Senaste nytt

SAS MasterCard eller Amex?

Jeppfly

Medlem
I de fallet hade jag använt de billiga SAS MC som komplement då det är värt de för poängen man får. MC har även en del kampanjer med dubbla poäng så totalt kan de dra in en del. Även de billiga MC ger lika mycket poäng som Amex Premium i utländsk valuta o rätt ofta är de dåliga med att ta amex i t.ex. södra europa. Eurocard skulle jag ha bara för lounge. Kör Swedbank platinum själv. Använder de för lounge samt vid bokning av längre resor där jag vill ha en riktigt bra reseförsäkring.

Med andra ord skulle jag inprincip bara kunna köra MC eftersom det fungerar överallt? Sen finns där givetvis en drös med fördelar på AMEX. Tåls att suga lite på detta, om man ska köra dubbla kort och båda i SAS eller inte.. :)
 
Med andra ord skulle jag inprincip bara kunna köra MC eftersom det fungerar överallt? Sen finns där givetvis en drös med fördelar på AMEX. Tåls att suga lite på detta, om man ska köra dubbla kort och båda i SAS eller inte.. :)
Ja de är ju som sagt hur du värderar 2-4-1 voucher från Amex vs t.ex. Fly premium. Är man 2 personer i hushållet som t.ex. vi är så är ju vouchern mitt huvudmål att få. De som gör att man just nu har en första/business resa bokad till Bali o när nästa voucher trillar in nästa år så blir de något nytt äventyr som ska bokas. Du får fundera vad som blir bäst för dig men de kort som inte ger EB poäng hade jag använt så lite de bara går.
 
Kan du kort sammanfatta styrkorna med det kortets reseförsäkring? Har kortet men har inte riktigt orkat jämför försäkringsvillkoren i detalj med andra alternativ.
Jämför man med andra platinumkort så är de hyffsat likt, bara detaljer som skiljer (förutom amex Platinum som är snäppet bättre men också betydligt dyrare än t.ex. eurocard, handelsbanken etc) Fördelen mot "billigare" kort är ju egentligen mest beloppen för de olika sakerna. Generellt har ju de flesta ersättning för avbeställning, Missade flyg, bagage som försvinner etc. Men med detta kort eller andra platinum får man ett högre belopp snabbare om t.ex. bagaget kommer bort vilket jag uppskattar. Det har även självriskeliminering för hyrbil utomlands vilket inte SAS korten har samt en del andra försäkringar på elektronik m.m.

Så sammanfattningen är egentligen att de framförallt är alla belopp som är högre samt att de finns en del extra med hyrbil etc.
 

Buffy

Medlem
Det som är fördelen med Amex är just att du inte blir begränsad till SAS destinationer med 2-4-1 vouchern, samt att du möjligheten för first class finns samt tillgången på biljetter och rutter ökar. Flypremium är för mig ett bra komplement.
 

Jeppfly

Medlem
Så med fly premium får jag bara flyga SAS, kör jag amex och får 2-4-1 så kan jag flyga övriga bolag inom Star Alliance? Då ska man ju försöka få företaget att låta mig handla med mitt privatakort istället för företagskort
 

Robert74

Medlem
Så med fly premium får jag bara flyga SAS, kör jag amex och får 2-4-1 så kan jag flyga övriga bolag inom Star Alliance? Då ska man ju försöka få företaget att låta mig handla med mitt privatakort istället för företagskort
Så gjorde jag förut när jag hade ett Eurocard från jobbet - jag använde mitt egna British Airways-kort och fick avios, sedan lämnade jag en lista med utläggen jag gjort i tjänsten och fick tillbaka på lönen. Borde inte vara några problem såvida företaget inte har några egna riktlinjer de vill hålla...
 

Buffy

Medlem
Jag har aldrig haft något problem med att få använda eget kort (förutom någon kommentar av min nuvarande chef någon dag han var grinig om att det borde ses som en förmån). Jag byter jobb i Mars och dit jag går får man till och med betalt en fast per år om man använder eget kort.
 

Delayed

Medlem
Borde inte vara några problem såvida företaget inte har några egna riktlinjer de vill hålla...
Gäller dock att man vågar lita på att arbetsgivaren kan betala reseräkningen om vi pratar om större belopp. Rätt trist om företaget går i konkurs och förutom att man förlorar jobbet står man med en sannolikt rätt värdelös fordran. Kanske ingen större aspekt i normalfallet men dock värt att ta med i kalkylen.
 
Toppen