Välkommen i klubben. Sökte Elite och efter tre veckor då hörde jag av mig och då hade det inte börjat med min ansökan. Tog 5 veckor innan jag hade mitt Elite. Tipsade sen en vän som hade sitt kort inom 2 veckor.
Lånar tråden. Har nyligen gått med i SAS Eurobonus och är sugen på ett kreditkort också. Har tittat fram och tillbaka men kommer inte fram till vad som är bäst. I mitt fall tänkte jag använda kortet för återkommande större utgifter (mat, bränsle e.t.c.) och även andra större icke-vardagliga inköp. Reser någon enstaka gång per år än så länge men tanken är just att det ska bli mer frekvent. Det blir dock privata resor och ej tjänsteresor. Har även tittat på Premium-varianterna gällande både MC och Amex, utan att egentligen bli klokare där heller.
Erfarenheter och rekommendationer tas gärna emot.
Kommer du upp i 150k spendering på ett kalenderår är Amex Premium det självklara valet (dessutom gratis första året). Du behöver dock ett kort i backup då alla butiker inte tar Amex.Lånar tråden. Har nyligen gått med i SAS Eurobonus och är sugen på ett kreditkort också. Har tittat fram och tillbaka men kommer inte fram till vad som är bäst. I mitt fall tänkte jag använda kortet för återkommande större utgifter (mat, bränsle e.t.c.) och även andra större icke-vardagliga inköp. Reser någon enstaka gång per år än så länge men tanken är just att det ska bli mer frekvent. Det blir dock privata resor och ej tjänsteresor. Har även tittat på Premium-varianterna gällande både MC och Amex, utan att egentligen bli klokare där heller.
Erfarenheter och rekommendationer tas gärna emot.
Kanske 100-120 per år, beroende på hur mycket jag ska överge mitt vanliga betalkort Mastercard. Hur gör ni andra? Kör ni det mesta på kreditkortet? Skulle jag överge mitt vanliga betalkort och bensinkort mer eller mindre helt så kan det nog bli upp mot 150k per år.Ungefär hur mycket tror du att du kommer spendera på kortet per år?
Bra input! Spontana tanken är att jag inte vill ha två olika kreditkort då det borde dra ner kreditscoringen en aning? Men kan omvärdera inställningen om fördelarna väger mer.Kommer du upp i 150k spendering på ett kalenderår är Amex Premium det självklara valet (dessutom gratis första året). Du behöver dock ett kort i backup då alla butiker inte tar Amex.
De flesta här kör nog en combo med både Amex och Mastercard från SAS.
Jag kör kreditkortet (amex premium) eftersom man då får 50% rabatt på bonusresor när man spenderat 150 000kr på ett år. Har man lite kvar till gränsen så kan man alltid använda Billhop eller Betalo för att nå upp till sin 50% rabatt voucher för en en mindre summaKanske 100-120 per år, beroende på hur mycket jag ska överge mitt vanliga betalkort Mastercard. Hur gör ni andra? Kör ni det mesta på kreditkortet? Skulle jag överge mitt vanliga betalkort och bensinkort mer eller mindre helt så kan det nog bli upp mot 150k per år.
Tror inte du behöver oroa dig så mycket för 2 kreditkort om du i övrigt har en väl ordnad ekonomi, du behöver ju inte ha så hög limit heller, kan ju räcka med 20-30k på korten.Bra input! Spontana tanken är att jag inte vill ha två olika kreditkort då det borde dra ner kreditscoringen en aning? Men kan omvärdera inställningen om fördelarna väger mer.