Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

mha321

Medlem
Skyteam har ju sitt koncept SkyPriority överallt som är väldigt tydligt. Är man Elit Plus så är det bara att följa dessa skyltar vart man än reser. I incheckning, vid security, till loungen och vid boarding. *A har inte lyckats med något liknande, Gold Track finns ju inte alls överallt.
För de som reser mycket med skyteam från Arlanda - funkar det bra där?

Spontant känns det ju som ett tydligare och enklare system av denna typ borde kunna göra det, men det hänger ju på mark personalen. Nu har visserligen skyteam i dagsläget till största delen annan ground handling, men det handlar ju även om "kulturen" ...
 

pep

Medlem
För de som reser mycket med skyteam från Arlanda - funkar det bra där?

Spontant känns det ju som ett tydligare och enklare system av denna typ borde kunna göra det, men det hänger ju på mark personalen. Nu har visserligen skyteam i dagsläget till största delen annan ground handling, men det handlar ju även om "kulturen" ...
Det fungerer nu fra København. I modsætning til for 6 måneder siden...
 

Hachans

Medlem
För de som reser mycket med skyteam från Arlanda - funkar det bra där?

Spontant känns det ju som ett tydligare och enklare system av denna typ borde kunna göra det, men det hänger ju på mark personalen. Nu har visserligen skyteam i dagsläget till största delen annan ground handling, men det handlar ju även om "kulturen" ...

Ja, det funkar bra på Arlanda.

Sen kan ju folk inte köa generellt i Sverige så man får ändå boxa sig fram till fållan. Men det finns en separat fil. Ibland är gaten lite väl ambitiös och börjar boarding innan tiden som står på kortet så det finns typ ingen i grupp 1 o 2 eftersom alla är i loungen så de börjar med grupp 3 väldigt snabbt. Då är det skönt att kön för SkyPriority finns.

Det är förvisso samma grindar men man kommer ju fram längst fram direkt.
 

imartin

Medlem
Sen kan ju folk inte köa generellt i Sverige så man får ändå boxa sig fram till fållan.
Det där är ju väldigt konstigt faktiskt. För att i många andra avseenden anses Sverige som ett extremt exempel på disciplinerat köande. Vid busshållplatser t.ex. Sedan så snart man sätter foten i en flygplats, så är detta beteende som bortblåst. Så det måste nog också ha att göra med att flygbolagen satte upp processer som aktivt gav incitament för folk att inte tilllämpa sitt vanliga kö-beteende.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Det där är ju väldigt konstigt faktiskt. För att i många andra avseenden anses Sverige som ett extremt exempel på disciplinerat köande. Vid busshållplatser t.ex. Sedan så snart man sätter foten i en flygplats, så är detta beteende som bortblåst. Så det måste nog också ha att göra med att flygbolagen satte upp processer som aktivt gav incitament för folk att inte tilllämpa sitt vanliga kö-beteendet.

Med stor risk för att det spårar ut så är det samma sak vid busshållplatser eller i mataffären eller vid konserter ofta. Folk står bara i kö så länge de tjänar på det. Finns det en chans att knö sig före så gör folk det. Just flygplatser är extra illa som du skriver.

Den svenska påstådda ködisciplinen verkar inte finnas, om man jämför med britterna eller japanerna.
 

B79

Medlem
Med stor risk för att det spårar ut så är det samma sak vid busshållplatser eller i mataffären eller vid konserter ofta. Folk står bara i kö så länge de tjänar på det. Finns det en chans att knö sig före så gör folk det. Just flygplatser är extra illa som du skriver.

Den svenska påstådda ködisciplinen verkar inte finnas, om man jämför med britterna eller japanerna.
Ködisciplinen verkar funka när man får kölapp. :D

Kanske något att införa på flygplatser också.
"Passagerare #37 till gate C34" :p
 
Visst, livstid i livstids guld pratar om flygbolagets/bonusprogrammets livslängd, inte innehavarens.

Med det sagt så tycker jag det är lite tidigt att måla fan på väggen.
Precis. Skulle de kladda för mycket så kommer *A återigen få många "gammla" kunder.
Statusmatchningar skall bli kul att joina in i så man får fler "guld" att ticka av på bucket list :)
 

Hachans

Medlem
Precis. Skulle de kladda för mycket så kommer *A återigen få många "gammla" kunder.
Statusmatchningar skall bli kul att joina in i så man får fler "guld" att ticka av på bucket list :)

Tja, jag är ganska övertygad om att Lufthansa skulle kunna ersätta alla sina flyg med Eurowings från Arlanda imorgon och folk skulle ändå fortsätta flyga med dem om tidtabellen och genomgående bokningar fortfarande fungerar, statusfördelar eller ej.
 
Toppen