Thornado
Medlem
Jag hoppas folk som tar möten och ”fejstajmar” stannar på marken.
Får kanske göra som på den tiden när rökning var tillåten ombord och införa en Teams/facetime/zoom/influencer-zon längst bak i flyget.
Jag hoppas folk som tar möten och ”fejstajmar” stannar på marken.
Air France påpekar att man inte får filma (andra personer) ombord utan ett ok, och att man ska "visa hänsyn" med hur man använder inflight-WIFI.Till skillnad från exempelvis fötter på vägg, så finns just detta explicit publicerat
Air France påpekar att man inte får filma (andra personer) ombord utan ett ok, och att man ska "visa hänsyn" med hur man använder inflight-WIFI.
Detta alltså under safety briefing filmen och utropen på long haul.
Tyvärr är det inte så enkelt. För det första så vill du ju behålla all icke-telefoni funktionalitet i Whatsapp/Teams/et.al. så du kan inte stänga av accessen till tjänsternas IP-adresser. Folk kanske kan lyssna in på möten också, utan att tala.De har gått steget längre och säger nu att man ska vara diskret när man använder sin mobil.
Men det borde väl inte vara omöjligt att bara stänga av Whatsapp, Teams etc i routern ombord?
Tyvärr är det mer irriterande att höra hälften av en diskussion (t.ex. ett onlinemöte där du hör en deltagare) än om du hör en diskussion mellan två parter i samma utrymme.De personer som oftast pratar högt i sina onlinemöten publikt är förmodligen samma personer som på ett flygplan pratar högt med sina medpassagerare också. Borde kunna gå att ta ett onlinemöte om man mestadels lyssnar och bara ibland gör något instick i normal samtalston.
Noise-cancelling-hörlurar gör det inte bättre. Det är inte som att folk sitter och skriker till grannen på flyget, men på Teams skriks det hejvilt.Tyvärr är det mer irriterande att höra hälften av en diskussion (t.ex. ett onlinemöte där du hör en deltagare) än om du hör en diskussion mellan två parter i samma utrymme.
![]()
Overheard cell-phone conversations: when less speech is more distracting - PubMed
Why are people more irritated by nearby cell-phone conversations than by conversations between two people who are physically present? Overhearing someone on a cell phone means hearing only half of a conversation--a "halfalogue." We show that merely overhearing a halfalogue results in decreased...pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Visst, ett "okej, jag fixar det" eller "hejdå" efter man lyssnat in på ett möte är väl okej men det är så det normaliseras.![]()
Det borde gå. Men jag tror vi alla vet att det inte kommer gå, i de flesta fall. Människor (andra och en själv) är anledningen till att vi aldrig kan ha bra saker…Borde kunna gå att ta ett onlinemöte om man mestadels lyssnar och bara ibland gör något instick i normal samtalston.