Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

GOTBound

Medlem
I ett JV/codeshare med Delta säger Anko att de hade kunnat få bättre fart på AAL-JFK än förra årets AAL-EWR. Man hade ju codeshare även då (UA) men det verkar som att förutsättningarna ett JV skulle göra det möjligt att sälja fler biljetter med anslutning vidare (Konkurrenskraftiga priser? Bättre anslutningstider?)

Ännu mer intressant är att han nämner GOT-DTW som en rutt man kikar på och troligtvis hade klarat sig rätt bra. Den såg vi inte komma va? Bara lite längre än ARN-YYZ som ju bevisligen funkar på A321LR.

Tycker detta ger en ledtråd om att DTW ligger före MSP som nästa nya destination. Eller nämner han typ nummer 15 listan för att visa hur brett de tänker när de undersöker möjligheter?

Det ser åtminstone lovande ut för två/tre sekundära städer (GOT, AAL, AAR, BGO) att få dela på en A321LR till USA i nästa sommarschema.

GOT-DTW finns en stark regional industriellkoppling med OEM och leverantörer på båda sidor atlanten, så inte alls konstigt.
 

guwonder

Medlem
Delta has been cutting back feeder routes and frequencies for me to/from/via DTW in recent years. And instead Delta has moved to concentrating traffic into MSP and other Delta hubs.

About 20 years ago Delta considered GOT and aborted the idea of GOT from anywhere in the US. And Northwest wasn’t going to do DTW-GOT around then either. Nowadays, the US car and car parts industry is no longer as concentrated around DTW as it used to be, even as the industry is still huge in the state.

Anko VdW wants SAS to be allowed into the DL-AF-KL-led revenue-sharing joint venture so he can raise prices like crazy and more easily get away with it. For that to happen, he wants more of the public to support the airlines’ attempts to get government approvals to reduce competition and increase collusion on transatlantic fares and operations.
 

ARN01

Medlem
Får nog ta uttalanden med en skopa salt. Skulle inte spela många ören på att det blir verklighet men kul tanke. Houston gick väl sådär och förra årets Ålborg och Göteborgs ”satsning” var minst sagt halvhjärtad och lär inte gett mersmak. Skulle Volvo fortfarande ägas av Ford kanske det skulle kunna finnas något att bygga på men knappt ens då skulle jag tro.
 

Doctor-X

Medlem
I ett JV/codeshare med Delta säger Anko att de hade kunnat få bättre fart på AAL-JFK än förra årets AAL-EWR. Man hade ju codeshare även då (UA) men det verkar som att förutsättningarna ett JV skulle göra det möjligt att sälja fler biljetter med anslutning vidare (Konkurrenskraftiga priser? Bättre anslutningstider?)

Ännu mer intressant är att han nämner GOT-DTW som en rutt man kikar på och troligtvis hade klarat sig rätt bra. Den såg vi inte komma va? Bara lite längre än ARN-YYZ som ju bevisligen funkar på A321LR.

Tycker detta ger en ledtråd om att DTW ligger före MSP som nästa nya destination. Eller nämner han typ nummer 15 listan för att visa hur brett de tänker när de undersöker möjligheter?

Det ser åtminstone lovande ut för två/tre sekundära städer (GOT, AAL, AAR, BGO) att få dela på en A321LR till USA i nästa sommarschema.


GOT-DTW vore drömmen för mig! Snälla SAS <3
 

guwonder

Medlem
Star Alliance har den bättre policyn för interlining av incheckat bagage över separata biljetter för flygningar som drivs av alliansmedlemmar. Jag kommer att sakna detta efter 1 september.

Delta kan välja att lägga SAS till sin favoritlista för att checka in väskor över separata biljetter. Jag tror att det kommer att göra det. Men Delta-agenter och system är värre än United i dessa situationer.


På MSP, till exempel, vägrar Delta ibland att följa denna policy. Sedan är det ett mejlat klagomål till kundtjänst efter att återigen ha behövt hämta väskor på ORD, EWR, etc och vänta på att AF/KL-incheckningen ska öppna.
 
Last edited:
Toppen