Senaste nytt

SAS Mastercard - Trippla poäng 21-23 maj 2021

donski

Medlem
Det är frivilligt att ta del av kampanjen. Passar inte upplägget kan man avstå. Har aldrig hört om någon som haft problem med köp gjorda en fredag så det är bara planera bättre så man slipper handla på helgen.
Jo, som jag skrev ovan handlade jag allt på fredag förmiddag.

Jag skyllar inte på SEB men en sådan kampanj undergrävas ju av dessa typer av konstigheter. Särskilt när folk ändrar sina köpmönster och som jag kanske flyttar fram transaktioner som man annars hade väntat med.

Lesson learned. Nästa gång struntar jag i online köp och handlar årets vin på systemet i stället. :)
 

A87

Medlem
Jo, som jag skrev ovan handlade jag allt på fredag förmiddag.

Jag skyllar inte på SEB men en sådan kampanj undergrävas ju av dessa typer av konstigheter. Särskilt när folk ändrar sina köpmönster och som jag kanske flyttar fram transaktioner som man annars hade väntat med.

Lesson learned. Nästa gång struntar jag i online köp och handlar årets vin på systemet i stället. :)
Du kan alltid handla dagarna före med curve på ett annat kort och helgardera
 

andersson.j

Medlem
Det är frivilligt att ta del av kampanjen. Passar inte upplägget kan man avstå. Har aldrig hört om någon som haft problem med köp gjorda en fredag så det är bara planera bättre så man slipper handla på helgen.
Jag menar bara att problemet med fördröjda transaktioner inte bara ska skyllas på butikerna. SEB har sannolikt designat kampanjen med detta i åtanke. Om kampanjen varit lättare att tajma skulle de kanske behöva ge en lägre multipel.

Jag körde i princip enbart Curve GBiT så inga problem att tajma kampanjen här. För min del kunde de gärna kortat kampanjen till några timmar och gett en högre multipel!
 

palmen

Moderator
Jag menar bara att problemet med fördröjda transaktioner inte bara ska skyllas på butikerna. SEB har sannolikt designat kampanjen med detta i åtanke. Om kampanjen varit lättare att tajma skulle de kanske behöva ge en lägre multipel.

Jag körde i princip enbart Curve GBiT så inga problem att tajma kampanjen här. För min del kunde de gärna kortat kampanjen till några timmar och gett en högre multipel!
Jag tror inte SEB gör en kampanj för att jävlas med sina kunder, det är mindre troligt om du frågar mig. Självklart skulle de kunna ha kampanj under 7 dagar, men som alltid är det vissa som vänta till the sista dagen eller inte ha tid i veckorna ändå. Skulle gissa på att 99,9% av alla transaktioner ändå faller ut rätt för oss som försöker optimera.
 
Jag menar bara att problemet med fördröjda transaktioner inte bara ska skyllas på butikerna. SEB har sannolikt designat kampanjen med detta i åtanke. Om kampanjen varit lättare att tajma skulle de kanske behöva ge en lägre multipel.

Jag körde i princip enbart Curve GBiT så inga problem att tajma kampanjen här. För min del kunde de gärna kortat kampanjen till några timmar och gett en högre multipel!
Hur många missade poäng pratar vi om här egentligen?
 

Linmet

Medlem
Tror inte heller de jävlas med flit. Jag gjorde ett gäng köp på fredagen som gick in först i måndags. Har skrivit ett artigt meddelande om det och önskat få poängen och meddelat jag kan uppvisa köptillfälle.
 

A87

Medlem
Tror inte heller de jävlas med flit. Jag gjorde ett gäng köp på fredagen som gick in först i måndags. Har skrivit ett artigt meddelande om det och önskat få poängen och meddelat jag kan uppvisa köptillfälle.
Du behöver nog inte visa upp ngt. Vid en korttransaktion så görs först en auktorisation. Alltså en täckningskontroll som SEB kort får in. De ser när köpet alltså gjordes. Tycker nästan att du ska vända på frågan och fråga varför de inte räknar med alla auktoriserade transaktioner dessa dagar, alternativt fredag-mån så transaktioner som löses in på måndagen räknas med. Kanske ingen annan som belyst problemet? Bra om det tas upp för diskussion där på SEB Kort
 
Tror inte heller de jävlas med flit. Jag gjorde ett gäng köp på fredagen som gick in först i måndags. Har skrivit ett artigt meddelande om det och önskat få poängen och meddelat jag kan uppvisa köptillfälle.
Så länge man har ett kvitto från ett datum som infaller under kampanjen bör det inte vara ett problem (alltså inte orderbekräftelse).
 
  • Gilla
Reactions: hco
Du behöver nog inte visa upp ngt. Vid en korttransaktion så görs först en auktorisation. Alltså en täckningskontroll som SEB kort får in. De ser när köpet alltså gjordes. Tycker nästan att du ska vända på frågan och fråga varför de inte räknar med alla auktoriserade transaktioner dessa dagar, alternativt fredag-mån så transaktioner som löses in på måndagen räknas med. Kanske ingen annan som belyst problemet? Bra om det tas upp för diskussion där på SEB Kort
Jag är av uppfattningen att detta inte alltid behöver vara berättigat poäng. Om jag tex gör en beställning på söndagen men att handlaren genomför köpet på måndag. Är det SEB problem? Kanske i slutänden när 0,01% av kunderna (BC) klagar. Antagligen hamnar detta på ”shit happends” kontot även för SEB. Dom delar säkert ut poäng till de som klagar, men jag skulle inte förvänta mig att Dom lägger några resurser på att förlänga kampanjerna pga detta :)
 
Last edited:

intuition

Medlem
En sak jag inte förstår är var fördröjningen uppstår. Är det att handlaren inte fullföljer köpet förrän på måndagen? Eller var pausar det?

Om jag jämför med hur det fungerar där jag jobbar så det som är fysiska transaktioner (dvs kort dras i terminal) så kan vi inte låta bli att fullfölja köpen. Om vi glömmer bort terminalerna när dagen är slut gör de själva ett avslut när dygnet slutar. Dvs jag har svårt att se att någon transaktion skulle kunna "sparas till en annan dag".

Och våra online-transaktioner kommer Nets att slutföra samma dag, vardag som helg. Visst, vi har inte avräkning förrän senare, men transaktionerna är avslutade.

Jag vet att det finns handlare som reserverar ett belopp (tex vid ordermottagandet) och fullföljer transaktionen när ordern erkänns eller när varan skeppas. ibland är det en vettig modell (typ om man har osäkerhet i lagersaldo). Kan den typen av transaktion då få ett försenat datum? Och är det det som har hänt här ovan?
 
Toppen