Senaste nytt

SAS nya A330E

Kortfattat beskrivet så behöver de nya flygen godkännas av de lokala myndigheterna innan de får landa och ansökan kan inte lämnas in för än flyget är överfört till bolaget AOC. För FAA tar detta godkännandet ca 5 dagar att utfärda men den Kinesiska byråkratin är lite mer komplicerad och det tar längre tid att få tillstånden därav de nya flygen sätts in på USA-linjerna till en början.

Men ska inte en av de nya, flyga till Peking hela nästa vecka? Så då är väl tillstånden klara?

Ursäkta om det är fel tråd det här, men när har sas bytt samtliga inredningar och stolar till usa?
Om flyger business till chicago september 2016, är det de nya kabinerna som gäller då eller finns det fortfarande kvar några gamla?

Ursäkta om det är fel tråd det här, men när har sas bytt samtliga inredningar och stolar till usa?
Om flyger business till chicago september 2016, är det de nya kabinerna som gäller då eller finns det fortfarande kvar några gamla?
Tror det är lite långt fram i tiden för att veta exakt.
SAS har idag 4 st 330 uppgraderade, 2 st 330 nya flygplan, 8 st 340 varav 3 st uppgraderade till januari 2016, 2 st nya 330 våren 2016. Ska SAS sälja av något plan? När kommer nästa period av uppgradering, våren 2016 kanske? Annars totalt 16 st varav 13 st är nya kabinen som planeringen ser ut idag. Gissningsvis minst 80% sannolikhet att du får nya kabinen.

Har diskuterats i andra trådar. Som jag har förstått det är det dessa vi vet säkert får ny kabin:

SAS New Cabin | Scandinavian Traveler

Sedan finns det ett antal A340 som det inte är officiellt med vad som händer (skall SAS behålla planen eller fasa ut dem).

Edit: Tvåa.

Har diskuterats i andra trådar. Som jag har förstått det är det dessa vi vet säkert får ny kabin:

SAS New Cabin | Scandinavian Traveler

Sedan finns det ett antal A340 som det inte är officiellt med vad som händer (skall SAS behålla planen eller fasa ut dem).

Edit: Tvåa.

Den där infon från SAS är gammal. SAS har själva sagt att även LN-RKG (Gudrod Viking) ska få den nya inredningen så minst 4 uppgraderas nu i vinter. (saknar dock källa)
Sen är det ju helt klart att SAS behöver resterande 340 (eller motsvarande antal maskiner) för att klara nuvarande trafik och kommande nysatsningar.

Tjena KalleSus, kan du säga mig hur du enklast ser vilken maskin som skall flyga en rutt med flera dagars framförhållning ? Tack /Axelsson

Jag har ingen möjlighet att se vilken maskin som ska flyga en viss rutt. I det här fallet såg jag enkelt att Peking-linjen har tursatts med 330 från igår till och med hela nästa vecka. Det är bara att lusläsa SAS egen tidtabell online. Jag tog för givet att det rörde sig om en av de nya 330E, på grund av sträckan och eventuella viktbegränsningar.
Men det blev alltså LN-RKN - och det fick jag bekräftat när den var i luften via FR24. (men jag anade att det kunde bli så eftersom LN-RKN kom in från ORD igår eftermiddag, så den var ledig för Pekingflighten)

Toppen