Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Ofta på awardbokningar så fastnar inte alltid EB nummer vid bokning utan man måste tillochmed gå in på motsvarande flygbolags "manage my booking" och manuellt lägga in EB.
Det beror högst troligt på om det läggs in som FQTV eller enbart FQTR, där FQTR är det som anger var miles har tagits ifrån.
Om den som bokar inte lägger in i FQTV så ser det ut som man är statuslös även om FQTR är inlagt.

Det är inte många agenter som har koll på vad FQTV, FQTS, FQTR, FQTU är för något och vad som ska läggas in på vilket ställe.

Det beror högst troligt på om det läggs in som FQTV eller enbart FQTR, där FQTR är det som anger var miles har tagits ifrån.
Om den som bokar inte lägger in i FQTV så ser det ut som man är statuslös även om FQTR är inlagt.

Det är inte många agenter som har koll på vad FQTV, FQTS, FQTR, FQTU är för något och vad som ska läggas in på vilket ställe.
Usch så många förkortningar jag måste googla.... ;)

Nyss diskuterade frågeställning leder mig till frågan... vilken FF inom *A skall man nu lämpligen satsa på?

Flyger ganska spretigt över bolagen. Kommer säkert bli någon Thai longhaul, några Lufthansa inom Europa, har två med Turkish bokade i september.

Men egentligen inte nog mycket på något bolag för att bli det självklara.

Så frågan är således. Vilket FF inom *A är lättast att nå Guld och därefter behålla det?

Nyss diskuterade frågeställning leder mig till frågan... vilken FF inom *A skall man nu lämpligen satsa på?

Flyger ganska spretigt över bolagen. Kommer säkert bli någon Thai longhaul, några Lufthansa inom Europa, har två med Turkish bokade i september.

Så frågan är således. Vilket FF inom *A är lättast att nå Guld och därefter behålla det?

Konsensus har rätt länge vart att det är Aegean. Utifrån det resmönster du beskriver verkar detta vara det starkaste alternativet om du inte har tjänsterelaterade resor som kan bära del av bördan.

Det bör däremot nämnas att även om man har resmönster i bakgrunden så kan Aegan vara det starkaste alternativet ändå jämfört med vissa program. Som exempel så har jag årligen ca 30 intra-europa flighter med LOT men även om jag krediterade de till M&M så skulle det vara enklare att uppnå *G med Aegean.

Enkla svaret har varit Aegean. Det kvarstår troligen trots ändringar i det programmet.

Jag antar att vi är många som funderar på den här frågan just nu. Själv tänker jag avvakta tills vi vet något om vilka *A bolag som kommer rikta status match mot oss EuroBonus medlemmar. Väntar med spänning på Lufthansas kampanj.
Matcha hjälper ett år eller några månader, men vill man behålla status efter så krävs det ju att man tjänar in den igen. M&M status kräver ju betydligt mer än Aegean inom star alliance. Finnair som erbjuder matchning är ju helt beroende av hur många Euro du lägger på biljetter. Flyger du flera betalda interkontinentala business resor per år går det bra men vad är då värdet av guld kortet. Man bör fråga sig varför man inte redan är inne i ett annat program i så fall.

Toppen