Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

SK1989

Medlem

imartin

Medlem
Mest troligt någon man vill bibehålla eftersom SAS är i joint venture med Singapore sedan 2013.


"Mest troligt" (om vi nu använder oss av sannolikhetsbegrepp) är att detta samarbete är borta om ett år eller så. När SAS tillsammans med AFKLM har hittat en bättre lösning för att transportera folk från Norden till Singapore. Mindre troligt att det kommer vara kvar länge. Varför skulle den nya delägaren AFKLM – grundaren av SkyTeam – vilja skicka resenärer på en långflygning med Star Alliance, generera omsättning åt dem, och riskera att kunden börja gilla Star Alliance mer än SkyTeam? Doesn't make sense.
 

WF789

Medlem
"Mest troligt" (om vi nu använder oss av sannolikhetsbegrepp) är att detta samarbete är borta om ett år eller så. När SAS tillsammans med AFKLM har hittat en bättre lösning för att transportera folk från Norden till Singapore. Mindre troligt att det kommer vara kvar länge. Varför skulle den nya delägaren AFKLM – grundaren av SkyTeam – vilja skicka resenärer på en långflygning med Star Alliance, generera omsättning åt dem, och riskera att kunden börja gilla Star Alliance mer än SkyTeam? Doesn't make sense.
Om de er så redde for det er det rart at AirFrance har codeshare med Singapore.
 

AABack2ARN

Medlem
Enligt mig är det något annat om det handlar om en anslutningsflyg som utförs av ett bolag från en annan allians. Därför skrev jag “från Norden”.

Det första benet som man flyger, borde aldrig utföras av ett bolag från en annan allians än bolaget som marknadsförde flyget. Så är iaf min syn på det som armchair flygbolags vd. Det är så som det också brukar vara vanligtvis (med undantag för några öar och exotiska destinationer kanske). Nu i och med alliansbytet får vi en del otypiska situationer, och vi får se hur det blir med dem i längden. Att TK och LH slutar med codeshare från Norden från Sept tyder iaf på att det inte anses vara rimligt att samarbeta nära med en konkurrerande allians. Och det är det som Star Alliance och SkyTeam främst är: konkurrenter.

Att det borde vara så kan jag hålla med om. Att det ÄR så håller jag inte med om. Cathay Pacific (oneworld) bokar gärna sina passagerare från Stockholm till Hong Kong via Amsterdam och då med KLM eller SAS (inte onworld). Detta trots att de samarbetar med BA och har codeshare på rutten ARN-LHR.

Har fått fram en hel del förslag med Qatar (oneworld) till Doha via OSL eller CPH och då utförs första benet av SAS (inte oneworld). I praktiken omöljligt att få ett förslag via London trots att det finns ett QR-nummer på BA-flighten till LHR.

Qantas jobbar ju nära Emirates, men där tror jag de bilaterala avtalen har någon koppling till kundens status hos det marknadsförande bolaget.

Och vi vet tidigare att SAS (Star) gärna erbjöd anslutningsflyg med AA (ej Star) hellre än UA (Star) och på hemresan blev således första benet i en allians som konkurrerar med Star.

Jag tror vi ibland överskattar alliansernas styrning av de ingående bolagen. Det känns som om flygbolagen helt klart kan gå utanför alliansen vid behov (eller när de så önskar). Vilket såklart stökar till det för oss med status, men gemene man har nog ingen större åsikt i den frågan.
 

Hachans

Medlem
Enligt mig är det något annat om det handlar om en anslutningsflyg som utförs av ett bolag från en annan allians. Därför skrev jag “från Norden”.

Det första benet som man flyger, borde aldrig utföras av ett bolag från en annan allians än bolaget som marknadsförde flyget. Så är iaf min syn på det som armchair flygbolags vd. Det är så som det också brukar vara vanligtvis (med undantag för några öar och exotiska destinationer kanske). Nu i och med alliansbytet får vi en del otypiska situationer, och vi får se hur det blir med dem i längden. Att TK och LH slutar med codeshare från Norden från Sept tyder iaf på att det inte anses vara rimligt att samarbeta nära med en konkurrerande allians. Och det är det som Star Alliance och SkyTeam främst är: konkurrenter.

Jo, men så fungerar det inte. Och att kalla flyg som står för nästan halva restiden och ibland mer än hälften är väl kanske lite av en stretch.

De bilaterala avtalen funkar bra för bolag som vill täcka en vit fläck på sin karta. Och det måste ju inte i vara så att det är SAS i sin tur som vill täcka vita fläckar, det kan ju vara det andra bolaget också.
 

mano81

Medlem
Jag funderar på att boka en resa till Seattle i februari. Smidigaste vägen verkar vara SAS till New York och sen Delta därifrån. Har det sagts något om hur många poäng man kommer tjäna på flygningar med Delta?
 

imartin

Medlem
Jo, men så fungerar det inte. Och att kalla flyg som står för nästan halva restiden och ibland mer än hälften är väl kanske lite av en stretch.

De bilaterala avtalen funkar bra för bolag som vill täcka en vit fläck på sin karta. Och det måste ju inte i vara så att det är SAS i sin tur som vill täcka vita fläckar, det kan ju vara det andra bolaget också.

Vi får ses här igen om 1-2 år. Jag säger att det finns en sannolikhet på 80-90% att alla codeshare-samarbeten som utgår från Norden och medför att SAS säljer/marknadsför flyg som genomförs av Star Alliance bolag, kommer ryka så småningom. Dvs även Aegean, TAP, Singapore Airlines och vem annars det nu kan vara.
 

imartin

Medlem
Jag funderar på att boka en resa till Seattle i februari. Smidigaste vägen verkar vara SAS till New York och sen Delta därifrån. Har det sagts något om hur många poäng man kommer tjäna på flygningar med Delta?

Nej inte än. Kan nog dröja några månader tills dessa detaljer kommuniceras.
 

Hachans

Medlem
Vi får ses här igen om 1-2 år. Jag säger att det finns en sannolikhet på 80-90% att alla codeshare-samarbeten som utgår från Norden och medför att SAS säljer/marknadsför flyg som genomförs av Star Alliance bolag, kommer ryka så småningom. Dvs även Aegean, TAP, Singapore Airlines och vem annars det nu kan vara.

Visst det återstår att se. Men jag har ärlighetens namn väldigt svårt att se det när det inte är några problem för andra flygbolag att arbeta så.

Å andra sidan har ju SAS historiskt sett inte gjort som alla andra vilket ju fört dem hit de är idag. Så du kanske får rätt.
 

imartin

Medlem
Å andra sidan har ju SAS historiskt sett inte gjort som alla andra vilket ju fört dem hit de är idag.
Det behöver ju inte ens vara SAS själva som skulle förespråka sådant. Kan lika gärna vara LH gruppen som sätter press på andra Star bolag. Eller AFKLM som sätter press på SAS. Så det räcker ju i princip att en part inte gillar ett sådant samarbete över alliansgränser, för att det kan ryka. Och SAS kommer inte bara vara medlem i Sky Team, utan har SkyTeams grundarbolag som delägare. Så det kan leda till att SAS kanske får lite extra krav på sig vad det gäller hur bolaget ska agera i relation till allianserna, än något annat flygbolag som "bara" är medlem i SkyTeam men annars oberoende.
 
Toppen