Senaste nytt

SAS MasterCard eller Amex?

Låter ungefär som min situation. Jag kör med Amex Elite och Mastercard Premium. Då får jag två 2-4-1 vouchers och 32.000 statusgrundande poäng per år. Tycker det är ett bra upplägg! FlyPremium med Mastercard är ju också bra på högsta nivån.

Edit: Missa så klart inte att bli värvad till Amex.
Tack! Ja, jag såg en värvningstråd här i forumet jag kan använda. Något jag sett är att SAS verkar gå efter kalenderår när det gäller korten, poäng, avgifter - ska jag vänta till Januari 2019 eller får jag nåt problem om jag hoppar på så här i sluttampen?

Tack! Ja, jag såg en värvningstråd här i forumet jag kan använda. Något jag sett är att SAS verkar gå efter kalenderår när det gäller korten, poäng, avgifter - ska jag vänta till Januari 2019 eller får jag nåt problem om jag hoppar på så här i sluttampen?
Inga problem att skaffa nu. Spenderingar räknas dock per kalenderår precis som du säger.

På Amex så debiteras årsavgiften en gång per år så inget du behöver vänta till årsskiftet med. Skaffar du Elite så kanske du vill ha de 20k baspoängen rätt i din Eurobonusperiod, jag gillar att få dem andra kvartalet i min Eurobonusperiod (som inte behöver vara kalenderår).

Rörde jag till det nu...

På Amex så debiteras årsavgiften en gång per år så inget du behöver vänta till årsskiftet med. Skaffar du Elite så kanske du vill ha de 20k baspoängen rätt i din Eurobonusperiod, jag gillar att få dem andra kvartalet i min Eurobonusperiod (som inte behöver vara kalenderår).

Rörde jag till det nu...
Är det inte så att med kreditkorten hos Amex att man betalar en månadsavgift och inte på årsbasis nuförtiden?

Rörde jag till det nu...
Hehe, nejdå, jag behöver kortet tidigare än andra kvartalet, så det är lyckligtvis inte ett alternativ som kan röra till det :)

Hehe, nejdå, jag behöver kortet tidigare än andra kvartalet, så det är lyckligtvis inte ett alternativ som kan röra till det :)
Brukar ju vara en del utgifter i December som kan vara kul att få poäng för, men denna spend kommer nollas vid årsskiftet så du får börja på 0 i jakten på vouchrarna vid 150k och 300k. Men om du ändå skulle köpt sakerna i December så finns det ingen anledning att vänta.

Bumpar i gång den här då mitt nuvarande British Airways Visakort avslutas (Entercard och BA går skilda vägar).

Jag är inne på ett SAS Amex kort, sedan står jag och velar lite mellan Premium eller Elite. Eftersom Amex inte funkar överallt så ska jag nog ta ett MasterCard att komplettera med, och där har vi ju standard eller Premium.

Jag kommer betala räkningar i största möjliga mån, samt mina vardagliga nöjesutgifter och kommer nog upp till en ca 550 000 kr spend/år. Ni som har lite mer erfarenhet i med dessa kort får gärna tipsa mig! :)

Kika på detta dokument för att jämföra olika kort. Hoppas det hjälper! :)

Jämförelse av olika kort / Fördela spend på flera kort. (Google spreadsheet)
Jämförelse av olika kort / Fördela spend på flera kort. (Google spreadsheet) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

En liten fråga ang. statuspoängen du får via SAS amex elite - reduceras antalet segment som krävs för att nå guldnivå, eller är det enbart poängkravet som minskar? Om man t.ex. enbart flyger i economy kanske inte poängintjäningen räcker för guldnivå, men om det är 20k poäng/20 segment så blir det givetvis lättare i det fallet.

En liten fråga ang. statuspoängen du får via SAS amex elite - reduceras antalet segment som krävs för att nå guldnivå, eller är det enbart poängkravet som minskar? Om man t.ex. enbart flyger i economy kanske inte poängintjäningen räcker för guldnivå, men om det är 20k poäng/20 segment så blir det givetvis lättare i det fallet.

Nej, bara baspoäng du får, inga kvalificerande flighter.

Toppen