Senaste nytt

SAS linje Köpenhamn-Bangkok SK 973/972 läggs ner

Thai har en omfattande mängd transfer pax på sina flygningar till BKK från skandinavien..säkert uppemot 50% av passagerarna har inte BKK som slutdestnation.
Den som köper en charterresa med Fritidsresor, Ving och Apollo och ska till Bangkok/Hua Hin etc får också flyga med Thai då alla 3 charterarrangörerna har köpt x-antal stolar på TG flighterna från ARN, CPH & OSL. Det rör sig om en ganska stor mängd passagerare per flight under högsäsong. Dessa charter resenärer fyller på en hel del i "monkey class" hos TG.
SAS har inga sådana charteravtal på sin linje till BKK.

Dessutom kan inte TG heller fylla sin premiumkabin..ARN linjen måste vara extremt low yield när Thai måste sälja 50% av businessclass kabinen som premium eco.
TG linjen till Oslo måste vara den mest lönsamma där Thai inte har premium eco utan säljer samtliga 42 stolar i 777-300ER som businessclass och enligt pressuppgifter har väldigt hög beläggning i premiumkabinen.

Last edited:
.......Dessutom kan inte TG heller fylla sin premiumkabin..ARN linjen måste vara extremt low yield när Thai måste sälja 50% av businessclass kabinen som premium eco.
TG linjen till Oslo måste vara den mest lönsamma där Thai inte har premium eco utan säljer samtliga 42 stolar i 777-300ER som businessclass och enligt pressuppgifter har väldigt hög beläggning i premiumkabinen.

Jo men med soppasnåla maskiner och lägre personalkostnad osv så tror jag säkert man får ihop det trots allt. Finns det kanske en marknad för flygfrakt som borde tas med i ekvationen?

Jo men med soppasnåla maskiner och lägre personalkostnad osv så tror jag säkert man får ihop det trots allt. Finns det kanske en marknad för flygfrakt som borde tas med i ekvationen?

Visst linjen till ARN går säkert runt och Thai har en hel del cargo till och från ARN, OSL och CPH.
Svenska staten är en frekvent kund hos TG på ARN-BKK-Surat Tani pga av att Thailand tidigare köpt JAS 39 Gripen och ett flygande radarövervaknings system från Sverige. Både Gripen och radarplanet är baserade på Surat Tani. Statens anställda åker premium economy till Thailand.
OSL linjen borde som sagt gå bäst där TG säljer samtliga 42 stolar i premiumkabinen som businessclass. TG har själva sagt att man har hög beläggning i businessclass från OSL. Det var nu till vinterprogrammet TG uppgraderade OSL linjen från 777-200ER till den större 777-300ER. Även QR har sagt att premiumresandet i businessclass är mycket högre från OSL än från ARN/CPH.

Jag förstår att SAS men även många andra EU baserade flygbolag kämpar med lönsamheten till BKK.
Lesiure marknaden till Thailand är enorm men premiumresandet är lågt.
Emirates och Qatar flyger också en ansenlig mängd skandinaviska turister till/från Thailand varje dag.

Det var nu till vinterprogrammet TG uppgraderade OSL linjen från 777-200ER till den större 777-300ER.
Jag förstår att SAS men även många andra EU baserade flygbolag kämpar med lönsamheten till BKK.
Lesiure marknaden till Thailand är enorm men premiumresandet är lågt.

Jag skall testa B777-300ER till OSL nästa vecka. Skall bli spännande..

Tittar man på vad Air France, Lufthansa, och British Airways alla har gjort senaste åren är det inte bara SAS som graderar ner BKK som destination.

15 A provar jag, single seat

Jag har provat 12K så man har sidobordet ut mot gången. Ger ju lite svit-feeling då man måste "kliva in" i sitt bås så att säga. Stolarna är väldigt lika Swiss C fast med 3-punktsbälte och utan variabel hårdhet. Dock är fotlådan lite trängre och det finns en massa plats mot skrovet som inte är utnyttjad av oklara skäl.

Sammantaget alldeles utmärkt!

Hej Alla.

Sitter och funderar på att boka Bangkok nästa vinter och då gärna med bonuspoäng från SAS :)
Är det någon som vet om dom släpper nån tidtabell cph-bkk till nästa vinter och när dom då släpper den?

Har kollat lite på SAS Sida och man verkar få mellanlanda i Beijing på vägen dit. Stooor omväg och inga bonusresor finns.

Tjing

Lycka till - det är skitsvårt att hitta platser till Bangkok med SAS. Det är enklare om du kan tänka dig ta ut en *A award och flyga Thai ner, men då blir det ju lite dyrare.

Toppen