Senaste nytt

SAS livebud för uppgradering

Det är inte alls bra att systemet genererar skyhöga bud.
Varför ska SAS ens öppna awardplatser eller göra CU om det visar sig att det går att sälja samma platser långt dyrare i ett bud-system?

Varför tror ni Finnair gick från att öppna 4-8 platser award och nästintill garanti på uppgradeingsvpuchers på i stort sett alla avgångar till att köra med samma bucket på award som voucher och sätta alla uppgraderingar på väntelista? Jo, för de bestämde sig för att i första hand sälja uppgraderingar och i andra hand kunna styra vem som ska kunna uppgradera med voucher.
Håller med, ser inget som helst positivt som kund (visst, långsökt att SAS drar in mer pengar och lan erbjuda bättre utbud och produkt). Att folk är villiga att lägga 200’ poäng för en uppgradering tror jag enbart gör att priset kan gå upp generellt över hela linjen samt sämre awardutbud. Ok att ”systemet” töms på en del poäng men ändå.

Blev också förvånad att det inte räckte längre. Högsta budet låg på 216k precis innan det stängde, men det framgick ej om det var från Go eller Plus eller något om t.ex. EB-status. Testade även att bara buda på Plus och då gav 50k poäng plats 31 i ranking.
Vad är det för dåre som budar 216k?!?! Måste ju vara billigare att köpa en points + cash då.

Håller med, ser inget som helst positivt som kund (visst, långsökt att SAS drar in mer pengar och lan erbjuda bättre utbud och produkt). Att folk är villiga att lägga 200’ poäng för en uppgradering tror jag enbart gör att priset kan gå upp generellt över hela linjen samt sämre awardutbud. Ok att ”systemet” töms på en del poäng men ändå.
Vad är det för dåre som budar 216k?!?! Måste ju vara billigare att köpa en points + cash då.

Fortsätter det så har vi snart 2x-priset på alla awards! ;-)

Det är inte alls bra att systemet genererar skyhöga bud.
Varför ska SAS ens öppna awardplatser eller göra CU om det visar sig att det går att sälja samma platser långt dyrare i ett bud-system?

Varför tror ni Finnair gick från att öppna 4-8 platser award och nästintill garanti på uppgradeingsvpuchers på i stort sett alla avgångar till att köra med samma bucket på award som voucher och sätta alla uppgraderingar på väntelista? Jo, för de bestämde sig för att i första hand sälja uppgraderingar och i andra hand kunna styra vem som ska kunna uppgradera med voucher.
Absolut. Samtidigt tjänar SAS pengar på EuroBonus. Men det gör de bara så länge nog många medlemmar ser ett värde i programmet. Skulle de gå all in på att sälja bonusplatserna mycket dyrare i ett bud-system ställer jag mig tveksam till om nog många skulle finna ett värde av att nyttja bonusprogrammet.

Man kan också se det som att om färre optimerar och ser till att få ut maximalt värde av poängen, detta större chans har programmet att gå runt och vara lönsamt utan devalveringar etc.

Sanningen kanske ligger någonstans mellan våra tolkningar?

Fattar jag rätt att detta är ett komplement till plus grade (och inte ersätter det)?
Nja, det blir en del av plusgrade på vissa avgångar.

Kom ihåg att man kan inte fylla ett plan genom uppgraderingar, om man inte först har överbokat.
Nu är jag inte säker på vad du menar, finns det lediga platser i business så kan man väl fortfarande uppgradera go-passagerare även om det finns lediga platser i go? Eller missförstod jag dig?

Toppen