Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

intuition

Medlem
Fan, jag som hade planer om en produktiv helg och kanske ett gymbesök.
Jag la några namn-förslag här

 

HerrBot

Medlem
OT: För er i tråden som vill pröva era vingar, bildligt talat, som armchair CEO för ett flygbolag ;) ;
För oss som är lite mindre simmiga kan https://store.steampowered.com/app/2191480/Jumbo_Airport_Story/ vara ett alternativ :cool:
 

xz0781

Medlem
1712941438484.png

Hjälper inte då jag vill kreditera till Eurobonus.
 

ARN01

Medlem
Inga direkta nyheter men ändå bra med lite bekräftelser. Annars verkar det som att det mest riktas till dem som inte förstår skillnaden på allians och bonusprogram. Kommer bli intressant den dagen det börjar diskuteras kring övergången till Flying Blue då han måste svara diplomatiskt på alla enhancements som kanske då är aktuella. LTG som tas bort, Fly premium, 2-4-1, fasta priser osv...
 

Jannes

Medlem
“Vi har i dag en prisliste for, hvad det koster at købe bonusbilletter for point hos andre Star Alliance-selskaber. Den vil fortsætte ind i SkyTeam. EuroBonus vil fortsætte, og vi fastsætter selv priserne i point for køb af billetter hos vores partner-selskaber. Bonuspoint er en valuta, der har set lidt til prisstigningsindekset, så vi kan ikke garantere, hvor længe disse priser holder, men vi har ingen planer om umiddelbare ændringer,”
Detta var kanske det matnyttigaste för mig, att det på kort sikt i alla fall kommer vara samma/liknande prislista till EB-medlemmar.

Men såklart med alla ovanstående tankar om hur snabbt det kan vända. Men ifall detta skulle ändras inom kort hade man ogärna gått ut såhär tydligt nu.
 

maswan

Medlem
Läs en gång till. Du kan ändra krediteringen fram till check-in.

Jag har en flygning med LOT om 2v. Jag kan ändra ff program på den i appen närsomhelst.
Efter 31 augusti går det inte att få poäng till eurobonus från LOT och Air China, eftersom SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024, så det lär inte hjälpa hur många gånger det går att ändra ff program i appen om xz0781 vill ha eurobonus-poäng för sin långresa till asien i oktober.

Med andra ord, enligt finallcall ovan: "Fra den 1. september optjenes ikke længere point på Star Alliance flyvninger, men derimod på flyvninger med flyselskaber fra SkyTeam."
 

imartin

Medlem
Det stämmer och så var det en bit in på 2010-talet. Länge flög SAS linjen CPH-BKK-SIN med fifth freedom rights på sträckan BKK-SIN. Den linjen gick året runt sex dagar i veckan - en dag i veckan gick den istället ARN-BKK-SIN. År 2008 la SAS ned sträckan BKK-SIN men BKK var kvar året runt fram till 2013 då det blev en säsongslinje istället. Efter några år la SAS till en linje några dagar i veckan till BKK från ARN under högsäsong men den försvann efter några år och sedan försvann linjen till BKK helt, d.v.s. även från CPH. BKK återkom så efter ganska många års frånvaro i SAS linjenät 2023 som säsongslinje från CPH.

Linjen ARN/CPH-BKK-SIN var under 2000-talet den längsta slingan man kunde ha som besättning på SAS. Schemat såg ut så här:

Dag 1 ARN/CPH-BKK, ankomst dag 2
Dag 2 ledig i BKK
Dag 3 ledig i BKK
Dag 4 BKK-SIN-BKK
Dag 5 ledig i BKK
Dag 6 BKK-ARN/CPH

Man var alltså borta en vecka i sträck när man flög på den linjen.

Wow super intressant. Hade ingen aning att SAS var så pass "avancerat" i sitt erbjudande, jämfört med hur det har blivit på sistone. Men då finns iaf lite gamla "best practices" och lärdomar kvar, om man skulle få för sig att återuppstarta sådant här.
 
Toppen