Senaste nytt

SAS nya hemsida

Har SAS slutat att samla in APIS-information via webbplatsen eller är det jag som är blind? Jag har en flygning till LHR om en vecka, och en Skyteam-flygning till USA i mitten av juli, och hade en vag aning om att jag inte lagt till passnummer m.m. på de bokningarna. När jag nu loggat in på nya webbplatsen hittar jag ingenstans att lägga till APIS-info, det finns ingen sådan möjlighet vid t.ex. "Resenärer". Förr brukade det ju "flaggas" rätt tydligt för att man behövde lägga till de uppgifterna.
Kom du på nåt sätt att fylla i det i förväg? Har en resa om en månad och skulle också vilja lägga in allt redan nu.
Känns lite märkligt om det går först vid incheckning då jag har för mig att man rekommenderas fylla i det där typ 72 timmar innan man ska resa men antar att de vet vad de gör =P

Kom du på nåt sätt att fylla i det i förväg? Har en resa om en månad och skulle också vilja lägga in allt redan nu.
Känns lite märkligt om det går först vid incheckning då jag har för mig att man rekommenderas fylla i det där typ 72 timmar innan man ska resa men antar att de vet vad de gör =P
Sedan jag skrev sist har jag också fått det proglemet och nej det trick som funkade på gamla sidan för det inte längre. Kunde inte heller lägga in grundläggande pass information där men det gick via appen. Men där finns inte APIS.

Enligt sas egna sida är 72 timmar före ett krav inte en rekommendation... (se avsnittet om USA på https://www.sas.se/reseinfo/pass-id-visum/inreseregler/)

Nej det blev vid online-incheckning dagen innan för LHR-resan härom dagen.

Sedan jag skrev sist har jag också fått det proglemet och nej det trick som funkade på gamla sidan för det inte längre. Kunde inte heller lägga in grundläggande pass information där men det gick via appen. Men där finns inte APIS.

Enligt sas egna sida är 72 timmar före ett krav inte en rekommendation... (se avsnittet om USA på https://www.sas.se/reseinfo/pass-id-visum/inreseregler/)
"Detta kallas Advance Passenger Information (APIS) och omfattar kön, födelsedatum och för- och efternamn, exakt som de anges i ditt pass."

..kön, födelsedatum och namn exakt som i passet fyller man ju dock i vid bokningen så det är möjligt att det bara är de uppgifterna som måste finnas 72h innan...

Det reser väl x antal hundra passagerare om dagen med SAS till USA och 99% av dem är väl lyckligt omedvetna om detta jämfört med oss, och det verkar gå bra för de flesta

Toppen