Senaste nytt

SAS MasterCard eller Amex?

Kanske 100-120 per år, beroende på hur mycket jag ska överge mitt vanliga betalkort Mastercard. Hur gör ni andra? Kör ni det mesta på kreditkortet? Skulle jag överge mitt vanliga betalkort och bensinkort mer eller mindre helt så kan det nog bli upp mot 150k per år.
Med en förväntad spend på 120 tusen per år så ligger du så pass nära 150' att jag skulle satsat på ett Amex Premium och bli värvad till kortet. Jag skulle dessutom låta mig bli värvad till Billhop och få 5000 kr i avgiftsfritt belopp där för att komma ytterligare lite närmare 150'. När du väl nosar på att få din voucher finns det ju alltid möjlighet att köpa tex presentkort eller liknande för att komma över gränsen.

Kanske 100-120 per år, beroende på hur mycket jag ska överge mitt vanliga betalkort Mastercard. Hur gör ni andra? Kör ni det mesta på kreditkortet? Skulle jag överge mitt vanliga betalkort och bensinkort mer eller mindre helt så kan det nog bli upp mot 150k per år.

När jag började med att samla poäng så gav jag upp mina vanliga kort helt. Finns ju i princip ingen anledning till att använda dem (är bara om jag behövt ta ut cash nån gång jag använt mitt vanliga konto-mastercard). Kör med Amex Premium och Sas Mastercard (vanliga för 395/år) som backup där inte Amex fungerar (är ju tyvärr fortfarande en hel del ställen även om det blivit betydligt bättre) och såklart har man extrakort till sambon på båda. Trodde de skulle bli lite kämpigt att komma upp i 150k först men visade sig att det tog typ 5månader. Med en del resor, alla inköp som går, ibland några extra jobbresor som bokas, Billhop etc. så gick de väldigt snabbt.

Nu blev de att jag har 3 kort. Amex, SAS Mastercard samt Swedbank Platinum. Det sistnämnda har jag för att få loungeaccess samt att de har väldigt bra reseförsäkring på de punkter jag vill ha när jag resor. Eftersom SAS Mastercard ska användas begränsat har jag inte så hög kredit där, behövde dock höja efter en resa till Polen då de i princip inte tar Amex nånstans. Amex sätter limiten själv så där är det betydligt högre än vad jag hade satt själv (går säkert att sänka de om man vill). De kändes som man åkte ner lite på kreddy efter att ha tagit 3 nya kort med några hundra tusen i total kredit på 2-3 månader men samtidigt så ser jag inte riktigt hur stor nackdel det skulle vara. Har man en vettig inkomst och betalar allt i tid (kör allting på autogiro) så finns det ju en förklaring till varför man har alla korten.

Ska du gå in för att maxa till Eurobonuskontot så är det tveklöst ett Amex Premium som fler har nämnt. Se till att du kommer upp i 150k och sen ha ett Mastercard i backup, det behövs.

Det andra alternativet är att ha ett Mastercard Premium, men jag tycker inte du får ut mest av korten då.

Men beror helt klart på vad som är viktigast för din del.

Med en förväntad spend på 120 tusen per år så ligger du så pass nära 150' att jag skulle satsat på ett Amex Premium och bli värvad till kortet. Jag skulle dessutom låta mig bli värvad till Billhop och få 5000 kr i avgiftsfritt belopp där för att komma ytterligare lite närmare 150'. När du väl nosar på att få din voucher finns det ju alltid möjlighet att köpa tex presentkort eller liknande för att komma över gränsen.

Precis. O när man blivit värvad till Billhop så ser man till att man värvar sin sambo/fru etc. så att man totalt får 20k att betala för =)

Tack för alla inputs! När det gäller att komma upp till 150k med en Amex Premium för att kunna köpa "2-4-1" resa, gäller det ett år från och med när man skaffade kortet eller jan-dec?

Bumpar i gång den här då mitt nuvarande British Airways Visakort avslutas (Entercard och BA går skilda vägar).

Jag är inne på ett SAS Amex kort, sedan står jag och velar lite mellan Premium eller Elite. Eftersom Amex inte funkar överallt så ska jag nog ta ett MasterCard att komplettera med, och där har vi ju standard eller Premium.

Jag kommer betala räkningar i största möjliga mån, samt mina vardagliga nöjesutgifter och kommer nog upp till en ca 550 000 kr spend/år. Ni som har lite mer erfarenhet i med dessa kort får gärna tipsa mig! :)

Bumpar i gång den här då mitt nuvarande British Airways Visakort avslutas (Entercard och BA går skilda vägar).

Jag är inne på ett SAS Amex kort, sedan står jag och velar lite mellan Premium eller Elite. Eftersom Amex inte funkar överallt så ska jag nog ta ett MasterCard att komplettera med, och där har vi ju standard eller Premium.

Jag kommer betala räkningar i största möjliga mån, samt mina vardagliga nöjesutgifter och kommer nog upp till en ca 550 000 kr spend/år. Ni som har lite mer erfarenhet i med dessa kort får gärna tipsa mig! :)
Låter ungefär som min situation. Jag kör med Amex Elite och Mastercard Premium. Då får jag två 2-4-1 vouchers och 32.000 statusgrundande poäng per år. Tycker det är ett bra upplägg! FlyPremium med Mastercard är ju också bra på högsta nivån.

Edit: Missa så klart inte att bli värvad till Amex.

Edit: Missa så klart inte att bli värvad till Amex.

... och värva sedan dina nära och kära :)

MasterCard har kampanj 3-4 gånger om året med dubbla poäng. Jag brukar lyckas trycka in ganska mycket under dessa kampanjer.

Toppen