta Eurobonus-medlemmarna är ju trots allt basic members...
 
Toppen