Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Min personliga uppfattning är att det var rätt märklig marknadsföring. Är folk privat, som jobbresenärer, så taggade på Wifi-uppkoppling att de bygger upp en marknadsföringskampanj inför släppet. Det hade räckt att kommunicera det utåt idag. Jag förväntar mig ett släpp av ny långlinje eller likvärdigt, med den typen av marknadsföring. Nu gäspade jag istället, även om jag självklart uppskattar fungerande Wifi på flygningar som marknadsförs som sådana.

Hoppas den nya lösningen pallar trycket om man nu ska erbjuda detta gratis till samtliga passagerare. Risken finns ju att det blir en försämring i praktiken för guld och uppåt. Nu har jag visserligen aldrig upplevt starlink. Men alla har väl erfarenhet av gratis wifi på tåg och liknande, och hur "bra" dessa brukar lira :p
Free wifi för alla medlemmar innebär inte per automatik att alla kommer ha full tillgång. Min gissning är att alla medlemmar får någon form av strypt version och vill man kunna stream osv så får man betala för det.

Free wifi för alla medlemmar innebär inte per automatik att alla kommer ha full tillgång. Min gissning är att alla medlemmar får någon form av strypt version och vill man kunna stream osv så får man betala för det.
När vi åkte United fick man gratis wifi men då funkade det bara med text-appar som messenger, whatsapp m.fl. Ville man göra annat var de bara betala!

Min personliga uppfattning är att det var rätt märklig marknadsföring. Är folk privat, som jobbresenärer, så taggade på Wifi-uppkoppling att de bygger upp en marknadsföringskampanj inför släppet. Det hade räckt att kommunicera det utåt idag. Jag förväntar mig ett släpp av ny långlinje eller likvärdigt, med den typen av marknadsföring. Nu gäspade jag istället, även om jag självklart uppskattar fungerande Wifi på flygningar som marknadsförs som sådana.
Du har rätt.
Från den största innovationen i transportindustrin sedan hjulet uppfanns till en ...... tummetott.

Ugh, jag ser inte fram emot att 50% av pax kommer sitta och prata högljutt i sina mobiler.

Stöder Starlink VPN eller blockerar man sådant, och hur funkar det med IP-adressen som ens trafik kommer ifrån? Vilket land är det då?
För att inte tala om alla efterblivna som på högsta volym sitter och flippar TikTok-klipp. Iof ett problem redan idag men lär väl knappast minska. Får hoppas att de även inför i sitt utrop att tänka på sina ”fellow passengers”. Det gör United men hjälper föga.

Vad ni kan förvänta er streaming, facetime m.m.

Yes, det där är dock med en användare på en terminal. Aviation-tjänsten är lite mer kapabel, men då ska man samtidigt dela linan med 180 pax. Har man ingen smart lösning för hur det ska delas så blir användarupplevelsen därefter.

Stöder Starlink VPN eller blockerar man sådant, och hur funkar det med IP-adressen som ens trafik kommer ifrån? Vilket land är det då?
Det beror på vilken implementation man väljer. "Out-of-the-box" så stödjer starlink VPN och IP-adressen (och ibland även land) kommer att ändras några gånger under en flygning, så man behöver ha en VPN-setup som hanterar det. Man kan välja en annan implementation, men då är det trade-offs vad gäller kostnad, latency, etc.

Tittar man på hur de amerikanska bolagen hanterar WiFi ombord så är det lojalitetsdrivet, dvs pengarna för att drifta systemet ska tas ut Arons budget (så kan vi själva gissa vad han prioriterar ned), och man ska även hämta in intäkter från tredje part. Vill exempelvis Netflix erbjuda sina kunder att kunna använda sin tjänst ombord på flygplan så ska de kanske betala flygbolagen för det? Vill någon annan streamingleverantör "annonsera" ombord med att erbjuda en prova-på månad/vecka/etc för nya kunder så kan det erbjudas, mot betalning. Reklam på inloggningssidan, det finns pengar att hämta där? Etc. etc.

För att inte tala om alla efterblivna som på högsta volym sitter och flippar TikTok-klipp. Iof ett problem redan idag men lär väl knappast minska. Får hoppas att de även inför i sitt utrop att tänka på sina ”fellow passengers”. Det gör United men hjälper föga.
Ett enkelt sätt att lösa det problemet är att man inte gör det möjligt att signa upp för gratis WiFi när man är ombord, utan man måste ha registrerat sig som medlem innan.

Marknadsföringen gjordes ju på instagram. Lite fördomsfullt kan man tänka att de som hänger mycket på instagram faktiskt är mer intresserade av wifi än nya lånlinjer...

När vi åkte United fick man gratis wifi men då funkade det bara med text-appar som messenger, whatsapp m.fl. Ville man göra annat var de bara betala!

Precis. Och bara de appar som redan är pre-approved. Och inte om man har säkerhetssystem typ VPN installerat. Därför att (se nedan).

Vill någon annan streamingleverantör "annonsera" ombord med att erbjuda en prova-på månad/vecka/etc för nya kunder så kan det erbjudas, mot betalning.

Exakt så. Och det gäller inte bara streamingtjänster och liknande. Kan gälla precis vilken tjänst som helst, t.ex. Meta's messaging-tjänster. Eller bara en begränsning på vissa websidor tex.

Ett enkelt sätt att lösa det problemet är att man inte gör det möjligt att signa upp för gratis WiFi när man är ombord, utan man måste ha registrerat sig som medlem innan.
Nu hänger jag inte med, hur löser detta problemet med folk som inte använder hörlurar när de kollar klipp/film?

Toppen