Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

JacobGBG

Medlem
Finnair vill att SAS-eliten ska tänka på Finnair under denna övergång.


För Gold är det ju ett helt ok erbjudande för att komma in i OW. Personligen ser jag dock liten vinning om man inte gör frekventa resors till/via LHR.
 

Fredrik

Medlem
Om man inte gör frekventa resor till/via LJR? Nu hänger jag inte med.
Han menar antagligen att eftersom London är en OW hubb så behöver man åka dit ofta men Helsingfors är också en OW hubb och åker man på Finland är det förmodligen en bra chans att kolla ifall Finnair är bättre för ens egna behov.
 
Notering från mig:

Jag spenderar säkert en 2-4 timmar i veckan på att leta flygresor.. Med en familj på 4 är det svårt att träffa rätt. Som ensam resenär spelar biljettpriset sällan så stor roll, men en diff på 3+k / pp applicerat på 4 så börjar man ändå tänka.

Min stora viktiga slutsats är att.. uteslutande är flygande bolag med "rimliga" priser till "mina" destinationer - Star alliance eller Oneworld-anslutna.

Karribien - BA och AA
SEA - LH-gruppen / AY

Känns tråkigt att samla poäng med SAS via kreditkort men tvingas flyga utanför alliansen..
 

SimonXYZ

Medlem
Notering från mig:

Jag spenderar säkert en 2-4 timmar i veckan på att leta flygresor.. Med en familj på 4 är det svårt att träffa rätt. Som ensam resenär spelar biljettpriset sällan så stor roll, men en diff på 3+k / pp applicerat på 4 så börjar man ändå tänka.

Min stora viktiga slutsats är att.. uteslutande är flygande bolag med "rimliga" priser till "mina" destinationer - Star alliance eller Oneworld-anslutna.

Karribien - BA och AA
SEA - LH-gruppen / AY

Känns tråkigt att samla poäng med SAS via kreditkort men tvingas flyga utanför alliansen..
Jag letar också resor en hel del, då i long haul business. Min slutsats är att det ofta är 10-20 k SEK dyrare med SkyTeam, så än så länge ser det inte bra ut. Förhoppningsvis dyker det upp lite nya priser när samarbetet kommer igång ordentlig, men det är inte bättre priser från flygplatser utanför Skandinavien, så jag vet inte. Än så länge är räddningen att köpa från SAS, som har OK priser, men det går inte till alla destinationer.
 

mha321

Medlem
Det beror helt på vad man söker tror jag. Jag kollade upp en trolig resa för mig i September mellan Stockholm och Chicago, ckså business (vilket jag väl inte lär komma undan med för det är över gränsen för alla, men ändå). LOT Polish var billigast. Därefter, ca 3k dyrare, Delta, KLM, Air Canada, Brussels och TAP alla inom 500kr. Sedan ett rejält hopp upp med 5ksek ytterligare för BA, American och SAS.

Men det beror som sagt helt på vad man har för destinationer. SEA t.ex. är ju en Hub för Delta, vilket gör att andra bolag ofta flyger billigare dit. Chicago är tvärt om en hub för United och American, vilket typiskt gör Skyteam billigare dit.

Vi som flyger mycket på Chicago kanske har tur - om SAS går med i joint venture med Delta, så får vi lägre priser på flygen till Chicago eftersom de är "underserved"...
 
Det beror helt på vad man söker tror jag. Jag kollade upp en trolig resa för mig i September mellan Stockholm och Chicago, ckså business (vilket jag väl inte lär komma undan med för det är över gränsen för alla, men ändå). LOT Polish var billigast. Därefter, ca 3k dyrare, Delta, KLM, Air Canada, Brussels och TAP alla inom 500kr. Sedan ett rejält hopp upp med 5ksek ytterligare för BA, American och SAS.

Men det beror som sagt helt på vad man har för destinationer. SEA t.ex. är ju en Hub för Delta, vilket gör att andra bolag ofta flyger billigare dit. Chicago är tvärt om en hub för United och American, vilket typiskt gör Skyteam billigare dit.

Vi som flyger mycket på Chicago kanske har tur - om SAS går med i joint venture med Delta, så får vi lägre priser på flygen till Chicago eftersom de är "underserved"...
Med SEA menade jag South east asia… fattar att det kan tolkas fel :)
 
Toppen