Senaste nytt

SAS livebud för uppgradering

Fast vet vi inte för lite för hur det är tänkt att fungera och vilka T&C’s som gäller? Ponera att det finns fyra platser i business och att en barnfamilj på 4 personer har budat sammanlagt 216 tusen poäng; för att en ensamresenär skall kunna vinna över barnfamiljen och få en av platserna så måste han/hon lägga minst 217 tusen poäng. Sen har vi ju status-boost som ev spelar roll

Kanske en ytterlighet men, som sagt, jag känner inte till algoritmerna som styr

Det är inte så att det är ett cash bud som omvandlats till sitt ”poängvärde”?
På något sätt räknas det antagligen in, och även det faktum att om man startar i plus måste ju vara värt något över att starta i go, tycker man.

För de av oss som fortfarande inte "råkat ut för det" vore det kul med en screenshot eller två på hur det ser ut i praktiken!

Absolut. Samtidigt tjänar SAS pengar på EuroBonus. Men det gör de bara så länge nog många medlemmar ser ett värde i programmet. Skulle de gå all in på att sälja bonusplatserna mycket dyrare i ett bud-system ställer jag mig tveksam till om nog många skulle finna ett värde av att nyttja bonusprogrammet.

Man kan också se det som att om färre optimerar och ser till att få ut maximalt värde av poängen, detta större chans har programmet att gå runt och vara lönsamt utan devalveringar etc.

Sanningen kanske ligger någonstans mellan våra tolkningar?

Nja, det blir en del av plusgrade på vissa avgångar.
SAS kan lära av Delta Air Lines: "Det är ok för verksamheten att drastiskt devalverar poängen och håller de värdefulla kunderna beroende av elitstatusförmåner.” Tyvärr är det framtiden jag förväntar mig med att försöka använda SAS-poäng.

På något sätt räknas det antagligen in, och även det faktum att om man startar i plus måste ju vara värt något över att starta i go, tycker man.

För de av oss som fortfarande inte "råkat ut för det" vore det kul med en screenshot eller två på hur det ser ut i praktiken!
Jag har ofta rest i dyraste Plus (>25kkr biljett) med modest bud och blivit snuvad av konfekten av amerikaner som budar $2k utan att blinka.

Absolut. Samtidigt tjänar SAS pengar på EuroBonus. Men det gör de bara så länge nog många medlemmar ser ett värde i programmet. Skulle de gå all in på att sälja bonusplatserna mycket dyrare i ett bud-system ställer jag mig tveksam till om nog många skulle finna ett värde av att nyttja bonusprogrammet.

Man kan också se det som att om färre optimerar och ser till att få ut maximalt värde av poängen, detta större chans har programmet att gå runt och vara lönsamt utan devalveringar etc.

Sanningen kanske ligger någonstans mellan våra tolkningar?
...
Tror inte det finns en sanning.

Men jag är rätt säker på att man kan urholka värdet rejält utan att det omgående resulterar i att lojalitetsprogrammet slutar vara lönsamt. När upptäcker medlemmar att programmet saknar värde? Vad gör de då? Hoppar av och låter poängen brinna inne? Eller biter de i det sura äpplet för de redan är investerade, har en massa poäng och gillar att ha status.
Även om det går med matematik att bevisa att programmet saknar värde för en medlem, så agerar inte alla rationellt. Det är liksom det som är grejen med att bygga upp en lojalitet - den förvrider uppfattningen om vad som är rationellt.

Det kommer också att vara väldigt svårt att härleda en dipp i programmets lönsamhet till budgivning på uppgraderingar. Skulle chef A som tycker att programmet inte är så lönsamt som han tycker det borde vara förklara det på ett ledningsmöte med att chef B snuvar ju mig på konfekten genom att sälja uppgraderingar för poäng? Normalt sett ingen framgång om man missar sin egen budget med att skylla på någon annan. Speciellt som chef B ser snygg ut med att sälja awardplatserna för 4x poängen.

Vad är förresten lönsamhet? Jag antar den intäkt som uppstår när en medlem använder poäng minus den kostnad som är hänförlig till användningen av poäng?
Om 1 medlem löser in 216 000 poäng för en plats i business på BKK-CPH. Det är väl då mer än 4 ggr så lönsamt som en medlem som löser in 50 000 poäng för motsvarande award.

Så för varje BKK-idiot har EB-programmet råd att förlora 4 medlemmar som vill lösa in vanliga award. Jag tror inte 4 st hoppar av för att de inte fick ut en award BKK-CPH och om SAS ledning drar samma slutsat är det solklart vad man satsar på. på den här budgivningsnivån kommer det att vara ofattbart lönsamt att satsa på budgivningar istället för att ge bort platserna som awards månader i förväg.

IMG_1449.png

Såhär såg det ut för mig i SAS-appen en god stund innan deadline. Kollade aldrig på
hemsidan men antar att det inte fanns mer information där.

Toppen