Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Eftersom folk numera helt ohämmat pratar om vad som helst var som helst bara de har en skärm framför sig tycker jag att vi ska omfamna denna nya uppkopplade värld istället för att klaga.

Efter att ha lyssnat på hundratals timmar av relationsråd vid kriser i förhållandet, personalärenden, detaljer om företagsköp eller avtalsförhandlingar kommer jag framöver att producera allt mitt only-fans-material så fort jag har tillgång till highspeed wifi publikt.

Air France påpekar att man inte får filma (andra personer) ombord utan ett ok, och att man ska "visa hänsyn" med hur man använder inflight-WIFI.
Detta alltså under safety briefing filmen och utropen på long haul.

De har gått steget längre och säger nu att man ska vara diskret när man använder sin mobil.

Men det borde väl inte vara omöjligt att bara stänga av Whatsapp, Teams etc i routern ombord?

De personer som oftast pratar högt i sina onlinemöten publikt är förmodligen samma personer som på ett flygplan pratar högt med sina medpassagerare också. Borde kunna gå att ta ett onlinemöte om man mestadels lyssnar och bara ibland gör något instick i normal samtalston.

De har gått steget längre och säger nu att man ska vara diskret när man använder sin mobil.

Men det borde väl inte vara omöjligt att bara stänga av Whatsapp, Teams etc i routern ombord?
Tyvärr är det inte så enkelt. För det första så vill du ju behålla all icke-telefoni funktionalitet i Whatsapp/Teams/et.al. så du kan inte stänga av accessen till tjänsternas IP-adresser. Folk kanske kan lyssna in på möten också, utan att tala.
Dessutom kan man inte filtrera/stänga bara samtalsfunktionen, för oftast är trafiken enkrypterad så du inte ens vet vad som är på gång, så alla typer av packet sniffing är ganska svårt (någon som är insatt får gärna rätta mig hur det funkar med dessa protokoll). Visst, någon typ av baklänges QoS prioritering där man känner igen trafiktyper existerar ju (som man gjort för VoIP i årtioenden) men är knappast applicerbart.
Sen finns ju VPN...

Här är tyvärr slutresultatet av att vi infört Internet ombord. Det bästa sättet är att be folk bete sig. Lite som högtalartelefonsamtal på bussen.

De personer som oftast pratar högt i sina onlinemöten publikt är förmodligen samma personer som på ett flygplan pratar högt med sina medpassagerare också. Borde kunna gå att ta ett onlinemöte om man mestadels lyssnar och bara ibland gör något instick i normal samtalston.
Tyvärr är det mer irriterande att höra hälften av en diskussion (t.ex. ett onlinemöte där du hör en deltagare) än om du hör en diskussion mellan två parter i samma utrymme.

Visst, ett "okej, jag fixar det" eller "hejdå" efter man lyssnat in på ett möte är väl okej men det är så det normaliseras. :eek:

Tyvärr är det mer irriterande att höra hälften av en diskussion (t.ex. ett onlinemöte där du hör en deltagare) än om du hör en diskussion mellan två parter i samma utrymme.

Visst, ett "okej, jag fixar det" eller "hejdå" efter man lyssnat in på ett möte är väl okej men det är så det normaliseras. :eek:
Noise-cancelling-hörlurar gör det inte bättre. Det är inte som att folk sitter och skriker till grannen på flyget, men på Teams skriks det hejvilt.

Det händer ju att folk tar Teams-möten på tågen där internet ändå har fungerat hyfsat ett bra tag nu, men tycker nog ändå inte det är något stort problem där.

När det väl är ett problem är det oftast passagerare som sitter ensamma. Känns som de flesta kan bete sig när de har en stolsgranne, och det har man ju ändå oftast på flyg.

Toppen