Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Det enda som stör mig med pålitlig WiFi-koppling på flygplan är möjligheten till att folk ska börja ta samtal/Teams/Zoom-möten i luften..

Undrar om flygbolag kommer ta fram regelverk som förbjuder denna typ av aktiviteter.

"Tjena Bertil, allt väl? Jodå, ombord på SAS på väg till Los Angeles, har gott om tid att snacka hahaha"

Undrar om flygbolag kommer ta fram regelverk som förbjuder denna typ av aktiviteter.
De hade väl det redan på gamla Connexion tiden. Men regler är en sak, och efterlevnad av reglerna en annan. Det ingår säkert inte i kabinpersonalens jobb att argumentera med obstinata passagerare om huruvida mötet är jätteviktigt eller inte...

Jag tror inte de kommer ha ett enda plan stå på backen bara för detta, utan man börjar där det är rimligt och lättast. Till exempel plan som idag redan har bubblan och wifi ombord så kanske kan gissas kan lättare konverteras. De som behöver full installation får vänta till längre servicepaus.
En fråga är ju om planen kan använda sin befintliga wifi och bara byta uplink, eller om det hela kommer som ett paket och rubbet måste ut och in. Om det går att bara byta uplink så borde det ju gå betydligt snabbare på de plan som redan har wifi.

De hade väl det redan på gamla Connexion tiden. Men regler är en sak, och efterlevnad av reglerna en annan. Det ingår säkert inte i kabinpersonalens jobb att argumentera med obstinata passagerare om huruvida mötet är jätteviktigt eller inte...
Skulle vara intressant att vara ombord om besättningen ställer ett ultimatum till någon, "sluta med videosamtal eller så stänger vi ner wifi för alla" och sen se reaktionen när man drar ur sladden...
Kan bli intressant att följa på avstånd :)

Skulle vara intressant att vara ombord om besättningen ställer ett ultimatum till någon, "sluta med videosamtal eller så stänger vi ner wifi för alla" och sen se reaktionen när man drar ur sladden...
Jag tänker att om man kopplar upp sig baserat på stol/EB-nr så kan de relativt enkelt stänga av uppkopplingen på individuell basis. Förutsatt att folk inte byter säten med varandra och liknande.

Eftersom man måste ha Eurobonus konto så skulle det ju vara tekniskt möjligt att kicka bara en användare men huruvida den möjligheten kommer finnas eller inte är ju en annan fråga.

Jag ser fram emot många sådana videos på sociala media framförallt när United fått utrullat sitt i USA. Visst, fördomar, men det känns so det är berättigat att tro att risken för det är betydligt högre på den sidan atlanden.

Jag tänker att om man kopplar upp sig baserat på stol/EB-nr så kan de relativt enkelt stänga av uppkopplingen på individuell basis. Förutsatt att folk inte byter säten med varandra och liknande.
I de gamla systemen är ju det enda som de kunnat göra från kabinpersonalen att starta om rubbet. De har inte kunnat se något eller göra något på "passagerar-basis". Ser inte att det finns något som talar för att de skull kunna det i det nya - nya arbetsuppgfiter och mer utbildningar = dyrare.

Jag förstår inte riktigt diskussionen. Det är väl bara att blocka det hela om de inte vill att folk använder det. Många flygbolag har snabbt internet, men så bara blockar de alla voip, videokonferenser etc på samma sätt som de blockar allt annat olämpligt innehåll.

Toppen